• Lektanten

Rönn från skogen som häck?

Eftersom jag bor alldeles intill landsvägen skulle jag vilja ha en häck för att stänga ute lite av det. Då den ska bli ganska lång, ungefär 20 meter är det ju en hyfsad kostnad. Fick då höra om någon som plockat små rönnar direkt från skogen och planterat dessa som häck, såklart ingen närmare beskrivning på hur det gick till. Men det skulle ju kunna bli väldigt billigt då det finns mycket skog här..

Därför är ju såklart min undran, går det att göra så? Hur stora plantor ska man gräva upp, hur tätt ska man plantera dem.. Osv. jag vet att Rönn inte växer så fort, men det gör ingenting. Dessutom är jag väldigt förtjust i rönn på hösten och tror att det skulle passa perfekt i min trädgård med det röda som avslutning på sommaren..

• Svar på tråden Rönn från skogen som häck?
  • Intelligenti pauca
    Lektanten skrev 2008-05-18 17:07:20 följande:
    Eftersom jag bor alldeles intill landsvägen skulle jag vilja ha en häck för att stänga ute lite av det. Då den ska bli ganska lång, ungefär 20 meter är det ju en hyfsad kostnad. Fick då höra om någon som plockat små rönnar direkt från skogen och planterat dessa som häck, såklart ingen närmare beskrivning på hur det gick till. Men det skulle ju kunna bli väldigt billigt då det finns mycket skog här..Därför är ju såklart min undran, går det att göra så? Hur stora plantor ska man gräva upp, hur tätt ska man plantera dem.. Osv. jag vet att Rönn inte växer så fort, men det gör ingenting. Dessutom är jag väldigt förtjust i rönn på hösten och tror att det skulle passa perfekt i min trädgård med det röda som avslutning på sommaren..
    Jo de är fina.Växer oerhört fort vill jag lova.Men vi har bara ett par st vid tomtgränsen och jag är redigt trött på dem.De satt här när vi flytta de in.Men en är redan nersågad pga skador efter storm.
    .Den andra parten bör också höras.
  • Lektanten

Växer de fort? En bekant till mig klippte ner sin rönnhäck och det tog en evighet innan den växte upp igen. Men då vet hon iofs inte hur gammal den var, den följde med huset..

• Intelligenti pauca
    Lektanten skrev 2008-05-18 17:12:38 följande:
    Växer de fort? En bekant till mig klippte ner sin rönnhäck och det tog en evighet innan den växte upp igen. Men då vet hon iofs inte hur gammal den var, den följde med huset..
    Ja växer fort kanske var att ta i.Men jag skrev nog det i ren frustration för att jag inte vill ha dem på tomten egentligen
  • Lektanten

Haha, ja då kan man nog tycka att de är som ogräs..

• Lektanten

Tack!

Läste att den finns i olika typer på plantskolan, bl a häck. Betyder det då att det blir svårt att få en fin häck om man tar vilt växande från skogen?

• Tecken

Tänk bara på att stämma av med mark-/skogsägaren innan du tar rönn därifrån. Allemansrätten gäller ju i Sverige, men inte om skogen är någons mark.

• Lektanten

Det är min pappas skog, så det är lugnt. Han pekade ut ett bra ställe att ta ifrån när jag frågade..

• Lektanten

Puffar lite..

Är det ingen som kan hjälpa mig lite då med hur många plantor per meter som behövs och om det är svårt att få dem att rota sig igen?

• Stellata
    Svar på #9
    Utgå från hur stor häcken ska vara till slut. Normalt vid häckplantering behövs ca 3 plantor per meter men rönn tenderar att bli hög och behöver då mer plats. Lite svårt att klippa och hålla en rönn häck låg så du får vara beredd på att det blir högt och det ska se bra ut.

Planterna man köper i handlen är ofta kloner vilket gör att de är identiska, i skogen ser de ut lite hur som men det behöver inte vara negativt.

Det är bara att försöka, se till att du vattnar hela sommaren eller väntar till hösten.
  • Lektanten

Tack ska du ha, då låter det ju som att jag vågar mig på ett försök. Det är ju ett insynsskydd jag vill ha så det kanske är bra att de blir höga. =)

Kul, nu kliar det i fingrarna att börja!!

• Intelligenti pauca
    Lektanten skrev 2008-05-22 10:36:53 följande:
    Tack ska du ha, då låter det ju som att jag vågar mig på ett försök. Det är ju ett insynsskydd jag vill ha så det kanske är bra att de blir höga. =)Kul, nu kliar det i fingrarna att börja!!
    Men våra rönanr har inga grenar förrän några meter upp.Så det blir mycket insyn ändå.
  • Lektanten

men om man beskär dem får de väl tätare grenverk och lägre ner.

• Intelligenti pauca
    Lektanten skrev 2008-05-22 10:39:16 följande:
    men om man beskär dem får de väl tätare grenverk och lägre ner.
    Ja det får du se så småningom
  • Lektanten

Hej.

Nu har jag ytterligare en fråga. Jag har nu planterat mina rönnar, men jag undrar över beskärningen. Jag läste nånstans att man ska klippa ner dem till 15 centimeter efter de har rotat sig så det blir en bra start. Nu har ju alla rönnar jag planterat börjat slå ut, kan man beskära när bladen har kommit?

• mimmi 1

ja, det kan du.... ju längre ner du klipper ner dom, desto tätare planta får du.... Jag tycker också att rönn är fint.
    Vi gjorde en berså av rönnplantor som vi tog från skogen , en gång när vi hade sommarställe.... vi fick många negativa råd, om att det inte skulle gå osv. men det gick sååå bra så.... vi klippte några år på raken, först bara 10 cm nedifrån ungefär, sen ökade på 5-6 cm för varje klippning, sen hade vi en jättetät och fin rönnberså, skulle funka lika bra som häck....

Svar på tråden Rönn från skogen som häck?