• Anonym (undrande)

Hur lång tid att få skadestånd utbetalt?

I veckan som gått trädde domen laga kraft från tingsrätten och hovrätten och eftersom Högsta Domstolen gav avslag till prövning.

Min förövare är nu dömd för grovt sexuellt utnyttjande och fick 10 månaders fängelse samt skadestånd till mig på 120 000 + ränta från att övergreppen började 1997 fram tills dess det är betalt.

Vet inte alls hur mycket slutsumman blir med ränta.
    Kanske någon kan hjälpa mig med också?

Men nu undrar jag hur lång tid det tar innan jag kan beräknas få detta skadestånd?
    Han har jobbat i flera år, har lägenhet, båt och bil.
    Så jag vet att han har pengar men frågan är hur mycket..är ju en ganska stor summa att betala.

Nästa vecka ska jag träffa brottsofferjouren och min kontaktperson där samt en annan ska hjälpa mig att driva fram skadeståndet snabbast möjligen.

Men skulle ändå vara skönt att veta hur lång tid det tagit för andra som fått rätt till skadestånd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-18 11:28
    såhär står det i papprena.
    120 000 jämte ränta på beloppet enligt 6§ räntelagen 1975:635 från den 31 dec 97 fram tills dess betalning sker.
  • Svar på tråden Hur lång tid att få skadestånd utbetalt?
  • Anonym

för mig kom domen i februari om hur mycket skadestånd jag skulle få, kommer ihåg att jag sedan fick pengarna under sommaren, juni eller juli. Han hade en hel del människor att betala av till, låg säkert på 500 000 kr.

• Anonym (?)

Det kan ta lång tid, men i mitt fall gick det via min hemförsäkring, sen drog de (Folksam) en fordran vidare för att driva in mot förövaren.
    Först prövas han (bet.möjlighet), om det finns medel vet jag inte om det blir en avbet.? eller hur det funkar. De kommer ju liksom inte tvinga honom att ta lån. Möjligen hot om KF så att han säljer av saker, har faktiskt inte en aning.
    Finns inte bet.möjlighet eller hemförs. är det brottsofferjouren som gäller (mina uppg. kan vara gamla-97/98), där bet. de ut efter vad som finns i deras kassa, efter ett schablonbelopp så är man tilldömd mer än vad deras schablon säger får man alltså det lägre. Detta kan ta TID.

Hoppas det går fort, och lycka till!

• Anonym (?)

Försäkringsbolaget bet. inte ut ränta till mig (policy), ochdrog dessutom av för självrisk. Men men..

• Anonym (zz)

Jadu jag har hittills väntat 13 år på det skadestånd som tilldömts mig,varken försäkringsbolag eller brottsoffermyndigheten behöver betala ut hela summan och tillgångar kan man göra sig av med innan KF blir inblandade så ta inget för givet.....

• Anonym (undrande)

pratar alla om sexbrott härinne?
    för jag fick höra att det ska vara prio på sådana fall.

• Anonym (?)

Samma som du, sexuellt utnyttjande.

• Anonym

jags krev första inlägget och det var också secuellt utnyttjande.

• Anonym (erika)

Han fick dom i februari/mars, jag fick mitt skadestånd i september, var ett sexbrott, fick pengarna via brottsofferjouren, fick hela summan.
    Fick även höra samma sak, att sexrelaterade brott var prioriterade

• Anonym (undrande)
    Anonym (zz) skrev 2008-05-18 11:33:23 följande:
    Jadu jag har hittills väntat 13 år på det skadestånd som tilldömts mig,varken försäkringsbolag eller brottsoffermyndigheten behöver betala ut hela summan och tillgångar kan man göra sig av med innan KF blir inblandade så ta inget för givet.....
    om du väntat så länge så är det förmodligen preskiberat så du inte får något tyvärr
    för in min infolapp stod det att om man inte får sitt skadestånd inom ett visst antal år så kan man förlora rätten till det..
  • Intelligenti pauca
    Anonym (undrande) skrev 2008-05-18 11:36:41 följande:
    pratar alla om sexbrott härinne?för jag fick höra att det ska vara prio på sådana fall.
    Hur menar du?
    Nej tacka vet jag Dr Dängroth.Han har vettiga kommentarer.
  • Anonym (undrande)

får man fråga vad era skadestånd låg på för summor?

• Anonym (undrande)
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-18 12:38:22 följande:
    Hur menar du?
    ja att sexual brott är prio på att man oftast får ut samma summa från brottsofferjouren som man blivit berättigad samt att de ligger högt upp.
    kan inte riktigt förklara varför men har fått höra av det av både advokat och min kontaktperson på brottsofferjouren.
  • Anonym (erika)

25000 blev jag tilldömd, och han fick 3 månaders fängelse

Svar på tråden Hur lång tid att få skadestånd utbetalt?