• elision

hur mycket är normalt att få ut när men pumpar?

som rubriken lyder.

min tös är snar två veckor och har varit jättelugn. men nu så har hon börjat gnälla lite mer, blev lite osöker på om hon är tillräckligt mätt. så nu i morse efter att jag ammat henne, ca en timma efter kanske så pumpade jag ut mjölk och fick ut ca 40cl på båda brösten. nu har vi gett henne ersättning och hon verkar nöjd.
    jag pumpade nu igen och då fick jag inte ens ut 10cl på ena bröstet.

verkar det som att mjölken håller på att ta slut? ringde min barnmorska men fick inte tag på henne idag, så jag tänkte om det är någon här som kan ge mig ett snabbt svar?

• Svar på tråden hur mycket är normalt att få ut när men pumpar?
  • sara gerdrup

Jag kunde pumpa ut 1 dl på ena brösten som mest och bara lite på andra.
    Oftast ammade jag bara och konstigt nog ammade han lika mycket på båda brösten.
    Jag pumpade bara när det spännde och han sov.
    Det enda råd bvc brukar säga är att amma ofta för att mjölken ska öka.
    Amningshjälpen kan du ju ringa annars.

• Snart sommar

Att pumpa är inte samma sak som att amma. Man kan ha mycket mjölk, men bara få ut några droppar när man pumpar. Det beror på hur bra brösten svarar på pumpen och vilken pump, imo.

Tips som du kan prova: lukta på något barnplagg, titta på ditt barn, sitt lätt framåtlutad, handmjölka fram lite i början. Allt sånt som blir automatiskt när man ammar barnet och har det nära kan hjälpa.

Om hon inte är nöjd så amma oftare. Mjölkproduktionen har ännu inte ställt in sig på efterfrågan. Den kommer fö ändras efter hand.

• Flickan och kråkan

Så tidigt fick jag inte heller ut mer. Vid ungefär 1 månad kunde jag pumpa massor. Har haft gott om mjölk hela tiden även när jag inter kunde pumpa ut så mycket.

I början hänger de vi bröstet HELA tiden, det är helt normalt utan att man har mjölkbrist. Går skruttan upp i vikt som hon ska behöver du inte oroa dig. De växer ju hela tiden också och då måste de öka produktionen. Då äter de ännu mer och kan vara lite gnälliga.

• Kaffemums

Som någon annan skrev så är det inte samma sak att pumpa ut som att amma. Jag får aldrig ut mera än 60 ml när jag pumpar ut, men lilltjejen blir alltid nöjd när hon ammar.

Att pumpa stimulerar ju mjölkproduktionen så om du är orolig för att du har för lite mjölk så är det bara bra att pumpa också.

• elision

okej...man blir ju helt knäckt när hon inte e nöjd ju.

köpte en sån där handpump på apoteket...men jag får ju bara ont i bröstvårtorna

• Snart sommar

Apotekets egna är bara skit, enligt mig. Jag köpte en avent isis. Dyr, men användes å andra sidan långt mycket mer och var långt mycket effektivare. Ska ha den till nästa barn också, sen säljer jag den.

En annan fråga, får du i dig tillräckligt med vätska? Det börjar bli varmt nu och dricker man dåligt så kan det påverka mjölkproduktionen. Jag tycker du ska lägga bort pumpen ett tag och låta lillan amma fritt istället, vara noga med att dricka och försöka att inte stressa.
    Lättare sagt än gjort, det sista, men det är mitt tips.

• Lady Bling

Måste bara skriva så du inte gör samma misstag som jag gjorde med mitt första barn! JAg hade jätteont vid amningen, sår på bröstvårtorna och min dotter skrek och krånglade vid bröstet. BVC sa att jag har för lite mjölk och jag fick börja med ersättning eftersom dom sa att hon inte fick tillräckligt av mig.

Min dotter åt snabbt mer och mer ersättning, och ville inte amma mer, väldigt sällan bara. Kämpade med att pumpa ofta och ge i flaska för att hon skulle få det nyttiga i min mjölk men efter 4 månader sa tanten på BVC att jag skulle ge upp för att det ändå inte fanns någon näring eller något nyttigt i min mjölk ändå... (Idiotiska tant som inte hade någon koll alls och säger så)

Jag var jätteledsen hela tiden, först för att dom sa att jag svälter henne genom att amma henne och att hon inte fick tillräckligt med mjölk, och sen för att hon sa att min amning, min mjölk och allt kämpande är helt meningslöst ändå.

Fick inte mycket support alls, snarare tvärtom, och man var ju förstagångsförälder, så man trodde ju på vad hon sa.

Sen med andra barnet var jag inställd på att försöka amma, men tänkte att jag har nog inte tillräckligt med mjölk, och sen efter första BVC-besöket sa tanten (en annan än den första) att hon inte fick tillräckligt och att jag måste ge ersättning. Blev så ledsen, för amningen gick verkligen bra, hade inte ont och hon ville amma ofta och länge. Med sorg i hjärtat gav jag henne ersättning, övertygad om att jag inte kunde göra mitt eget barn mätt. Sen efter ett tag började min dotter minska på mängden ersättning själv, för att till slut helt vägra ta flaskan alls. Hon ville bara amma.

Gick till Amningsmottagningen på sjukhuset för att få råd, då jag inte visste om hon fick i sig något. Dom gjorde tre amningsvägningar när jag var där. Ammade först ena bröstet, vägde, ammade andra bröstet, vägde och sen första igen, och vägde. Visst fick hon i sig något, inte jättestora mängder, men så hon klarade sig. Tror att det var 40 ml första bröstet, 30 på andra och sist 10 ml på första igen, alltså 80 ml allt som allt under en amningsstund. Sköterskan sa tat jag ju har mjölk att ge mit tbarn, att hon lever ju av mig, hon äter ju ingen ersättning ju. Hade svårt att tro det. Jag som de flesta fånger jag pumpat fått ut kasnek 10-20 ml på båda brösten på en tuimmes pumpande. Som allra mest fick jag ut 40 ml tror jag från båda brösten efter många timmarn uppehåll.

• Kaffemums

Jag har också en Avent Isis som jag köpt på Apoteket. Den funkar jättebra och gör inte ont. Vad har du köpt för pump?

Testa att pumpa direkt efter amning för är ju tillströmningen redan igång och det kan gå lättare att pumpa. Om du får ont så bör du däremot sluta.

• Lady Bling

Var tvungen att amma, här kommer fortsättningen på mitt långa inlägg.

Det jag ville komma fram till var att min dotter i princip helammade i flera månader, så BVC hade fel, jag hade visst mjölk. Mängden man kan pumpa ut motsvarar sällan den mängden barnet får i sig.

Om jag bara kunde pumpa ur några droppar på en timme kunde mitt barn få ut mycket mer när jag ammade. Vissa kan knappt pumpa ur något alls utan att det är något fel på deras mjölkproduktion. Om din dotter börjat kinka lite beror det inte nödvändigtvis på att mjölken skulle ha minskat.

Tvärtemot är det ju så att när ditt barn växer så behöver det ju mer och mer mjölk, och dör att öka mängden börjar dom kinka och amma extra mycket, så produktionen ökar. Det händer många gånger under tiden man ammar.

Om man då blir osäker och tror att barnet inte får tillräckligt och börjar ge ersättning, blir det lätt mer och mer ersättning och mindre och mindre amning eftersom mjölkproduktionen minskar om du ger ersättning så barnet ammar mindre. Barnet får ju mat från annat håll då. Det brukar ta några dagar innan mjölkmängden ökar så barnet blir nöjt igen, ibland en vecka eller mer. Tror inte alls att din mjölk håller på att ta slut, det gör den sällan. Däremot växer din dotter och vill öka mjölkmängden, så låt henne amma oftare istället för att ge ersättning.

Klart hon blir nöjd när hon får ersättningen, och inget fel i det om det är det du vill, men om du vill kunna amma så är det bäst att inte ge ersättning, för då blir det lätt så att bröstmjölken minskar och barnet bara vill ha flaska till slut.

Din dotter är ju bara 2 veckor dessutom, din mjölkproduktion har ju knappt stabiliserats än, eller vad man nu ska säga. Den första tiden är det väldigt mycket amning. Det är inte bara att barnet vill äta jämt, det tycker om att suga och trivs vid bröstet. Det är så lätt att ge upp eller säga, jamen bara den här gången kan hon få ersättning, men om du vill kunna amma, snälla gör inte samma misstag som jag.

Nu låter jag väl som en amningshysterisk mamma, men jag önskar att någon sagt detta till mig när jag var i samma situation som du. Min yngsta dotter är 1 år nu och ammar fortfarande. Just nu är hon magsjuk och lever bara på bröstmjölken. Är så glad att min dotter själv valde bort ersättningen och visade mig att hon visst klarar sig på bara min mjölk, även om jag fortfarande knappt kan pumpa ur något.

• Lady Bling

Ursäkta alla stavfel. Har inte sovit så mycket eftersom barnen är magsjuka, så hjärnan hänger inte med riktigt.

• kejtan

Testa när det sticker till bröstet, funkade bäst för mig. Har en Avent-pump och testat alla knep men inget som funkade så bra som när utdrivningsreflexen slog till.

• Lady Bling
    elision skrev 2008-05-19 13:48:01 följande:
    okej...man blir ju helt knäckt när hon inte e nöjd ju.köpte en sån där handpump på apoteket...men jag får ju bara ont i bröstvårtorna
    Handpumpen från apoteket är jättedålig! Har aldrig fått ut något med den, den är snarare ett tortyrredskap, man får bara ont. Har sett i andra trådar att de flesta har problem med den och tycker att den är dålig.

Skulle hellre låta barnet suga själv fritt, som snart sommar också skriver.

Om du vill kan du prova amningste, som ska öka mjölkproduktionen. Det funkar för en del, för andra inte. Oavsett får du ju i dig extra vätska av teet och dessutom är det bra för barnet och lugnar barnets mage om det har magknip när det får i sig det genom din mjölk.

Du kan lätt göra amningste själv på vanliga kryddor som du köper i affären.

Ta 1 tsk anis, 1 tsk fänkål och 1 tsk kummin. Köp dom hela och krossa när du ska göra teet.

Häll på 1 liter kokande vatten, låt dra kanske 5-10 minuter och sila sen av kryddorna, tex med en sil eller ett kaffefilter. Drick sen teet under dagen.

Det finns färdiga amningsteer att köpa, men dom innehåller i princip samma sak och är väldigt mycket dyrare.

Om du hittar bockhornsklöver kan du ha det i också, finns som krydda i påse till exempel i vissa utländska affärer. Tycker dock att bockhornsklöver smakar hemskt illa, men provade det i alla fall några gånger. Annars hade jag bara anis, fänkål och kummin i teet.

Tyckte själv att det hjälpte med detta te och märkte direkt på mängden mjölk om jag glömt dricka det någon dag.
  • Happysmileface

i början kunde jag få ut 120 gemensam på båda brösten men sen efter en vecka så avtog det till att jag hade bara 40 samanlagt.

• Vovsingen

Jag har aldrig lyckats få ut mer än en matsked mjölk när jag har handpumpat, men lilltösen växer så det knakar så nog finns det mjölk ändå. Så att du inte kan pumpa ut så mycket som du trodde betyder inte alls att mjölken håller på att ta slut! Förutom ovanstående tips om att amma oftare, så vill jag tillägga att det finns andra anledningar till att barn kan "krångla" vid bröstet. T ex har min bebis tillfällen när hon släpper och skriker och tar bröstet igen och släpper direkt, sparkas och trilskas. Nu har jag lärt mig att det även betyder att hon behöver bajsa, eller ligger obekvämt, eller att hon inte får tillräckligt med uppmärksamhet!

Lycka till!

• Melly

elision: Man kan inte mäta hur mycket mjölk man har genom att pumpa. För att bebisen är mycket efektivare på att få fram mjölk ur bröstet än vad pumpen är

Sen så bildas det ju mera mjölk ju tätare man ammar. Så att om din bebis inte verkar riktigt nöjd så ge helst inte ersättning då om du vill amma. Utan amma igen

Det är normalt att ibland så vill dom amma flera gånger i timmen när dom är så små som din bebis. Och att det blir amning i snitt varje timme dygnet runt.

Om du har ammat på båda brösten men att din bebis vill suga mer ja då så är det bara att börja om ifråm början med första bröstet igen

Genom att amma tätare så ökar du på din mjölkproduktion. Om man ger ersättning så ammar bebisen mindre och då minskar mjölkproduktionen istället.

• Suskiv

Det är så olika. En del släpper inte till pumpen. Den har fel teknik helt enkelt. De kan helamma bebis utan problem men får en bra dag ut 20 ml med pumpen.

Eller så kan det vara som jag. Släpper till pumpen utan problem och fick ut mellan 110 och 130 ml per bröst.

• elision

tack så jättemycket=)

jag ammar på här för fulla muggar...den handpumpen var ingen hit...hon äter å bajsar för fullt, så då borde det ju fungera.
    hon äter bara en gång på natten än så länge, och då verkar det som att hon vill äta oftare på förmiddagarna.

trodde inte att man skulle gå å bli en hönsmorsa men det är presic vad jag har blivit. blir orolig om hon sover för långa stunder på dan och sover hon mindre någon dag blir jag nojig för det. piper hon det minsta så är jag där direkt. känns som att man har en inre stress hela tiden. hon har börjat böka lite extra nu innan hon börjar äta då blir jag orolig för det...herregud å det har bara börjat=))

men hon e ljuvlig.

Svar på tråden hur mycket är normalt att få ut när men pumpar?