• Sandie021

Sprattel, bök och stök

Jag har en 4 veckors tjej som nu de senaste dagarna inte kan sova, få ro liksom.. Hon sprattlar och bökar och stånkar hela nätterna och på dagarna också men då sover hon lite bättre..Jag brukar somna henne i min famn och lägga henne i sin säng, och då sover hon 4-5 timmar där sen vaknar hon o är hungirg så då bär jag över henne så sover vi vidare tillsammans efter maten. Men nu vaknar hon direkt om jag lägger ner henne i sin säng så då får hon komma till mig men det går ju inte att somna varken hon eller jag. MAn ser att hon är jättetrött och blundar men får ingen ro.. Hon somnar bara på armen och då bara i tio-20 min sen börjar böket igen. HAr läst att de kan vara utveckling? Isåfall när lägger det sig? Jag har provat att massera magen och trycka upp benen men hon är inte dålig i magen eller har ont, då skulle hon väl skrika? och de gör hon ju inte. Hon bajsar normalt och äter normalt.. Tycker så synd om henne också som inte får sova, att nånting stör henne.. och jag som mamma inte vet vad som är fel.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-18 20:11
    kkan ju tillägga att hon pruttar rätt mycket nu än för en vecka sedan.. men hon bajsar ju normalt ???

• Svar på tråden Sprattel, bök och stök
  • Eriica

Sådär var min tjej också förut, det började runt 4 veckors ålder ock slutade väl ungefär vid 6-7 veckors ålder. Hon hade dock magknip också så det var en jobbig period. Men när det väl gick över var hon jätteglad och sov bättre än förut. :)

• santanas

Det kan mycket väl vara magknip. De kan bajsa helt normalt men ha mycket gaser som både kommer ut och som kniper. Minns inte riktigt när det startade på sonen men han hade några veckor/månader då han nästan varenda em/kväll hade jättejobbigt. Grät, sov ammade, sprattlade, drog ihop sig osv. Däremot hade vi nästan alltid lugna nätter. Vi samsov och han somnade under tiden han ammade och jag somnade också även om jag sov i korta perioder.
    Hoppas det blir bättre för er men om det är magen så kan det bli en jobbig period tills det blir bättre. Mycket beror på att babyns tarmar fortfarande är omogna och det kan bli knip/kolik av det.

• Sandie021

finns det nåt man kan göra för att få veta om det verkligen är magknip då? och vad gör man åt det?

• Eriica

Vet inte riktigt vad man kan göra för att få veta om det är magknip eller inte, men du kan ju börja att ge minifom-droppar eller sempers magdroppar och se om det blir bättre. Semperdropparna tar dock upp till två veckor innan det ger effekt. minifomen verkar direkt har jag för mig. Semperdropparna hjälper min dotter iaf.

• Flickan och kråkan

Det behöver inte alls vara magen. Inledningsvis beter sig de flesta spädbarn så. Är det riktig magont så hör du det. Gasiga kan de så klart bli pga att de sväljer en massa luft när de ammar (rapa mycket) och omoget tarmsystem. Magmassage är bra.

De flesta pyren som är så små vill inte sova själva. Det är helt naturligt. Vi har en grabb på 5 månader som fortfarande inte somnar på egen hand/vaknar om man lägger ner honom.

Det man kan tänka på är att små barn har ett helt annat sovmönster än vuxna. Deras sömn SKA bestå av en massa uppvak, det är viktigt för att de ska utvecklas som de ska. Dessutom sover de väldigt lätt i den inledande sömnen (ofta viftar de, och ögonen "snurrar" runt). Om man vill försöka lägga ner dem ska man se till att först låta dem sova ordentligt i famnen - 20 30 minuter tills de nått djupare sömn - innan man lägger ner dem. Sedan har de flesta bebisar sitt första uppvak vid ca 30 minuter. Då kan man vid första tecken vagga, amma (vad som nu fungerar) så att de somnar om snabbt igen. När exakt är olika. man får lära känna sin bebis

• victoria p

Hej!
    Frösöblomster hade bra tips tycker jag!
    Min lille kille sov också oroligt i perioder (han är strax 6 mån) o vissa nätter "stökade" han som din lilla tjej. Jag antog att det var gaser.
    Men när han var så liten som din är så somnade han alltid i ringsjalen, vilket är lätt att komma ur o lägga ner i sängen utan att väcka den lille =) har nån bild på det i mitt galleri om du vill se, då han ligger i den. Den var jätte bra också att "gunga ut gaser" med! Det är mitt tips om du vill lyckas lägga henne utan att hon vaknar iaf..
    Men allt sånt där är nog som det ska, det händer ju mycket i en liten växande kropp. Egentligen vore det ju konstigt om ingenting "bökade" nångång! ;) Sånt där kommer o går..

Svar på tråden Sprattel, bök och stök