• maadicken

är barnvagnar gjorda i flamsäkert tyg? snabbt svar!

är det olika för olika vagnar, så är det nya brio och emmaljunga jag undrar över.

~~ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel~~ * 070222*
  • Svar på tråden är barnvagnar gjorda i flamsäkert tyg? snabbt svar!
  • Sara Li

Det tror jag inte att de är. Ofta är ju barnvagnarna gjorda i syntetmaterial, det smälter vid brand. Men du ska väl inte elda nära vagnen?

• maadicken

haha nej då

men det verkar som bostadsbolaget här tror att vagnen ska självantända om den står i trapphuset.

hade för mig att jag läst nånstan att tygerna i barnvagnar var behandlade med nåt flamsäkert.

• Sara Li

Självantända??? Hmmm vilket skumt bostadsbolag ni har.De kanske säger det för att skrämma er, så att de ska slippa ha en massa barnvagnar i trapphuset.

maadicken skrev 2008-05-19 13:01:08 följande:
    haha nej då men det verkar som bostadsbolaget här tror att vagnen ska självantända om den står i trapphuset.hade för mig att jag läst nånstan att tygerna i barnvagnar var behandlade med nåt flamsäkert.
  • Butterscotch
    maadicken skrev 2008-05-19 13:01:08 följande:
    haha nej då men det verkar som bostadsbolaget här tror att vagnen ska självantända om den står i trapphuset.hade för mig att jag läst nånstan att tygerna i barnvagnar var behandlade med nåt flamsäkert.
    Det låter ju märkligt, är du säker på att du inte har missförstått?

Ofta får man ju inte ha grejer i trapphuset pga brandfara, men då handlar det ju mer om att det ska vara lätt för folk att ta sig ut om det brinner och trapphuset är rökfyllt. Då är det inte läge att behöva sicksacka sig fram och snubbla över barnvagnar som folk drällt omkring sig.
  • HaJoMi

De är väl rädda att någon lockas att sätta eld på saker i trapphuset. Gäller ju även skoställ, dörrmattor mm

• Sara Li

Så är det säkert ja!

Butterscotch skrev 2008-05-19 13:06:52 följande:
    Det låter ju märkligt, är du säker på att du inte har missförstått?Ofta får man ju inte ha grejer i trapphuset pga brandfara, men då handlar det ju mer om att det ska vara lätt för folk att ta sig ut om det brinner och trapphuset är rökfyllt. Då är det inte läge att behöva sicksacka sig fram och snubbla över barnvagnar som folk drällt omkring sig.
  • maadicken

ja det har ju såklart med brandsäkerhet och framkomlighet att göra. bara jag som är så arg just nu då det inte är samma regler för alla på samma bostadsområde.

tänkte att man kanske kunde peka på att vagnar inte brinner så bra, men jag fick en länk i en annan tråd som krossade vad jag trodde jag hade hört.

• Solano

Men var det inte debatt om det här för några månader sedan? Blev det inte lag på att man inte får ha barnvagnar i trapphusen längre och hyresvärdarna fick tom vräka hyresgästerna om de ställde den i trapphuset.
    Berodde på att om det brinner i trapphuset och om det tar eld i en vagn så brinner den av sjutton och har en kraftig rökutveckling och sen att den hindrar framkomligheten.

Eller var det bara i min kommun som den debatten var?

• Morticia77

Jag är ganska säker på att barnvagnar behandlas för att inte brinna så lätt. Dock finns det fortfarande material i de som brinner, varför de är olämpliga att ha i trapphus på flerfamiljshus. Sedan är de ofta i vägen ändå, och inte blir det bättre vid kaoset om en brand utbryter och en utrymning ska ske.

• maadicken
    Svar på #8
    jo det var det det handlade om här med.
    jag hade ingen aning om att det faktiskt kommit en lag mot det föränn nu idag.

och visst kan jag förstå, men då ska i alla fall samma regler gälla för alla på samma område....
  • HaJoMi

maadicken, det gäller alla gånger för alla på samma bostadsområde, bara det att de är slappare att följa upp detta på det andra. Bostadsbolaget kan liksom inte godkänna något som faktiskt är olagligt

• Lo L

Enligt lag är det förbjudet att förvara barnvagnar i trapphusen, detta sedan årsskiftet 2006/2007 tror jag. Detta beror på att om det brinner så blir utrymningen av husen svåra samt att vagnarna har så mycket syntet att de bildar giftig gas när de väl fattat eld. Däremot tror jag inte att de skulle få säljas om de inte hade flamsäkra tyger, men det innebär ju inte att de inte kan fatta eld, bara att det tar längre tid. Men detta innebär ju att man kan ställa krav på fastighetsägaren att det måste finnas barnvagnsförråd, speciellt om det inte finns hiss.

Svar på tråden är barnvagnar gjorda i flamsäkert tyg? snabbt svar!