• frågvis2

Ni som har hyperaktiva barn ( adhd m.m.) snälla se hit! Känner mig ensam!

Hej!

Jag har sedan länge oroat mig för min son Lukas (snart 1 år) och hans väldigt aktiva och rastlösa beteende. Ända sedan han föddes har han haft väldigt svårt att bara ligga/sitta still och vara.Han har liksom ingen ro i kroppen. Det skall liksom hända saker hela tiden. Har varit i kontakt med BVC och deras psykolog,men inte fått så mycket hjälp,det säger att det är för tidigt att se något.

Jag förstår att ingen här på FL kan sätta en dignos på min son, men jag skulle gärna vilja höra vad ni som har hyperaktiva barn tänker när jag beskriver min son. Känner ni igen er o.s.v

kort beskrivning:

- Svårt att vara still om ingenting händer.Är alltid i rörelse. Blir liksom snabbt missnöjd och kräver stimulans. Kunde aldrig bara ligga i famnen som liten utan ville ha stimulans på babygymmet. Att bara sitta i vagnen och bilstol är tråkigt. Börjar snabbt dra i mössa och skor m.m. för att ha något att pilla med. Så länge vagnen rullar är det någolunda okej, men mista stopp är tråkigt.kan inte som andra mammor stå prata när mitt barn sitter i vagnen.

- Matstol fungerar om han har något att pilla med och äta. Kan sitta upp mot 45 minuter i stolen, men är liksom ständigt i rörelse och pekar och hänger mot allt han ser,viftar och söker folks uppmärksamhet. Att bara bli matad är för honom tråkigt. Då vill han samtidigt ha stimulans och försöker nå saker och hoppar i stolen.

- Gillar emellertid att läsa böcker och då sitter han still. Kan läsa ungefär 5-6 max-böcker och han sitter och lyssnar.Likaså sitter han still på babyrytmiken som vi går på. Gunga gillar han också, ¨då kan han sitta still länge och tycks för en gång skull avslappnad.

-Mycket ivrig och blir lätt väldigt glad med hela kroppen. Nästan lite överexalterad. känns speedad

´-social och kommunikativ. Lysnnar när man berättar vad något heter och när man säger ajaj.

-Svårt att sysselsätta sig själv längre stunder. Tröttnar snabbt och hänger mycket på mig. Gnällig.Och kastar ibland leksakerna när han blir trött på dem.

- Blir snabbt arg när det inte passar.

- har svårt att slappna av och somna ( om han inte varit vaken i många timmar i sträck),men sover bra när han somnat. Sover hela nätterna ( c:a 11 -12 timmar ) och typ 2 timmar på dagen.

vad tror ni som har erfarenhet?

tacksam för svar/ Maria

• Svar på tråden Ni som har hyperaktiva barn ( adhd m.m.) snälla se hit! Känner mig ensam!
  • Marie30

Det är ju så svårt att göra sig en bild utan att träffa barnet men på beskrivningen kunde det vara vår son i den åldern. Han var väldigt aktiv fram till runt 18 månader och han sov desutom mycket mindre än genomsnittet men nu vid 2,5 år är han nog att anse som ett ganska lugnt barn.

Vet att det är lätt att säga att du inte ska oroa dig men jag tycker verkligen att du ska försöka låta bli att tänka i sjukdomstermer. Lycka till med allt!

• tristania

Tyvärr gör ju inte läkare något när han är så liten Tyvätt får du nog avvakta några år, fortsätter det då så måste BUP bli inkopplad.

Lycka till.

• tristania
    tristania skrev 2008-05-18 22:28:30 följande:
    Tyvärr gör ju inte läkare något när han är så liten Tyvätt får du nog avvakta några år, fortsätter det då så måste BUP bli inkopplad.Lycka till.
    Tyvärr skulle det vara....
  • Zamna

Min dotter ar precis likadan..........ar dock inte alls orolig. Pratade med min svarmor och alla hennes 5 barn var visst precis likadana (och de har ingen DAMP etc);). Sa vissa barn tror jag bara ar lite mer aktiva och vill att det ska handa saker och ting.....pa ett satt ar det ju bra. De ar nyfikna etc och kommer sakerligen lara sig saker och ting valdig snabbt. Sa som sagt, jag tycker inte du ska oroa dig sa mkt!:)

• Zamna

Vill ocksa papeka att min dotter ar EXAKT likadan pa alla de punkter du tog upp. Gillar gungor, ser nastan speedad ut nar hon ar glad och nar hon ar arg sa ar hon verjligen ARG hahahha etc etc Men var inte orolig. Jag tror knappast det ar nagot fel!!!

• fulltilt

Hej. Det är som att läsa om min egen son...Han är precis som din son å ja, man är ju totalt slut!! Väntar nr. 2 oxå så här lär vi väl leva i en kokong snart...*s*...vill bara påpeka iaf att jag tror inte vi behöver oroa oss.  En del barn är mer aktiva å pigga än andra å det är bara onödigt att börja oroa sig nu f vi kan ändå inte veta...Förmodligen ska vi bara vara tacksamma över levnadsglada gossar!! Men, jag förstår dig ändå....ibland har även jag tvivlat....Kram i massa....

• Söderböna

Din son verkar vara ett piggt barn!

Vår dotter är också ett piggt barn, med mycket spring i benen och önskemål om ständig aktivitet. Jag är dock inte minsta orolig. Så länge hon faktiskt kan sitta still (t ex när man läser böcker) så KAN hon ju faktiskt - hon bara föredrar fart och fläng för det mesta.

Vår lösning på pluttans aktivitetsbehov runt 1 års åldern var att vara väldigt mycket i parken. Att vara inne var pest och pina - men parken var hur kul som helst. Bollar i alla former var bra att ha med, gärna studsbollar som måste jagas.

Svar på tråden Ni som har hyperaktiva barn ( adhd m.m.) snälla se hit! Känner mig ensam!