• Cluedo

Vilket golv till kök i ek o svart stenskiva....

Vi ska göra om vårt kök och vardagsrum till en enda stor yta och jag behöver lite hjälp...
    Luckorna är i massiv och bänkskivan kommer att vara i Ikea Sten, den svarta.Idag har vi laminatgolv, ljusgrått "klinker"(bild finns i galleriet) i båda rummen samt hallen.
    Vi vill inte ha klinker då det är en öppen yta och att ha golvvärme på en yta på 50-60 kvm blir lite väl dyrt.
    Vi funderar på ekparkett, planka eller samma "klinkergolv" som idag i antingen svart eller ljusgrått...
    Vad tycker ni att vi ska ha?

• Svar på tråden Vilket golv till kök i ek o svart stenskiva....
  • HOCHM

Vi har precis bytt till ekkök och svart granitskiva. Vi har bytt golv i hela huset till ekparkett. Tycker det ser riktigt bra ut.

• Cluedo

Du har väl inga bilder att visa??? Är så svårt att se helheten bara i text...

• HOCHM

Tyvärr inte. Vi har inte ens hunnit fått upp vårat kakel än, så det är verkligen nygjort. Men ni har gjort likadant som oss, gjort så att vardagsrummet och köket går i ett.

Fundera då på vad du vill ha för golv i vardagsrummet. För det blir ju samma som i köket i och med att det blir flytande.

• ceropegia

Vi har precis byggt ett nytt fritidshus. I det skall vi ha öppen planlösning med ekkök, IKEA´s svarta stenbänkskiva samt svart klinkergolv med golvvärme. Golvvärme behöver inte bli dyrare.

• kiron

Vi ska dock ha alluckor men med svart granit skiva och vi ska ha mörkgrå/svart klinker!
    Vi håller på så vi är inte klara än!

Hugo min 1åring!
  • Miss Lau

Jag hade valt ekparkett. Tror att det blir både snyggast och mest praktiskt. Vi har klinkers i köket och jag avskyr det!

• ceropegia

valmar: Varför hatar du klinkers? Jättepraktiskt..tycker jag iaf.. Vi har 2 barn + 2 hundar så klinkers känns mer tåligt än parkett..

• SaraLisa

vi ska ha vit och svart rutigt golv till valnöt med svart granitskiva

• Miss Lau
    ceropegia skrev 2008-05-19 15:06:32 följande:
    valmar: Varför hatar du klinkers? Jättepraktiskt..tycker jag iaf.. Vi har 2 barn + 2 hundar så klinkers känns mer tåligt än parkett..
    Hårt att stå på, allt skrammlar och går sönder när man tappar, jobbigt att hålla fogarna rena och man måste ha värme på nästan året runt (högre kostnad). Visst är det tåligt men mina barn har lyckats ha sönder två plattor under det senaste året så helt oförstörbart är det inte heller.
  • Cluedo

Jag tycker att det skulle vara snyggt med klinker, men ytan är så stor. ca 50-60 kvm och dessutom är det ju även vardagsrummet som ska ha samma golv....
    Det är så himla svårt att välja ett golv som heller inte får vara för mörkt då vi har fönster i varsin ände av det stora köket/vardagsrummet.
    Kanske parkett som är lite mindre mönstrat och bara i en planka, ej trestav???
    Ska ju dessutom hålla för 4 barn och en massa kompisar till dessa osv osv.
    Blääh vilken beslutsångest jag fick....

• ceropegia

Vi köpte svart klinker till hela vårt fritidshus på 72kvm. Hittade ett som var nersatt pris på...79kr/kvm..på K-Rauta. Kommer att ha vattenburen golvvärme i hela huset. Har lagt ut en hel del plattor här hemma för att se hur det kommer se ut och det ser skitsnyggt ut

Svar på tråden Vilket golv till kök i ek o svart stenskiva....