Förläggning av arbetstid (veckovila)
Jag har lagt detta under känsligt (fick ju ta ekonomi trots det inte handlar om det) eftersom jag har arbetskamrater som är medlemmar på Familjeliv och jag därför vill vara anonym. Nu till problemet:
I arbetstidslagen under " Arbetstidens förläggning m.m." i 14 § står följande att läsa:
"Arbetstagarna skall ha minst trettiosex timmars sammanhängande ledighet under varje period om sju dagar (veckovila). Till veckovilan räknas inte beredskapstid då arbetstagaren får uppehålla sig utanför arbetsstället men skall stå till arbetsgivarens
förfogande för att utföra arbete när behov uppkommer. Veckovilan skall så långt möjligt förläggas till veckoslut."
Jag har precis jobbat kvällsvecka vilket innebär följande:
mån-tors (kl. 13-22)
fre ledig
lör-sön (10-15)
Nu ska jag jobba dagtid den här veckan mån-fre (08-17).
Så ser våra scheman ut. Kvällsvecka som den jag skrev om har vi var 5:e vecka.
Det ser ut som att min arbetsgivare bryter mot arbetstidslagen eftersom jag nu alltså kommer jobba 7 dagar i följd denna veckan och då alltså inte får någon 36-timmarsvila. Och detta är ingen specialvariant av schema utan det är så vår schemaläggning ser ut och har gjort sedan ett par år nu.
Vem kan stoppa detta? Skyddsombudet? På vår arbetsplats är chefen och tillika förtagsägarens sambo skyddsombud.....
Arbetsplatsen har inte kollektivavtal trots att vi ett par gånger har försökt att få arbetsgivaren att gå med på sådant.
Hur gör jag?