• Ankissen

Dålig mage och ingen aptit av penicillinet.

Lilla Elliot äter nu för tionde dagen i rad antibiotika. Han har råkat ut för öroninflammation med hög feber och en kur räckte inte (fem dagar) så det fick bli en dubbel kur. Han äter 10 ml Kåvepenin tre gånger om dagen och hans mage mår inte alls bra. Han diarréar och bajsar osmällt mat och har ingen aptit alls. Troligtvis har han även ont i magen för han kan fisa lite bajs när det kommer luft med. Tycker så synd om honom! Först en ond öroninflammation och nu detta! Blir magen bättre så snart penicellinkuren är över tror ni?! Känns som om han inte ätit ordentligt nu på 14 dagar, så sjukdomen började.

Mamma till världens sötaste Elliot
  • Svar på tråden Dålig mage och ingen aptit av penicillinet.
  • Jennie Brunflo

Filmjölk!!!!

Det är bakteriefloran som spökar när det blir så där.
    Jag blir precis likadan och så har jag funkat hela livet.
    Men om jag äter filmjölk i samband med penicillinet så funkar allt bra. Det räcker med någon matsked - men det måste vara den fil som heter filmjölk. Det är den som har den rätta bakteriefloran.

• Ankissen

Tyvärr äter han inte filmjölk, utan endast naturell yoghurt. Jag hoppas i mitt stilla sinne att den hjälper oxå. Har samma goda erfarenheter som du av a-fil däremot.

• Maggis

Jepp, filmjölk kan funka.
    Vanlig filmjölk,Acidophilus och Bifidus använder vi på jobbet till våra patienter som äter ab (om de tycker om det och kan dricka det, förstås).

Får jag fråga (lite småäckligt), vad är det för färg på diarréerna?

//Maggis
  • Pyris

ProViva fick vi rådet av läkaren att köra med, för min son fick så ont i magen av sitt pencillin att han bara skrek o skrek. Så vi lät honom dricka Proviva innan han fick sitt pencillin o då mådde magen mycket bättre.
    Jag äter också pencillin och blev jätte dålig i magen, men började då dricka ProViva o då blev det mycket bättre.

• Maggis
    Ankissen;

Du har inte pratat med läkaren som skrev ut Kåvepeninet? Eller med vårdcentralen?
    //Maggis
  • Jennie Brunflo

Enligt ProVivas hemsida så får man inte ge det till små barn.

• Pyris

Oj.. ja, jag vet ju inte förståss hur gamal barnet i fråga är.
    Hampus var väl kanske 1½ år.

• Pyris

Han är ju 2,5 år gammal.
    Det var konstigt, för jag har alltid fått rådet att använda ProViva när deras magar har ballat ur, om dom fått någon bakterie i magen eller något sådant.

• Ankissen

Näe, jag har inte pratat med vårdcentralen om det. Jag hoppas liksom att det ska gå över när han slutar äta penicellinet, och det är ju snart. Han tar sista dosen nu ikväll...

• Maggis
    Ankissen skrev 2008-05-18 19:45:24 följande:
    Näe, jag har inte pratat med vårdcentralen om det. Jag hoppas liksom att det ska gå över när han slutar äta penicellinet, och det är ju snart. Han tar sista dosen nu ikväll...
    Ok, det kan jag förstå.
    Men om det fortsätter längre än så antar jag att du kontaktar dem? Ibland kan man behöva lite hjälp att få ordning på tarmen efter vissa sorters pc.

Hoppas lillkillen snart mår bättre.
    //Maggis
  • Pyris

"Är ProViva lämplig även för små barn?
    Allt fler forskare framhåller vikten av att det etableras en stam av laktobaciller hos nyfödda barn så snart som möjligt, då laktobacillerna har stor betydelse för barnens välbefinnande. Det är därför helt naturligt att ProViva Fruktdryck är en lämplig dryck även för mycket små barn."

www.proviva.com

• knäppisen

Jennie Brunflo skrev 2008-05-18 19:37:29 följande:

Enligt ProVivas hemsida så får man inte ge det till små barn.
    Det är väl bara proviva shot man inte ska ge barnen ?
  • Ankissen

Tack för alla era råd tjejer! Idag funkar Elliots mage mycket bättre. Han har aptit igen - vilket är härligt att se!

• Maggis
    Ankissen skrev 2008-05-19 19:25:18 följande:
    Tack för alla era råd tjejer! Idag funkar Elliots mage mycket bättre. Han har aptit igen - vilket är härligt att se!
    Vad skönt!
    Jag rider på samma känsla efter att en kraftigt magsjuk kille äntligen börjat må bättre.
    //Maggis
  • Ankissen
    Maggis skrev 2008-05-19 19:29:37 följande:
    Vad skönt!Jag rider på samma känsla efter att en kraftigt magsjuk kille äntligen börjat må bättre.
    Haha, underbart förstår jag!
Svar på tråden Dålig mage och ingen aptit av penicillinet.