• PussPrinsen

Hjälp med laminat!

Hej hej!

Undrar om någon har erfarenhet av IKEAs alt. Hornbach laminatgolv? Och om ni köpt någon annanstans får ni gärna tipsa. Bor i Göteborg och här finns ju det mesta!
    Positiva och negativa erfarenheter mottages tacksamt!

Det hade ju varit fantastiskt om man hade kunnat lägga in ett laminat för runt 50 spänn kvadratmetern, men hur bra är golvet då egentligen?

Vi har barn så det lär bankas en hel del i det kan tilläggas....

Tack tack!

• Svar på tråden Hjälp med laminat!
  • Karisma

Vi köpte ett laminatgolv på byggmax för 45:-/kvm hur hållbart som helst.

Nu har vi valt en annan fätg och valde denna gång ett golv från rusta för 29:-/kvm, fungerar utmärkt det med, även min svägerska har det på hela övervåningen. Även barnens rum har, 4 och 6år gamla.

Det som inte alltid blir perfekt då man köper billigare golv är skarvarna, på vissa färger syns de mkt. Vi har fått slänga nga brädor i samband m montering för att de inte varit perfekta.

Kram K.

• Barbabok

I vårt kök ligger ett billigt laminatgolv av okänt märke. Det har blivit upphöjt i skarvarna där det fått minsta blöta fläck och så har det gått flera flisor. Tål inte avtorkning med garnmopp, ska helst bara fläcktorkas för hand.
    Inlagt strax innan vi flyttade in, och vi har inga barn ska tilläggas.
    Rekommenderar att köpa ett dyrare om det ska slitas på. I vårt sovrum ligger ett och det har hållt bra men där sliter man inte golv på samma sätt.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Karisma

Jag skulle bara lägga billigare i ett sovrum, aldrig kök eller hall.

Spiller man vatten och låter det ligga så upphöjs det i skarvarna, har dock inga erfarenheter med dyrare.

Kram K.

• Lady Namárië

Vi har lagt billiga golv i barnsum och arbetsrum, och ett dyrare i vardagsrummet. De billigare golven är fullt funktionella, men det är en himla skillnad på rummen, faktiskt.

De billiga golven är t. ex mycket halare, och inte alls lika "sköna" att gå på. 

Dock resonerade vi som så, att om vår treåring får tag i en tuschpenna och bestämmer sig för att "dekorera" golvet i sitt rum är det mycket bättre om golvet kostade 49:-/kvm. Dessutom lär han nog vilja ha rummet omgjort om 10-12 år, oavsett vilket golv vi lägger.

Jag är gonna kick din åsna
  • musli

Vi har lagt laminat från Byggmax i nya vardagsrummet. Rustico Ek Rustik, 94,95:- /kvm. Skönt att gå på, lätt-lagt, inte halt, snyggt, skiten syns inte så väl så man får städ-panik 3 gånger om dagen .

Innan har vi lagt ett billigt Rusta-laminat i hallen, 59:- /kvm. Ca 3½ år sen. Glider isär i skarvarna och inte ens att limma hjälper!!!

Blir byggmax-laminatet på hela övervåningen...

• PussPrinsen

Någon som lagt in IKEAs vita laminat? Är väldigt sugen på det må jag säga..!

Svar på tråden Hjälp med laminat!