• sofie27

pågen ändrat sitt recept :( kanelbullar. Någon som vet några mjölk och äggfria bullar???

bli så irriterad...min son är ägg och mjölkallergiker..Pågen kanelbullar har han alltid tålt men nu har de ändrat receptet...blir så arg..Någon som vet ett annat märke man kan köpa....

• Svar på tråden pågen ändrat sitt recept :( kanelbullar. Någon som vet några mjölk och äggfria bullar???
  • Sara Li

Så du menar att de inte innehöll mjölk tidigare alltså? Jag trodde att alla bullar innehöll det, om de inte var bakade särskilt till allergiker.

• sofie27

nej det innehöll inte det innan. Pågens bröd och bullar har jag alltid haft till min son...Tyvärr har dom nu ändrat receptet på kanelbullarna så dom kan han inte äta längre. Därför undrar jag nu om det fanns ett annat märke som man kan köpa

• Mollan

Dumma pågen!!! Men vad bra att du sa det. Nu har jag ingen erfarenhet av äggallergi men mjölkfria bullar har jag hittat lite varstans, även på bageri.

Sara Li: Det finns massvis med fikabröd som man tror innehåller mjölk fast det är mjölkfritt! Jag tror det är för dyrt mned mjölk numera så det är sällan det är mjölk i bagerimargarin och skummjölkspulver är nog för dyrt. Bra för oss med allergiska barn!

• Sara Li

Fast om det stod att det var margarin i en vara så hade jag inte vågat ge den till ett barn med mjölkallergi.

Jag jobbar själv i kök och vi gör mat till mjölkallergiker och laktosintoleranta med bara olja eller mjölkfritt margarin och havre-, ris- eller sojamjölk, för att vara på säkra sidan.

Mollan skrev 2008-05-19 13:40:56 följande:
    Dumma pågen!!! Men vad bra att du sa det. Nu har jag ingen erfarenhet av äggallergi men mjölkfria bullar har jag hittat lite varstans, även på bageri.Sara Li: Det finns massvis med fikabröd som man tror innehåller mjölk fast det är mjölkfritt! Jag tror det är för dyrt mned mjölk numera så det är sällan det är mjölk i bagerimargarin och skummjölkspulver är nog för dyrt. Bra för oss med allergiska barn!
  • Sara Li

Ett tips är ju att baka egna bullar så vet man exakt vad som finns i. Det går utmärkt att baka med havre- eller rismjölk t ex.

• Kusin Knase

sofie27: Lurigt. Upptänkte du det själv? Man måste vara uppmärksam, minsann... Jag är vegan men blir inte dålig (mer än psykiskt... ) om jag får i mig lite mjölk, men jag har också viss koll på det mjölkfria sortimentet. Skogaholms har mjölkfria kanelbullar. Det finns ju fler märken och företag... men kommer inte ihåg vad de heter nu. Det brukar finnas en jätteförpackning på Ica Maxi, en (blå?) påse i frysdisken, kolla där!

(Och så finns ju alltid Delicatobollarna... )

• Kusin Knase

Jo, just det, Findus djupfrysta kanelbullar (och kardemummabullar) är mjölkfria också! Och goooda!

Svar på tråden pågen ändrat sitt recept :( kanelbullar. Någon som vet några mjölk och äggfria bullar???