• cid

nordea bolån utan kontantinsats? någon?

Någon som har sina bolån hos nordea utan att ha lagt någon kontantinsats. Vi har alla våra pengar där och funderar nu på att köpa hus. Men enligt dom så måste vi om vi inte lägger någon kontantinsats amortera på både topp och bottenlån. Ingen annan bank kräver detta. Varför gör Nordea det?
    Någon annan som måste göra det?

• Svar på tråden nordea bolån utan kontantinsats? någon?
  • skorpiona

Generellt så har bankerna hårdare krav om man ska låna till 100%... Och vad jag vet så räknar alla banker med att man i ett sånt fall måste ha tillräckligt god ekonomi för att KUNNA amortera på bottelånet också, kanske så de menar? För om man nu amorterar på bottenlånet så brukar det vara så otroligt lite att det inte spelar så stor roll, men de räknar som sagt på att man ska KLARA mer...

• cid

Men då borde det väl vara bättre att amortera mer på topplånet? Tycker det verkar märkligt...

• vänat

Jag har mitt bo lån och är hel kund i nordea. köpte min bostasrätt feb 2004 lånna då hella beloop ingenkontat insatt hade jag då.

• steqve

jag lånade 100% på nordea. Hade 0 i fickan och 0 på banken när jag tog lånet. Har både topp och bottenlån.

• cid

Jo men det är klart att man har både topp och bottenlån.
    Frågan är om man måste amortera på de båda...

• tuzzla

Ja, det gör vi. Amorterar på båda alltså.

Vi fick bottenlånet delat i två lån.
    Det ena amorterar vi rätt hårt på (för att vara ett bottenlån iaf...), det andra betydligt lägre.

Topplånet har såklart den högsta amorteringen...

• cid

hmm....surt....
    på t.ex. handelsbanken behöver vi bara amortera så mycket vi känner att vi vill/kan. Även på topplånet...
    Hade ju gärna varit kvar hos nordea, gillar dom i övrigt. Men nu känns det överhängande att vi byter...

• vänat
    vänat skrev 2008-05-18 14:23:30 följande:
    Jag har mitt bo lån och är hel kund i nordea. köpte min bostasrätt feb 2004 lånna då hella beloop ingenkontat insatt hade jag då.
    Jo det är botte top och botten lån amoterade bägge nu är topplånet borta har enbart botten lånet kvar.
  • CarlHerman

Men hur mkt handlar det om som ni måste amortera? Vi har lån på ca 1,8 miljoner och amorterar bara ca 1500kr/månaden, lånade 100% hos Nordea. Amorteringen är ju ingen stor summa i det hela om man tänker på boendekostnaden/månad och det mesta går ju till topplånet av de 1500.

• cid

såf också att det inte var mer än så... Då är det ju ingen jättegrej...
    Men förstår inte varför man inte amorterar mer på topplånet istället...

• Majora
    cid skrev 2008-05-18 11:59:28 följande:
    Någon som har sina bolån hos nordea utan att ha lagt någon kontantinsats. Vi har alla våra pengar där och funderar nu på att köpa hus. Men enligt dom så måste vi om vi inte lägger någon kontantinsats amortera på både topp och bottenlån. Ingen annan bank kräver detta. Varför gör Nordea det?Någon annan som måste göra det?
    Vi fick alldeles nyss lån på nordea utan en spänn till varken kontantinsats lagfart eller pantbrev. VI fick amorteringsfritt första 5 åren på bottenlånet eftersom de vill att man hellre betalar av topplånet snnabbt. Låter skitskumt det som de sagt till er... resonemanget gick inte ihop riktigt (?)
  • skorpiona

Men OM man nu måste amortera på bottenlånet, så kan man ju faktiskt baka in delar av topplånet i bottenlånet efter ett tag, eller hur??

Räntan är ju bankens "lön" eller vad man ska säga, och den är ju högre på topplånet, så kanske de vill få in mer ränta, eller nåt..? Men som sagt, om man lägger om lånen ofta så blir ju inte skillnaden så stor mot att bara amortera på topplånet...!

Svar på tråden nordea bolån utan kontantinsats? någon?