• Pollica

Vilken är er godaste efterrättspaj?

Sklriv gärna ner receptet också!

• Svar på tråden Vilken är er godaste efterrättspaj?
  • ViccySixx

Hmmm jag har gjort en jättegod smulpaj med päron och nedsmulade arraksbollar :) den blev god hörde jag

Man gör som en vanlig smulpaj fast smular ner några arraksbollar över päronen..

Tyvärr så tål jag inte päron så jag vet inte vad den smakade, men aldrig har en paj gått åt så fort....så det är nog ett bra betyg!

• Ann Lee

Smulpaj med nektariner och blåbär (kan även göras med nektariner och hallon)

3 nektariner
    1/2 l blåbär (250 g)
    1/2 dl socker
    1 msk potatismjöl

Smuldeg:
    3/4 dl socker
    1 1/2 dl havregryn
    1 dl vetemjöl
    125 g smör (inte margarin, blir inte lika gott)

Skär nektarinerna i tunna klyfter och lägg i en rund pajform. Strö över socker och potatismjöl över blåbären och häll över i formen.
    Blanda ingredienserna till smuldegen och fördela den över nektarinerna och blåbären. Grädda i 225 grader i ca 20 minuter.

Servera med lättvispad grädde med vaniljsocker alt. vaniljvisp/vaniljsås.

• Pollica

Mmmmm, vad gott det låter.
    Jag har skrivit ner båda recepten. Tacl så mycket.
    Är det någon som har fler recept?

• ElinH

Prova att göra en smulpaj med rabarber och jordgubbar. Så gått!! Funkar med både frysta eller färska jordgubbar.

• LyNxQ

rabarberpaj med kokos! supergott!

blanda mjöl, smör, havregryn, kokosflingor, socker
    häll detta över rabarber+socker+potatismjöl

servera med vaniljvisp

• Stampi

Gjorde denna smulpaj i helgen och den fick mycket beröm av gästerna.

Rabarber med mandeltopping 8 bitar

Mandelsmulor:
    200 gram mandelmassa, riven
    150 gram smör, kallt
    1½ dl socker
    2½ dl vetemjöl

Värm ugnen till 175 grader. Riv mandelmassan grovt och skär smöret i tärningar, blanda ihop mandelmassa, smör, socker och mjöl till en gryning massa. Fördela hälften av massan i en pajform som mäter ca 24 cm i diameter och grädda cirka 7-8 minuter. Ta ut formen ur ugnen.

Fyllning:
    4 rabarberstjälkar
    1 cm färsk ingefära
    ½ dl socker
    1 msk potatismjöl

Skala rabarbern om den är grov och skär den i bitar, skala och riv ingefäran fint och lägg rabarber och ingefära i en bunke. Pudra över socker och potatismjöl och vänd runt bitarna. Lägg blandningen i pajskalet. Strö resten av smulorna över rabarberfyllningen och grädda i ytterligare 25-30 minuter. Servera med vaniljglass och vaniljsås.

Svar på tråden Vilken är er godaste efterrättspaj?