• Anonym

Ni som gått hos psykolog...

(La tråden under depression, men tycker väl inte att den kanske just passar in här).

Ni som gått hos psykolog, måste man ha remiss för att komma dit? Eller kan man bara ringa och boka tid?

Anser ni att era problem har blivit bättre efter? (Funderar på att gå till en psykolog för att reda upp lite gammalt groll från ett tidigare jobbigt förhållande.

• Svar på tråden Ni som gått hos psykolog...
  • LittleMissN

Hallå där!

Jag gick via primärvården, alltså vårdcentralen och fick en remiss till vuxenpsykiatrin med 3 månaders väntetid. Men man behöver inte alltid gå den vägen, man kan vända sig akut till ett storsjukhus och åka direkt till psykmottagningen och få samtalsterapi där i väntan på öppenvård.

Ja jag anser att efter 6 års terapi för att reda ut en trasslig barndom och en ännu värre tonårsperiod med bla ett mycket bedrövligt förhållande bakom mig att det hjälpt mig avsevärt att tackla livet ur ett nytt perspektiv.
    Jag har helt förändrats tack vare terapin och det var det bästa jag hade kunnat göra! :)

Tycker att det är en strålande ide! Ut med skiten! *skratt* Alla mår man bra av lite utomstående guidening i livet emellanåt! Lycka till! Mvh Nath

• Anonym (Japp!)

Jag ringde till psykologteamet och sa vad mina problem var, så hade dom ett stormöte där de bestämde vem som var lämpligast att "ta hand om" mig.
    Sen fick jag en kallelse.
    Det är det bästa jag gjort, så skönt att tala med nån utomstående som kan hjälpa en när man har det svårt.
    Jag gick dit  en gång varannan vecka till en början och sen efter behov. Nu har jag inte varit där på snart 3 år.  
    Jag tyckte att det hjälpte mig iallafall!

• Anonym

Ska man till en psykolog via landstinget behöver man ha en remiss. Jag har gått privat för att jag tyckte det var lättare, när man mår dåligt är det jobbigt att behöva tjata till sig en remiss.
    just nu går jag hos en psykoterapuet för att det hjälper mig mer än hos psykologen jag gick till.(håller på att reda upp gamla relationer, mf, utomkveds mm). Jag mår bättre, problemen försvinner inte men jag lär mig att handskas med dem.
    att gå privat är dock dyrt. Kostar ganska många hundralappar per gång.

Jag önskar dig lycka till.

• Anonym

gick också genom vårdcetralen men fick komma till en kurator efter 2veckor. Gick ett par gånger men det enda det gett mig är mer ångest, så kommer inte fortsätta gå dit.

• snillis

Om du går via remiss är det ju inte lika dyrt utan går då under högkostnadsskyddet.
    Går man privat kan det kosta multum.

Jag har gått i terapi i två omgångar i livet och för mig har det varit nödvändigt då jag haft en hel del jobbigheter att bearbeta.
    Men jag tror även att helt "normala" människor har mycket att vinna på att gå i terapi. Ingen mår ju dåligt av att få hjälp av andra att se saker från andra perspektiv.

• Anonym

Tack för alla era svar! Jag har länge gått och funderat över på om jag ska ta kontakt med en psykolog - känns som att man har mycket i bagaget som behövs redas upp. Kanske man får lite rätsida på vissa saker som "viker" av från ens beteende. Kan inte ens släppa in en människa in på livet längre - kärleksmässigt! De slutar med att alla känslorna dör - och jag stänger av! Jobbigt =/

Men är det psykologen som styr samtalet - att han frågar - och ni svarar. Eller är det man själv som sitter och pratar mest - och han ger förklaringar på saker och ting?

Mådde ni sämre i början när ni började gå hos en psykolog och sen vart det bättre??

• snillis

Det beror ju lite på vilken typ av terapeut man går hos hur samtalen läggs upp.
    En psykoterapeut (som jag gått hos) jobbar inte på samma sätt som en KBT-terapeut.
    Så det beror lite på vad man har för problem och vilken "skola" man tror på.

Men min upplevelse är att det är du som styr samtalet och att terapeuten kommer med klargörande frågor ibland. Det är ju du som skall göra jobbet så att säga även om terapeuten oftast har en "plan" med sina frågor.

Det är väldigt vanligt att man först mår sämre för att sedan må bättre och det är också det som tyvärr får en del att sluta för att de tror att de blir sämre.

Men det är ju för att man släpper fram en massa känslor som man gått och trängt undan, oftast under ganska många år.

• Anonym (Saga)

Första gången jag tog kontakt med öppenvården skrev jag ett långt brev (har social fobi o vågade inte ringa) o berättade precis hur dåligt jag mådde. Jag blev kontaktad av en läkare inom några dagar o fick komma utan remiss.
    Det är som någon skrev dyrare att gå utan remiss. Men jag fick börja i KBT vilket var bra.

Ett halvår senare bröt jag ihop o då gick jag till min läkare (privat) som skrev en remiss o inom två veckor satt jag i stolen hos en terapeut. Till henne går jag än idag, fyra år senare o det är bland det bästa jag har gjort.

Jag mår inte bra idag men mycket bättre...

Tveka inte.

• Annica81

Gå via BVC...det gjorde jag .

• Anonym (knäppo)

jag har fått hjälp dels via vårdcentralen och via facket på mitt jobb. har haft kontakt med psykolog och jobbat mera med kbt. Jobbar nu med ett viktpogram i kbt form

• Anonym (L)

Jag åkte till psykvården på sjukhuset för jag kände det va rätt akut. Där sjukskrev läkaren mig och skickade remiss till psykolog därifrån.

Men annars om det inte e direkt akut för stunden kan du boka tid hos läkaren som remittertar dig dit. Jag fick tid väldigt omgående, inom två veckor tror jag. Det hjälpte mig jättemkt att prata med en psykolog. Jag började se saker i ett nytt ljus.

Lycka till.

• Anonym

Jag fick en remiss genom BVC.
    Två månader efter förlossningen fick jag fylla i ett test rörande min psykologiska hälsa och jag blev erbjuden en remiss till psykolog.
    Har bara gått två gånger än så länge så jag kan inte svara på hur det har hjälpt.

• Skilda Pappan

Hej.
    Jag gick i terapi i drygt 3,5 år.
    Det är tveklöst den bästa investering jag gjort i mig själv.
    Klart värt pengarna.

Jag gick några gånger i statens regi, men det är inget jag rekommenderar.

/SP

• Anonym (Japp!)
    Anonym skrev 2008-05-18 12:28:41 följande:
    Mådde ni sämre i början när ni började gå hos en psykolog och sen vart det bättre??
    Jag mådde så dåligt att det kändes som om alla skulle må bättre om jag inte levde...
    Fick så bra hjälp alltså! Nu mår jag jättebra, lever ett nytt liv och skulle aldrig kunna tänka mig att inte få finnas till!!!
Svar på tråden Ni som gått hos psykolog...