• Anonym

Ekonomisk hjälp (bostadsbidrag, soc) när man tillfälligt är inneboende hos sina föräldrar?

Nån som vet hur det funkar?

Pga ett förhållande som inte fungerade kommer jag och mitt barn att måsta bo hos mina föräldrar under sommaren. Söker lägenhet men har inte hittat någon än, så tidigast i höst blir det nog. Börjar då studera.
    Har inte fått något jobb under sommaren, och det hade ändå inte fungerat med barnpassning eftersom dagiset där (litet samhälle) endast har öppet dagtid, och det är gick inte få ett jobb enbart på dagtid där. Kommer därför istället ta ut föräldrapenningen jag har kvar. Men det blir knapert ändå. Vill ju inte bo gratis, även om föräldrarna gärna ställer upp såklart. Ser det som att vi kommer hyra ett rum där.

Kan man då få bostadsbidrag? Hur räknar man isåfall ut bostadsbidraget? Kan man få socialbidrag?

• Svar på tråden Ekonomisk hjälp (bostadsbidrag, soc) när man tillfälligt är inneboende hos sina föräldrar?
  • Anonym (japps)

Ha det kan man.. Se till att få ett kontrakt mellan dig och dina föräldrar där den övenenskoman "hyran" står skriven.. Detta räknas som giltigt bostadskontrakt och ger rätt till osc bidrag i af.. Bostadsbidrag vet jag inte...

• Anonym

Bostadsbidrag kan nog bli svårt eftersom det handlar om en såpass liten yta som ett rum ju är.

Kontrakt gäller som sagt, och sedan gäller det ju att du är under 21 annars är föräldrarna försörjningsskyldiga för dig.

• dio

Socbidrag kan du få. Bostadsbidag tror jag inte.

• Nyfiken gul

Jag fick bostadsbidrag när jag bodde hemma med mina barn.

Dock stog jag på hyreskontraktet eftersom vi flyttade ihop i en större lägenhet då jag skulle flytta hem. Så lägenheten stod ju på mig även om det var föräldrarna som skötte hyran.

Jag fick beviljat bostadsbidrag med ca 1000 kr. Fk räknade ut vad bostadsytan var för mitt rum och barnens rum och räknade därefter ut vilka pengar jag var berättigad till.

• Anonym

Antar att du menar över 21. Jag blir 21 i höst. Är det samma år som man fyller eller hur funkar det? Hade ingen aning om att det var ända upp till 21. Trodde det var 18 som gällde.

Ska prata med mina föräldrar då om ett kontrakt.

Hade ju helst sett att jag kunnat jobba, men det är så pass kort tid det handlar om, och dessutom finns knappt nåt jobb här, och som sagt ingen barnpassning. Kan ju inte måsta flytta flera mil bort och ordna boende och dagis bara för ett sommarjobb. Vågar inte skriva in mej hos arbetsförmedlingen, har ju hört att dom kan va riktigt hårda med att man ska söka i hela landet nästan.

• Anonym

Nyfiken gul
    Okej tack. Det är ju bara att kolla upp det med fk då. Blir kanske inte så stor yta vi kommer ha, men iallafall 2 rum tror jag. Bara några hundringar i månaden skulle göra mycket.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-05-19 11:53:53 följande:
    Antar att du menar över 21. Jag blir 21 i höst. Är det samma år som man fyller eller hur funkar det? Hade ingen aning om att det var ända upp till 21. Trodde det var 18 som gällde.Ska prata med mina föräldrar då om ett kontrakt. Hade ju helst sett att jag kunnat jobba, men det är så pass kort tid det handlar om, och dessutom finns knappt nåt jobb här, och som sagt ingen barnpassning. Kan ju inte måsta flytta flera mil bort och ordna boende och dagis bara för ett sommarjobb. Vågar inte skriva in mej hos arbetsförmedlingen, har ju hört att dom kan va riktigt hårda med att man ska söka i hela landet nästan.
    Nej, jag menar under 21. Är du under 21 är föräldrarna försörjningsskyldiga och då är det de som får söka soc. bidrag om de inte klarar av att försörja dig.

Tror tyvärr inte att du blir beviljad, men du kan ju göra en ansökan.
Svar på tråden Ekonomisk hjälp (bostadsbidrag, soc) när man tillfälligt är inneboende hos sina föräldrar?