• Anonym (spättan)

Hur fasen får man en lägenhet i Kungälv och Göteborg, om man inte vill bo i sämre förorterna?

Är anonym för att jag har så nyfikna vänner, och jag vill inte att alla börjar snacka innan något är klart.

Jag försöker få tag på en tre: ,främst i Kungälv, som är någorlunda fräsch.
    Hade tänkt ta Stenungsund först, men stenungsundshem lever i någon dröm med sina höga hyror för deras fula lägneheter.

Men Kungälv går ju inte heller att få, inte Göteborg heller, om man inte vill bo i Angered, Bergsjön m.m
    Och kan tänka sig andra hand.

Kollar på blocket varje dag.
    Är med i boplats göteborg m.m

Någon som har bra tips?!
    Alla trevliga tips mottages tacksamt.

Priava värdar mottages med med glädje.

• Svar på tråden Hur fasen får man en lägenhet i Kungälv och Göteborg, om man inte vill bo i sämre förorterna?
  • Anonym

partillebo bor jag hos, det är ju inte mitt i göteborg, men ett tips iaf. jag sökte lägenheter där och fick en helt nybyggd fast jag då inte hade heltidsjobb. lycka till.

• MoonFlight

Vi hade lite samma problem och det slutade med att vi köpte en bostadsrätt i Surte i stället.

• Anonym (spättan)
    Anonym skrev 2008-05-19 11:51:05 följande:
    partillebo bor jag hos, det är ju inte mitt i göteborg, men ett tips iaf. jag sökte lägenheter där och fick en helt nybyggd fast jag då inte hade heltidsjobb. lycka till.
    TACK för tipset!
  • Anonym

Kika i Mölndal med, det är lite lugnare där.

• Anonym

Hade köpt.. ska man inte ha i centrala gbg så är de ju inte så dyrt.. vet ioförsig inte hur din ekonmi o situation ser ut, men hade köpt om de gick.

• sasssyy

MÖLNDAL! ! ! ! Inte bifrost iaf.. vi bodde på Fullblodsgatan borta vid travet och det var heeelt okej även om polisbilen var på täta besökt tvärs över gatan så var det inget vi märkte av iaf

Bodde nu ett tag på Blendas gata på Hisingen.. och,, hmm det var väl ingen höjdare, sambon hade 3 inbrott på 6 månader innan han skaffade larm.. men vi flyttade några hundra meter ner och bor nu i Brunnsbo men i området längst bort från torget, mitt emot Backa Folkets Hus kan man säga, har hört att ju närmare torget man kommer dessto stökigare blir det.

Här är det iaf helt underbart, jättebra grannar, god stämning bland folk, man stannar o pratar och bryr sig om varandra, nästan lite söderländsk stäming, fina grönområden och bussar går minst var femte minut nere ifrån balladgatan o man är i stan på 10-15 min och på Backaplan på 5 min med buss.

Finns en del lägenheter lediga här har jag sett men Stena som hyr ut våran är tydligen lite knussliga med vilka som får hyra, vi fick en bostad som stått tom över ett halvår pga lite trassel med förra hyresgästen och så var det nån annan som skulle ha den men höll på o trassla fram o tebax. De är noga med att det är städat folk och vi har kameraövervakning på vändplatsen och det är nog effektivt för lugnt och skönt är det här..

Angered och Bergsjön behöver inte vara dåliga områden, känner folk som bott därute och i Gårdsten men det beror ju på var man hyr bostad så att säga, finns ju olika områden i området så att säga, största nackdelen som är med dessa områden anser jag vara avståndet till stan, jag är ingen stadstjej, men jag vill kunna ta mig in till centrum snabt och smidigt.
    Man får nog sänka sina referenser om man vill bo i stan tror jag, kanske får börja på ett lite sämre område för det är alltid lättare att få bostad om man redan har bostad.

Men som sagt Mölndal, vid travet är det helt okej, det är en salig blandning av bostadsrätter, Stena Fastigheter och så den som vi hyrde utav..ett litet bostadsföretag som även har bostäder i Bergsjön (riktigt fina faktiskt)..Lundmark eller nåt sånt hette de.

Vi fick bostad genom att ringa, ringa och ringa. Eftersom de inte har något kösystem egentligen, bara officiellt s kan man via att man är ihärdig (tjatig) och trevlig få en bostad, så fick jag o mitt ex den i Mölndal. Jag ringde varje måndag vid 11 för att höra om några uppsägningar kommit in och till slut fick vi napp så det var vi och ett annat par som fick kolla på två lägenheter och "slåss" om den finaste.
    'Ju mindre bostadsföretag dessto större chans att bli bekant med uthyraren och därmed öka sina chanse men man får nog räkna med att det kan ta sin lilla tid.. fast å andra sidan, när jag o sambon ville flytta från Blendas gata fick vi höra att det var minst 3 års väntetid på en trea här på hisingen... det tog en timma så hade vi en.. så ibland har man tur

• Anonym (spättan)

Åh tack tack tack!

• Anonym
    Anonym skrev 2008-05-19 14:31:35 följande:
    Hade köpt.. ska man inte ha i centrala gbg så är de ju inte så dyrt.. vet ioförsig inte hur din ekonmi o situation ser ut, men hade köpt om de gick.
    Fast i Partille som ändå ligger en knapp mil utanför centrum går en 2:a på minst runt en mille om man ska ha en hyfsad månadshyra.
    Tycker det är rätt dyrt
  • Anonym

Usch, hade aldrig bott i Backa. Eller på Hisingen överhuvudtaget. Jag är fan livrädd bara jag kommer över bron..

• rosaid

mm jag jobbar i stenungsund..o vissa bostadsområden är kanon

• Majora

Anonym (spättan) skrev 2008-05-19 10:12:46 följande:

Är anonym för att jag har så nyfikna vänner, och jag vill inte att alla börjar snacka innan något är klart.Jag försöker få tag på en tre: ,främst i Kungälv, som är någorlunda fräsch.Hade tänkt ta Stenungsund först, men stenungsundshem lever i någon dröm med sina höga hyror för deras fula lägneheter.Men Kungälv går ju inte heller att få, inte Göteborg heller, om man inte vill bo i Angered, Bergsjön m.mOch kan tänka sig andra hand.Kollar på blocket varje dag.Är med i boplats göteborg m.mNågon som har bra tips?!Alla trevliga tips mottages tacksamt. Priava värdar mottages med med glädje.
    Jag måste bara fråga: vad är det för fel på angered?
    Vi har bott där 2 år nu och har bara bra erfarenheter och löjligt lite i hyra relativt till stolek och fräschet och lugn.

Tänkte bara så du inte missar något som du har fördommar om, som kanske inte är som du trodde!
  • Anonym (spättan)
    rosaid skrev 2008-05-19 16:10:34 följande:
    mm jag jobbar i stenungsund..o vissa bostadsområden är kanon
    Ja, fast Vitahasselbacken är jäkligt skabbigt.
    Och sen tycker jag hyrorna är omotiverat höga.
  • Anonym (spättan)
    Majora skrev 2008-05-19 16:22:38 följande:
    Anonym (spättan) skrev 2008-05-19 10:12:46 följande:
    Jag måste bara fråga: vad är det för fel på angered?Vi har bott där 2 år nu och har bara bra erfarenheter och löjligt lite i hyra relativt till stolek och fräschet och lugn. Tänkte bara så du inte missar något som du har fördommar om, som kanske inte är som du trodde!
    Min bror blev mördad där, så jag gillar inte området av den anldeningen.
    Fast Angeredcentrum har blivit väldigt fint vill jag påpeka!
  • Majora

Anonym (spättan) skrev 2008-05-19 16:37:11 följande:

Min bror blev mördad där, så jag gillar inte området av den anldeningen.Fast Angeredcentrum har blivit väldigt fint vill jag påpeka!
    Ah, iofs bor vi i gårdsten... men usch, ja då förstår jag att du inte vill bo där
    gud vad dum jag känner mig nu... visste inte beklagar sorgen..
  • rosaid

kolla hallerna.kolningsberget kopper
    Anonym (spättan) skrev 2008-05-19 16:36:29 följande:

Ja, fast Vitahasselbacken är jäkligt skabbigt. Och sen tycker jag hyrorna är omotiverat höga.
  • Anonym (spättan)
    Majora skrev 2008-05-19 17:01:05 följande:
    Anonym (spättan) skrev 2008-05-19 16:37:11 följande:
    Ah, iofs bor vi i gårdsten... men usch, ja då förstår jag att du inte vill bo där gud vad dum jag känner mig nu... visste inte beklagar sorgen..
    Hihi, vad gullig du är, du behöver absolut inte alls känna dig dum.
    Kan ju inte du veta!
  • Anonym (spättan)
    rosaid skrev 2008-05-19 20:12:40 följande:
    kolla hallerna.kolningsberget kopperAnonym (spättan) skrev 2008-05-19 16:36:29 följande:
    Jappm, tack för tipset!
  • Linnpinn

Kan man tänka sig att betala en rätt så hög hyra för en nybyggd hyreslägenhet så kan det kanske vara lite lättare. Fick själv en nybyggd 3:a i torslanda hos bostadsbolaget. Hyran var iofs 7600:-men lägenheten och området är toppen.

Har en kompis som blivit erbjuden två nybyggda lägenheter, också det i torslanda och med liknande hyra.

Så det kan löna sig att kolla upp var det byggs nya lägenheter, om man nu kan tänka sig så hög hyra...

Svar på tråden Hur fasen får man en lägenhet i Kungälv och Göteborg, om man inte vill bo i sämre förorterna?