elision skrev 2008-05-19 13:48:01 följande:
okej...man blir ju helt knäckt när hon inte e nöjd ju.köpte en sån där handpump på apoteket...men jag får ju bara ont i bröstvårtorna
Handpumpen från apoteket är jättedålig! Har aldrig fått ut något med den, den är snarare ett tortyrredskap, man får bara ont. Har sett i andra trådar att de flesta har problem med den och tycker att den är dålig.
Skulle hellre låta barnet suga själv fritt, som snart sommar också skriver.
Om du vill kan du prova amningste, som ska öka mjölkproduktionen. Det funkar för en del, för andra inte. Oavsett får du ju i dig extra vätska av teet och dessutom är det bra för barnet och lugnar barnets mage om det har magknip när det får i sig det genom din mjölk.
Du kan lätt göra amningste själv på vanliga kryddor som du köper i affären.
Ta 1 tsk anis, 1 tsk fänkål och 1 tsk kummin. Köp dom hela och krossa när du ska göra teet.
Häll på 1 liter kokande vatten, låt dra kanske 5-10 minuter och sila sen av kryddorna, tex med en sil eller ett kaffefilter. Drick sen teet under dagen.
Det finns färdiga amningsteer att köpa, men dom innehåller i princip samma sak och är väldigt mycket dyrare.
Om du hittar bockhornsklöver kan du ha det i också, finns som krydda i påse till exempel i vissa utländska affärer. Tycker dock att bockhornsklöver smakar hemskt illa, men provade det i alla fall några gånger. Annars hade jag bara anis, fänkål och kummin i teet.
Tyckte själv att det hjälpte med detta te och märkte direkt på mängden mjölk om jag glömt dricka det någon dag.