• AlexandraLuleå

Böjveckseksem eller vad kan det vara?

Sedan ett par veckor tillbaka har sonen börjat få utslag i arm/ben veck, sedan en vecka tillbaka började han bli sårig under näsan, och nu idag märkte vi att han fått liknande utslag fast mer ilsket under snoppen, han är röd och irriterad på hela undersidan.

detta har alltså börjat sätta sig i ALLA veck, han har även börjat få en del utslag på rumpan.
    en del är bara som knottror medans en del är större prickar, varierande grad av rödhet.

ska ringa vc imorn och få en tid så dom får titta, men vad tror ni, kan det avra böjveckseksem som kommer vid 3 års ålder? han har aldrig haft detta tidigare.

• Svar på tråden Böjveckseksem eller vad kan det vara?
  • aktuelle

Låter lite sent, men jag vet faktiskt inte.. sonen har fått böjveckseksem men det började redan vid ca 2 mån ålder.. 

IRMA 0612 & HELGE 0801
  • aktuelle

Du menar att det inte behöver uppkoma några som helst tecken när man är bebis och sen få en massa när man är stor? :S Uj, då får man hoppas att dottern klarar sig då så inte båda kommer ha problem med det..

Flickan och kråkan skrev 2008-05-19 14:11:46 följande:
    Sent?Vår lill-groda fick också detta när han var 2 månader, men jag själv fick det först i tonåren.
    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • AlexandraLuleå

ja jag började ju fundera, är ju inte så vanligt att få det såpass "sent" som 3 års ålder som jag uppfattat det som.

vad kan jag smörja med, är det kortisonsalva som gäller? det använder jag i arm/benveck och vanlig barnsalva för näsan och snoppen då jag ej kan använda kortisonsalva där pga öppna sår.

verkar komam så fort det här, snoppen har blivit bedrövlig på bara 2 dagar

• aktuelle

men när det kommer fort skulle jag börja fundera om det är något som orsakat det, typ nytt tvättmedel/sköljmedel osv.. inget som har ändrats sen detta började? Vi smörjer kortisonsalva, men du bör nog prata med bvc/läkare innan om det är stora områden..

AlexandraLuleå skrev 2008-05-19 14:15:19 följande:
    ja jag började ju fundera, är ju inte så vanligt att få det såpass "sent" som 3 års ålder som jag uppfattat det som.vad kan jag smörja med, är det kortisonsalva som gäller? det använder jag i arm/benveck och vanlig barnsalva för näsan och snoppen då jag ej kan använda kortisonsalva där pga öppna sår.verkar komam så fort det här, snoppen har blivit bedrövlig på bara 2 dagar
    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • Flickan och kråkan

Ja, det kan dyka upp senare. Först fick jag pollenallergi när jag var 12 (inga symptom alls innan). Sedan kom atopiskt eksem i årskurs 8. Både pollenallergin och eksemen hade nästan helt växt bort när jag gick ut gymnasiet. pollenallergi och atopiskt eksem hänger ju ihop. Fick aldrig hemskt mycket besvär. I tonåren är ju ofta allergier som värst.

• AlexandraLuleå
    aktuelle skrev 2008-05-19 14:16:51 följande:
    men när det kommer fort skulle jag börja fundera om det är något som orsakat det, typ nytt tvättmedel/sköljmedel osv.. inget som har ändrats sen detta började? Vi smörjer kortisonsalva, men du bör nog prata med bvc/läkare innan om det är stora områden..
    nej inte vad jag kan komma på, samma tvätt/sköljmedel som tidigare, och inga nya maträtter, förutom att vi har börjat göra lite mjölkfri mat då yngsta sonen börjat äta med oss.
    men mjölkfritt margarin kan man väll inte reagera mot? när man kan äta allt annat.
  • aktuelle

borde ju inte vara det nä :( 

AlexandraLuleå skrev 2008-05-19 14:19:26 följande:
    nej inte vad jag kan komma på, samma tvätt/sköljmedel som tidigare, och inga nya maträtter, förutom att vi har börjat göra lite mjölkfri mat då yngsta sonen börjat äta med oss.men mjölkfritt margarin kan man väll inte reagera mot? när man kan äta allt annat.
    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • Senap

Vår son fick eksem först i 2-års åldern. Tydligen rätt vanligt.
    Pratade till mig ett pricktest i torsdags när vi var hos läkaren, så nu vet vi att han har allergi - kan bero på det.
    Vi kör Bepanthen på pung och snopp samt sår. Badar varannan dag.
    Annars blev vi rekommenderade (och fick på recept)  Milidson Lipid. Den är tydligen fetare. Kortison kan annars torka ut huden.
    Om man inte har Mildison (eller att huden blir torr ändå) kan man smörja kortison först och sedan vanlig kräm t.ex. Miniderm.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • AlexandraLuleå
    Shoegirl skrev 2008-05-19 14:22:46 följande:
    Vår son fick eksem först i 2-års åldern. Tydligen rätt vanligt.Pratade till mig ett pricktest i torsdags när vi var hos läkaren, så nu vet vi att han har allergi - kan bero på det.Vi kör Bepanthen på pung och snopp samt sår. Badar varannan dag.Annars blev vi rekommenderade (och fick på recept)  Milidson Lipid. Den är tydligen fetare. Kortison kan annars torka ut huden.Om man inte har Mildison (eller att huden blir torr ändå) kan man smörja kortison först och sedan vanlig kräm t.ex. Miniderm.
    vad var eran son allergisk mot som ni inte viste tidigare?
  • Pysselgalningen

atopiska eksem kan komma när som hellst!
    Det ts beskriver låter helt klart som atopiska eksem (böjvekseksem) då det ofta kommer upp i böjveck och andra veck där det blir fuktigt. Sen är det inte helt ovanligt att få dom i ansiktet.
    Har själv atopiska eksem som kom först i tonåren och jag har redan sett små symptom på dottern.

• AlexandraLuleå

är det något speciellt man skall tänka på om man har barn som har atopiska eksem?

• Flickan och kråkan
    AlexandraLuleå skrev 2008-05-19 14:29:42 följande:
    är det något speciellt man skall tänka på om man har barn som har atopiska eksem?
    SMÖRJA MYCKET!!!!

Vi smörjer lill-grodan 2 gånger om dagen. Miniderm på kroppen och locabase repair i ansiktet och andra riktigt torra ställen.

Vintern är värst. Torrt och kallt. Sol och salta bad är bra (fast sol och små barn går ju tyvärr inte så bra ihop). Smörja efter bad.
  • Senap

Vi visste inget innan. Men vi anade. Småsaker som gjorde en vaksam.
    Nysningar. Ökning av eksem i vissa miljöer. Irriterade ögon.
    Men efter ett besök i stallet som resulterade i en son som såg ut som en blommig falukorv (rödflammiga områden som kliade) så ville vi ha ett pricktest.

Det är tydligen vääääldigt ovanlig med kontaktreaktioner på allergi.
    Men vi tjatade till oss ett test som sagt.
    Jätteallergisk mot häst och hund. Lite katt och timotej. Björk var negativt.
    Efter det var det andra toner. Det kan visst vara allergin som gett eksemet, även om det inte behöver vara det (för det är sååå ovanligt) Vi tycker dock att vi ser klara samband och håller på att minska utsättningen för allergener så gott vi kan.

Men rådet är smörja smörja smörja. Sluta inte för att det blir bättre. Vissa barn behöver smörjas med kortison en gång i veckan trots symptomfria för att inte återfå eksemen.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • Pysselgalningen
    AlexandraLuleå skrev 2008-05-19 14:29:42 följande:
    Smörj de utsatta områdena, gärna med barnolja efter dusch/bad för utsatta områden har problem med att återställa fuktigheten i huden och det hjälper oljan till med.

Själv rekommenderar jag inte den där salvan som heter nånting "repair". Den svider som attan om man har öppna utslag.
    Själv använder vi bara Fenuril, Essex eller miniderm.
    När jag behöver kortison så använder jag Locoid Crelo (stavning?) som är en emolution (vattnig som en bodymilk) som snabbt tas upp av huden.
    Tänk på att man får ALDRIG utsätta en kortisoninsmord kroppsdel för solen. Det skadar huden och ska tydligen öka riskerna för hudcancer.
  • AlexandraLuleå

oj det var en del att tänka på.

får se vad vc säger imorn men då är det mest troligt att det är just böjveckseksem.

brukar dessa eksem klia? för jag ser att sonen kliar mer än vanligt.

• AlexandraLuleå

tänkte bara medela att vi varit på jouren, storebror råkade ut för en olycka och fick åka in och limma i huvudet så vi slängde med andra sonen också så att dom fick kolla utslagen.

domen löd: böjveckseksem, svinkoppor och svamp
    så nu blir det antibiotika,och lite olika salvor och hädanefter ingen tvål och dyl utan tvätta sig i barnolja...och som ni skrivit ovan smörja smörja smörja

• LindaSundberg

Hur vet man om det är böjveckseksem och vad är det? För min snart tre månaders började för några veckor sen få på området runt armbågen, området vid knävecken röda prickar som står upp lite eller man ska säga, och så är han röd i vecken och under snoppen och under pungen. Jag var hos bvc och skulle visa upp men hon tittade knappt utan sa att det kan vara så, smörj med miniderm, var på sjukhuset men läkaren ville inte ens titta utan viftade bort det som värmeutslag, jag sa till han att nej detta är inte värmeutslag, men han lyssnade ej. Miniderm hjälper inte heller.

• AlexandraLuleå
    LindaSundberg skrev 2008-05-19 21:44:46 följande:
    Hur vet man om det är böjveckseksem och vad är det? För min snart tre månaders började för några veckor sen få på området runt armbågen, området vid knävecken röda prickar som står upp lite eller man ska säga, och så är han röd i vecken och under snoppen och under pungen. Jag var hos bvc och skulle visa upp men hon tittade knappt utan sa att det kan vara så, smörj med miniderm, var på sjukhuset men läkaren ville inte ens titta utan viftade bort det som värmeutslag, jag sa till han att nej detta är inte värmeutslag, men han lyssnade ej. Miniderm hjälper inte heller.
    troligtvis böjveckseksem, är så min son har det. prova att ebhandla med kortisonsalva 2 ggr/dag till att börja med och se om det blir bättre, blir det inte bättre behöver ni kanske något starkare att smörja med.
    duscha ej med tvål, använd babyolja vid bad, och smörj inom 3 min efter bad/dusch med tex miniderm över hela kroppen för att förebygga uppkomsten av dessa eksem
Svar på tråden Böjveckseksem eller vad kan det vara?