• LyNxQ

Namn, ordningsföljd och ev mellannamn?

Hmm, vad ska sonen heta?

Vi har (nog) bestämt oss för tilltalsnamnet MELVIN, samt ERIK som andranamn.
    Men jag skulle nog vilja ha med min farfars namn också, RUNE.. (Erik är sambons farfar)
    Vilken namnordning ser/låter bäst?

Erik MELVIN
    MELVIN Erik
    MELVIN Erik Rune
    Erik MELVIN Rune

annat?

Hur har ni andra gjort med mellannamn? (andra förälderns efternamn) Det hade varit kul om barnen fick bådas efternamn, men det kanske bara blir bökigt med så många namn.. fast de behöver väl inte skriva båda efternamnen vid underskrifter och sånt där? eller? HJÄLP!

• Svar på tråden Namn, ordningsföljd och ev mellannamn?
  • Kazeer

Erik Melvin Rune

Min son har fyra förnamn och hans tilltalsnamn är det tredje i ordningen.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Horst

Jag hade tagit tilltalsnamnet först. Vet inte hur många gånger jag blivit uppropad med mitt andranamn bara för att det står före mitt tilltalsnamn. Irriterande att alltid behöva rätta folk.

Tycker att tre namn är minimum.

Så jag hade valt:

MELVIN Erik Rune Maximilian

• LyNxQ

ja varken jag, sambon eller dottern har tilltalsnamnet först..

• tisteln

Melvin Erik Rune - anser att man kallas sitt första namn.. Har alltid varit så i vår släkt. Tycker att det är konstigt när tilltalsnamnet är något av mellannamnen.

• LyNxQ

Hur tycker ni med mellannamn då?? (aaltså andra förälderns efternamn)?
    Hur har ni gjort?

• Kazeer
    LyNxQ skrev 2008-05-18 14:53:31 följande:
    Hur tycker ni med mellannamn då?? (aaltså andra förälderns efternamn)?Hur har ni gjort?
    Maken och jag har samma efternamn, så sonen har fått det som efternamn också. Hans fjärde förnamn har sitt ursprung i mitt efternamn som ogift. Vill han ha ett mellannamn i framtiden kan ha själv välja att lägga till det.

Själv har jag två förnamn och mitt andra förnamn är mitt tilltalsnamn. Det har aldrig varit något problem vid upprop.
    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Dixie

Jag tycker tilltalsnamnet ska vara först mest praktiskt och logiskt så.
    Vi är gifta och har samma namn så våra barn har "bara" ett efternamn, men jag kan tycka det räcker med ett efternamn och skippa mellannamnet - det namnet får ju barnet ändå inte föra vidare.

• hannis

Jag hade tagit Melvin först och sen Erik, Rune. Tycker det blir väldigt märkligt när tilltalsnamnet inte står först.

• Maya

Melvin Erik Rune röstar jag på. Tycker det flyter bra och det är alltid praktiskt att ha tilltalsnamnet först.

Svar på tråden Namn, ordningsföljd och ev mellannamn?