Vilken är er godaste efterrättspaj?
Sklriv gärna ner receptet också!
Sklriv gärna ner receptet också!
Hmmm jag har gjort en jättegod smulpaj med päron och nedsmulade arraksbollar :) den blev god hörde jag
Man gör som en vanlig smulpaj fast smular ner några arraksbollar över päronen..
Tyvärr så tål jag inte päron så jag vet inte vad den smakade, men aldrig har en paj gått åt så fort....så det är nog ett bra betyg!
Smulpaj med nektariner och blåbär (kan även göras med nektariner och hallon)
3 nektariner
1/2 l blåbär (250 g)
1/2 dl socker
1 msk potatismjöl
Smuldeg:
3/4 dl socker
1 1/2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
125 g smör (inte margarin, blir inte lika gott)
Skär nektarinerna i tunna klyfter och lägg i en rund pajform. Strö över socker och potatismjöl över blåbären och häll över i formen.
Blanda ingredienserna till smuldegen och fördela den över nektarinerna och blåbären. Grädda i 225 grader i ca 20 minuter.
Servera med lättvispad grädde med vaniljsocker alt. vaniljvisp/vaniljsås.
Mmmmm, vad gott det låter.
Jag har skrivit ner båda recepten. Tacl så mycket.
Är det någon som har fler recept?
Prova att göra en smulpaj med rabarber och jordgubbar. Så gått!! Funkar med både frysta eller färska jordgubbar.
rabarberpaj med kokos! supergott!
blanda mjöl, smör, havregryn, kokosflingor, socker
häll detta över rabarber+socker+potatismjöl
servera med vaniljvisp
Gjorde denna smulpaj i helgen och den fick mycket beröm av gästerna.
Rabarber med mandeltopping 8 bitar
Mandelsmulor:
200 gram mandelmassa, riven
150 gram smör, kallt
1½ dl socker
2½ dl vetemjöl
Värm ugnen till 175 grader. Riv mandelmassan grovt och skär smöret i tärningar, blanda ihop mandelmassa, smör, socker och mjöl till en gryning massa. Fördela hälften av massan i en pajform som mäter ca 24 cm i diameter och grädda cirka 7-8 minuter. Ta ut formen ur ugnen.
Fyllning:
4 rabarberstjälkar
1 cm färsk ingefära
½ dl socker
1 msk potatismjöl
Skala rabarbern om den är grov och skär den i bitar, skala och riv ingefäran fint och lägg rabarber och ingefära i en bunke. Pudra över socker och potatismjöl och vänd runt bitarna. Lägg blandningen i pajskalet. Strö resten av smulorna över rabarberfyllningen och grädda i ytterligare 25-30 minuter. Servera med vaniljglass och vaniljsås.