• tantbrun

havregrynsgröt med lingonsylt vs chokladbollar ?

Är jag helt fel ute, eller är chokladbollar likvärdigt med gröt?

1 portion gröt:
    1 dl havregryn
    cirka 150 gram Felix lingonsylt (cirka 50% socker) =75 gr socker
    smält smör på toppen
    lite mjölk...

1/3 sats chokladbollar
    1 dl havregryn
    0,33 dl socker (=0,33 ggr 0,88 = 26 gram socker)
    lite annat krafs (msk kakao, tsk vanillinsocker, lite smör)

Hoppas jag har tänkt rätt nu. Men det känns nästan bättre att ta nåra chokladbollar på morgonen än att koka gröt och äta med lingonsylt.

Man kanske ska ändra frukostvanor

• Svar på tråden havregrynsgröt med lingonsylt vs chokladbollar ?
  • Tecken

Jag har varken smör eller mjölk på min gröt. Har bara sylt ibland, annars brukar jag ha typ en halv skivad banan.

• Barbabok

Men det är ju avsevärt mer smör i chokladbollar, å jag skulle inte heller ha smör på gröten. MEn inte har du hela 150gr sylt på gröten, det är ju skitmycket?

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Jennie Brunflo

Öööööhhhhhh......har du både smör och 150gram sylt på gröten?????

Jadu.......då kan du kanske ta dig lite chokladbollar lika gärna!

• Fluffguf

150 gram sylt på gröten låter väldigt mycket!

• NorrVimpel

Visst är det likvärdigt med gröt , ät du chokladbollar till frukost istället. Fibrer är bra för magen.

• Mia83

När jag äter havregrynsgröt får jag i mig 1 dl fiberhavregryn, 2 dl vatten, ett halvt krm salt, lite kanel och 2 dl mjölk.
    Chokladbollar känns inte som ett ok alternativ.

• tantbrun

hahahaha... men 150 gram lingonsylt det är ju cirka 1,5 dl (???). Det langar jag lätt på min gröt.

Och smöret är ju inte så mkt.. bara 33 gram i 1/3 sats chokladbollar... det har nog vem som helst på en macka.

Det är säkert massa kalorier m.m i ett gäng chokladbollar på morgonen, men det är det i gröten också... men har inget problem med det. Är snarare hungrig 2 timmar efter frukosten (har svårt att gå upp i vikt)

• tantbrun
    Mia83 skrev 2008-05-18 18:57:03 följande:
    När jag äter havregrynsgröt får jag i mig 1 dl fiberhavregryn, 2 dl vatten, ett halvt krm salt, lite kanel och 2 dl mjölk.Chokladbollar känns inte som ett ok alternativ.
    Det skulle jag aldrig hålla mig mätt på. Efter en timme skulle jag vara hungrig, var är fettet?
  • Fluffguf

1½ dl sylt är ju helt sjukt mycket! Jag tar kanske 1-2 matskedar, och då tycker jag att jag tar ganska mycket

• arianne03

33 gram smör på en macka? Såna små smörpaket man får på lunchrestaurangen är bara på 10 g, och de räcker ju till två mackor!

Svar på tråden havregrynsgröt med lingonsylt vs chokladbollar ?