• MissC24

någon som vet en bra huskur för barn som e 18 mån?

hej. jag har en dotter på 18 månader och hon har en lite jobbig fökylning. så fort man lägger henne för o sova så rosslar hon sen snorar o sen hostar, hon får ingen ingen ro stackaren. finns nåt bra knep för o lätta på sovandet? förutom o lägga dom högt osv?

• Svar på tråden någon som vet en bra huskur för barn som e 18 mån?
  • April Mamma

Ljummen röd saft ska lätta lite har jag hört...men vet inte riktigt.
    Min son har förkylningsastma så han får alltid mediciner då, men jag har hört att röd saft ska funka. Du får testa

• Pochahontas

Hänger på här, för min dotter är likadan.

Fast Ventoline hjälper bra. Vi medicinerar inte så mycket, men hon har lite förkylningsastma hon med. Så vi har nu fått en Opti Chamber som vi ska använda. Kommer inte riktigt ihåg vad medicinen hette... Airomir.... typ nåt....

Men jag har fått tipset om att ställa kokhett vatten under sängen med nåt speciellt i... Minns bara inte vad det var. Kanske nån annan som vet?

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Smilie

Flytande alvedon dämpar hosta..
    En annan sak som är bra är att ställa en hink med hett vatten i rummet där hon sover.. ångorna gör luften bättre och detta dämpar hostan

• MissC24

jaha okej tack för tipset. ska testa det med vattnet, kanske hjälper. hoppas det ial, då det e jobbigt för dom små när dom inte får sova pga hostan:(

• Mazzy

Ser att det är ett tag sedan frågan så förhoppningsvis har väl hostan gått över nu, men du får en huskur ändå (kan ju testas nästa gång): Blanda lika delar olivolja och pressad citron, ge en sked då och då - lindrar hostan.

• Nemita

Hacka en gul lök i stora bitar. Lägg i en skål och häll kokande vatten över. Låt det stå vid sängen en halvtimme eller mer innan hon går och lägger sig. (Ta bort det sen.) Lökångorna gör att snoret och slemet blir lösare och inte stör lika mycket (går lättare att hosta bort). Det har fungerat väldigt bra hos oss.

• Svea73

Bra tips, ska jag komma ihåg till nästa förkylning, den kommer väl igenom om någon vecka då vi just blivit friska!!! Att börja på dagis är pest!

Mina stalltips har varit öppet fönster samt dubbla kuddar och böcker under fotändan så han nästan sitter när han sover. Sedan har vi också fått Mollipect, hostmedicin, men jag vet inte om den egentligen har hjälpt!

• Svea73

Ja, snorsug och saltvattenlösning är basen till vår överlevnad i snoriga tider!!! Ibland kompletterar vi med Nezeril. Idag så blir vår son till och med glad när vi plockar fram sugen och saltlösningen då han vet att det hjälper.

Svar på tråden någon som vet en bra huskur för barn som e 18 mån?