• Sqti

Hur inleda personligt brev?

Ska skriva personligt brev och jag vet inte hur jag ska inleda. Mitt namn står ju i sidhuvudet kan man inleda med det ändå? Hur brukar ni göra? Vad ska man ta upp förutom sina positiva/ negativa egenskaper? Brukar ni skriva om ni har barn eller ej? Behöver tips .

• Svar på tråden Hur inleda personligt brev?
  • Catti41

Hej, jag heter bla och jag söker jobbet som bla hos er pga bla och bla. Jag passar bra för jobbet pga detta och detta. Särskilda egenskaper och kvalifikationer hos mig som passar bra för detta jobbet är bla och bla och detta kan jag tillföra just er nämligen bla och bla. (Och sen broderar man ut detta.)

Jag har också de här meriterna som gör mig särskilt kvalificerad för jobbet hos er. Jag tycker jobbet hos er skulle vara intressant och roligt pga detta och detta. (Även den här delen ska förstås broderas ut med egna ord.)

På min fritid gör jag x och y och spenderar mycket tid med min familj. (Sen behöver man inte skriva mer om detta om man inte vill.)

Jag bifogar min CV och lämnar referenser då vi ses. Med förhoppning om snar kontakt.
    Vänliga hälsningar
    Bla.

Det viktiga med ett personligt brev är att det ska handla om varför de ska anställa just dig. Det är det som är fokus. Dina meriter ser de i CV:n men varför ska de anställa just dig och inte Kalle K. eller Tina T.
    Sen kan man skriva en liten rad om sitt privatliv men det är inte nödvändigt.
    Lycka till.

• Sqti

tackar tackar! koncist och bra .

• Trikarn

Ohh tack, precis vad jag satt o klurade på

• wow

Hej!
    Jag heter Linda X:son och jag bor i X-stad tillsammans med min man och vår dotter.
    Just nu arbetar jag som --- på --- (företaget el dyl)
    Nu söker jag nya utmaningar och därför söker jag jobbet som ---- hos Er!

• Jezzico

hur bakar man in att man är gravid?

I'm a sexy mama
  • Carisma95
    Jezzico skrev 2008-05-20 07:13:59 följande:
    Är det relevant för tjänsten?
    A stumble may prevent a fall....
  • Jezzico

hatar allt med personligt brev :( ger en bara ångest..blä

I'm a sexy mama
  • sakoline
    Jezzico skrev 2008-05-20 07:13:59 följande:
    Tja, antagligen skriver du bara "jag är gravid", men det skriver man väl bara i jobb man inte vill få, i ansökningar som bara hamnar underst i högen hos arbetsgivaren?

Inleda ett brev? =
    Söker ni en duktig, driven och härlig medarbetare?
    Behöver ni ny personal? Här är jag!
    Nu har ni tur - jag anmäler mitt intresse.
    Målmedveten och social undersköterska - orden som beskriver mig
    En chans för både mig och er att utvecklas
    Jag läste er annons och tänkte att "wow, det här jobbet passar mig perfekt!"

:)

wow: Får man fråga hur många jobbintervjuer du kommit till med det brevet?
  • wow
    wow: Får man fråga hur många jobbintervjuer du kommit till med det brevet?
    Har inte sökt så många jobb... men har varit på 3 intervjuer sen i höstas.
Svar på tråden Hur inleda personligt brev?