• felicitaz

Ni som ammar eller har ammat...

...fick era bebisar ont i magen om ni ätit sötningsmedel i någon form?

• Svar på tråden Ni som ammar eller har ammat...
  • La Lola

Nix.
    Alma reagerade bara på rabarber.

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • felicitaz

Jag har också en Alma :) Hur reagerade hon på rabarber? Magont? Har hört att bebisar inte ska äta rabarber innan de är 1 år, men har inte hört om problem vid amning förut. Det är lite klurigt att komma fram till vad just ens egen bebis tål och inte tål :)

• Cattapult

jag ammar nu och gar pa viktväktarna, vilket gör att jag ätit en del sötningsmedel, men har inte märkt nagot
    Men har för mig att jag läst att det inte är sa bra att äta det när man ammar

• La Lola
    felicitaz skrev 2008-05-19 08:28:47 följande:
    Jag har också en Alma :) Hur reagerade hon på rabarber? Magont? Har hört att bebisar inte ska äta rabarber innan de är 1 år, men har inte hört om problem vid amning förut. Det är lite klurigt att komma fram till vad just ens egen bebis tål och inte tål :)
    Coolt!
    Min Alma är dock 8 år.

Hon kaskadkräktes o bajsade ner sig totalt!

Ja det gäller att testa sig fram.
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • felicitaz
    Cattapult skrev 2008-05-19 08:30:34 följande:
    jag ammar nu och gar pa viktväktarna, vilket gör att jag ätit en del sötningsmedel, men har inte märkt nagotMen har för mig att jag läst att det inte är sa bra att äta det när man ammar
    Har också en svag aning om att jag hört något sånt... Alma har haft ont i magen då och då de senaste dagarna och sötningsmedel är det enda jag kan komma på som bov... Har börjat träna ordentligt igen under denna period också, men det borde väl inte ha någon inverkan? Har hört att mjöken kan bli tunnare när man tränar, har också hört att det är en myt... I vilket fall borde hon ju inte få kramper i magen av det?
  • Angelflikkan

jag la ner alla sötningsmedel från att vi plussade till att jag slutade amma.. men inte för att dottern kanske skulle reagera på det, utan främst för mitt egna samvete.

tänker lite så här att idag vet vi inte vad alla sötningmedel gör med kroppen på en längre sikt. jag menar idag ser man förändringar på mikrobiologisk nivå pga sötningsmedel som passerar våra kroppar och kommer ut i vattendrag.

så för att jag inte vill utsätta en liten ofödd och sen en lite större född bebis för dessa ämnen som vi inte VET ett dugg om (på längre sikt), så struntar jag i att äta/dricka dom.

hellre kör jag med vanligt socker nån gång i månaden, för det vet vi hur det påverkar oss och miljön..

det enda som dottern reagerade på var när jag åt jordgubbar.

lycka till

mamma älskar dig snuttan
  • felicitaz
    trebarsmamma skrev 2008-05-19 08:49:28 följande:
    måste fråga vad menar ni med sötningsmedel
    Aspartam, sorbitol, xylitol osv.
  • Suskiv

Jag äter inte sötningsmedel överhuvudtaget så långt som möjligt (vissa mediciner innehåller ju skiten, men annars går det att klara sig utan).

SÅ jag vet inte om mina barn skulle reagera på det. Ettan reagerade på Choklad. Tvåan och trean var mjölkallergiska så de reagerade på mjölk, trean även på ägg.

• felicitaz
    Angelflikkan skrev 2008-05-19 09:11:10 följande:
    jag la ner alla sötningsmedel från att vi plussade till att jag slutade amma.. men inte för att dottern kanske skulle reagera på det, utan främst för mitt egna samvete.tänker lite så här att idag vet vi inte vad alla sötningmedel gör med kroppen på en längre sikt. jag menar idag ser man förändringar på mikrobiologisk nivå pga sötningsmedel som passerar våra kroppar och kommer ut i vattendrag. så för att jag inte vill utsätta en liten ofödd och sen en lite större född bebis för dessa ämnen som vi inte VET ett dugg om (på längre sikt), så struntar jag i att äta/dricka dom. hellre kör jag med vanligt socker nån gång i månaden, för det vet vi hur det påverkar oss och miljön.. det enda som dottern reagerade på var när jag åt jordgubbar. lycka till
    Äter inte heller några mängder, vet att det inte är så bra som så mycket annat i vår mat (Rekommenderar boken "Den hemlige kocken":), men det var inte det jag undrade ;)

Vill veta om de som ammar/har ammat har märkt magont hos sina barn om de ätit sötningsmedel i någon form?
  • Angelflikkan
    felicitaz skrev 2008-05-19 10:19:28 följande:
    Äter inte heller några mängder, vet att det inte är så bra som så mycket annat i vår mat (Rekommenderar boken "Den hemlige kocken":), men det var inte det jag undrade ;)Vill veta om de som ammar/har ammat har märkt magont hos sina barn om de ätit sötningsmedel i någon form?
    en liten fråga bara.. varför ens äta det om du själv inte tror det är bra?

har barnet ont i magen, sluta då.. enklare än så är det väl inte..
    du slår ju två flugor i en smäll: du slipper äta nåt som inte är bra för dig och ditt barn får inte ont i magen..

fortsätter barnet sen att ha ont så lär det ju vara pga nåt annat..

mår barnet inte bra så brukar man ju utesluta vissa livsmedel för att ta reda på VAD som orsakar det... men men..
    mamma älskar dig snuttan
  • felicitaz

Jo, försöker klura ut vad som orsakar

Angelflikkan skrev 2008-05-19 16:07:50 följande:
    en liten fråga bara.. varför ens äta det om du själv inte tror det är bra?har barnet ont i magen, sluta då.. enklare än så är det väl inte..du slår ju två flugor i en smäll: du slipper äta nåt som inte är bra för dig och ditt barn får inte ont i magen..fortsätter barnet sen att ha ont så lär det ju vara pga nåt annat..mår barnet inte bra så brukar man ju utesluta vissa livsmedel för att ta reda på VAD som orsakar det... men men..
    Jo, försöker klura ut vad som orsakar magontet... därav frågan.

Menade inte att vara otrevlig på något sätt... men ville bara ha svar på min fråga. Ibland så kanske man av någon anledning äter det... Ska jag utsluta allt det KAN vara så blir min kost väldigt spartansk *ler*

Det är klokt av dig att utesluta sötningsmedel från din kost, jag väljer att äta det någon gång ibland och därför undrar jag.
  • Angelflikkan

det lättaste är att utesluta ett livmedel i ca 1-1,5 vecka och se om magontet går över..

hoppas du hittar anledningen till det onda..

mamma älskar dig snuttan
  • BinniBoo

ja.. min son hade magproblem i början.. jag drack mängder med saft och just fun light reagerade han starkt på.. bvc sa att det kan bero på det så jag slutade oh då slutade även magonten.. men sen märkte jag att han reagerade på all röd saft så vet inte om det va just för fun lights skull.. även cola light har han reagerat på första månaden, men nu kan jag dricka det ibland som tex ett glas till pizzan eller mcdonalds.. det är inga problem

♥ (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯) ♥
  • MammaLillfis

Min lille har haft kolik så jag uteslöt helt i 3 mån: chocklad,mjölk,kryddor,vitlök,lök,kolsyrad dryck m.m. Nu efter koliken ( han är 4,5 mån) har han bara reagerat på när jag tog nån järntablett.

Svar på tråden Ni som ammar eller har ammat...