• Anonym (inte jag)

Ni som har skulder hos fogden se hit!!!!

Vill bara veta lite fakta och inget annat.

Nu kommer ju snart skattepengarna och jag undrar hur det funkar då egentligen om man har skulder hos fogden.
    Ni som har skulder där, vad står det på ert skattekonto/skattebesked på internet när ni loggar in? Om ni nu gjort det. Står pengarna som en utbetalning där eller står det att det finns en utbetalningsspärr?
    Vet ju att fogden tar pengarna om man har skulder men jag undrar hur det står.
    En annan sak, visst tar dom bara pengarna om det finns beslut om utmätning?
    Om dom inte kommit så långt som till beslutet om utmätning eller om det finns en färdig utmätning så kan dom inte pengarna va?
    Hur går denna utmätning till? Är det då man ska skriva på papper om hur mycket man tjänar och sådär?

Nu gäller detta INTE MIG, så ni som är sugna på att moralpredika behöver inte slösa er tid.
    Det handlar om en kompis som sitter i lite taskig sits och hon har fått brev om att sökanden (inkassobolaget) vill ha utmätning, men inget mer ännu. Det står att om pengarna inte finns på ett visst konto innan en viss dag så kommer utmätning göras och då ska hon säga hur mycket hon tjänar osv.
    MEN nu är det så att hon får pengar tillbaka på skatten, men om utmätningen inte hinner bli av så får hon pengarna ändå eller? Hon har anmält konto för utbetalning till skatteverket så hon får dom i början av juni isf.
    Alltså hon skulle ju lika gärna kunna betala dom pengarna till skulden men grejen är att hon har noll inkomst i juni så skattepengarna blir hennes enda inkomst, annars får hon gå till soc och då blir det ju ändå staten som betalar så man tycker ju det är hugget som stucket. Kan hon på nåt sätt säga detta till fogden så dom inte tar skattepengar utan börjar utmäta hennes lön i juli istället? (lite uppskov)

Mycket tacksam för svar från nån som VET eller har erfarenhet.

• Svar på tråden Ni som har skulder hos fogden se hit!!!!
  • Anonym

Det beror hur länge hon har haft skulderna om jag inte minns helt fel. Har hon skulder från föregående år så tar fogden pengarna. Är det dock från 2008 har jag för mig att hon får tillbaka skaffepengarna. I annat fall kan hon ringa och prata med hanläggaren om ärendet och komma överens om en betalningsplan eller att utmätningen börjar i Juli. Dom brukar inte vara omöjliga om man ringer och pratar med dom.

• vispen76

Tyvärr!! dom kommer att ta skatten, det går autumatiskt. och en utmätning av lönen görs inte förran det e gjort en utmätning av hennes tillgångar i hemmet, tex dator,extrem tv,bil eller dylikt.

• Alle

Hon har alltså fått en betalningsanmaning från KFM? Då har hon antagligen 10 dagar på sig att betala, gör hon inte det så kommer de antagligen att ta ett beslut i ärendet om utmätning.
    I första hand så brukar de mäta ut på lön, men sådana inkomster som skatteåterbäring etc tar de också hand om. Har hon dock hunnit att få sin skatt innan beslut är fattat så tror jag att hon får behålla dem.
    Mitt starkaste tips är att gå in på www.kronofogden.se  och titta - där finns svar på de flesta frågor.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle

Betalningsplan direkt med fogden kan man bara få när det gäller så kallade A-mål, dvs skulder till staten. Annars måste alla sådana överenskommelser göras med fodringsägaren (i detta fall inkassobolaget) som sedan drar tillbaka ärendet från fogden.

• Anonym (inte jag)

Har ingen aning om hur gamla skulderna är... men helt färska tror jag inte att dom är...

Vet ju att det går automatiskt. Men på det där papperet om begäran av utmätning så står det ju att det ska göras utmätning på lön, egendomar, övriga inkomster eller nåt. Med övriga inkomster menas tex skattepengar. Alltså borde dom väl inte "ta" skattepengarna innan utmätningen är gjord? Borde väl va som med lönen, att dom tar inte från lönen innan utmätningen är klar?
    Men som sagt hur går denna utmätning till?

• Alle

Vad kan vi göra för att driva in skulder?

Vi har olika möjligheter att driva in skulder.

Det första vi gör är att kontrollera om du får tillbaka skattepengar. Dessa pengar går i sånt fall automatiskt till att betala de skulder som du har i våra register.

Om du inte har fått några pengar tillbaka på skatten eller om de inte räcker till för att betala din skuld, är det här de vanligaste sätten att driva in skulder:

Utmätning av lön Utmätning av lös egendom Utmätning av fast egendom Uppskov/avbetalningsplan
  • Anonym (inte jag)
    Alle skrev 2008-05-19 14:44:35 följande:
    Betalningsplan direkt med fogden kan man bara få när det gäller så kallade A-mål, dvs skulder till staten. Annars måste alla sådana överenskommelser göras med fodringsägaren (i detta fall inkassobolaget) som sedan drar tillbaka ärendet från fogden.
    Är inte betalningsplan med fogden samma sak som utmätning? Det funkar ju på samma vis rent krasst; att fogden får en månadsinbetalning från den skuldsatte?

Hon har försökt att få avbetalningsplan med inkassoföretaget men det dumma är att dom är helt omöjliga och vägrar gå med på nåt som hon klarar av. Dom ser hellre att det går till utmätning tydligen.
  • Alle

Kan inte betala - Vad kan hända om jag inte betalar? Kronofogden börjar arbeta med att försöka driva in skulden när skulden är fastställd genom ett utslag och den du är skyldig pengar begär det kravtiden på betalningsanmaningen eller underrättelsen har gått ut. Kravtiden är vanligtvis 15 dagar från skuldens registreringsdatum. Oftast skickar Kronofogden ett brev till dig med information och en blankett. I blanketten ska du fylla i en del uppgifter tex. inkomst, familjeförhållanden, bostadskostnader och liknande. Du snabbar på utredningen och undviker felaktigheter om du fyller i blanketten rätt. När du fyllt i den skickar du tillbaka den till oss i det portofria svarskuvertet. Kontakta oss om du har några problem eller svårigheter. Registerforskning Vi har tillgång till olika register som ger information om bl.a. dina tillgångar. Vi får på så sätt möjlighet att bedöma om du har några tillgångar, t.ex. banktillgodohavanden eller fastighet, som kan utmätas. Förteckning Vi kan begära att du ska lämna en förteckning över dina tillgångar och att du ska skriva under upplysningarna på heder och samvete. Förhör Vi har också möjlighet att hålla förhör med dig och andra som har upplysningar om dina tillgångar. Vad kan vi göra för att driva in skulder? Vi har olika möjligheter att driva in skulder. Det första vi gör är att kontrollera om du får tillbaka skattepengar. Dessa pengar går i sånt fall automatiskt till att betala de skulder som du har i våra register. Om du inte har fått några pengar tillbaka på skatten eller om de inte räcker till för att betala din skuld, är det här de vanligaste sätten att driva in skulder: Utmätning av lön Utmätning av lös egendom Utmätning av fast egendom Uppskov/avbetalningsplan

• Anonym (Fogden)

Be henne ringa fogden och berätta hur hennes situation ser ut.
    Kommer hon att ha en inkomst i juli som det kan göras utmätning på?
    Man kan lägga upp en utmätnings plan, dvs det dras pengar direkt från hennes lön.
    Då räknar man ut en skälig summa,man räknar in inkomst samt avdrag för hyra, räkningar m.m
    Man får då leva på ett liten summa men det är alltid uträknat så att du ska kunna köpa mat, hygien artiklar.

Be henne ringa innan det gått så långt att beslut är fattat för då är det för sent.
    Även vi på kronofogden är mänskliga :)

• Anonym (inte jag)

Anonym (Fogden) skrev 2008-05-19 14:50:11 följande:

Be henne ringa fogden och berätta hur hennes situation ser ut.Kommer hon att ha en inkomst i juli som det kan göras utmätning på?Man kan lägga upp en utmätnings plan, dvs det dras pengar direkt från hennes lön.Då räknar man ut en skälig summa,man räknar in inkomst samt avdrag för hyra, räkningar m.mMan får då leva på ett liten summa men det är alltid uträknat så att du ska kunna köpa mat, hygien artiklar.Be henne ringa innan det gått så långt att beslut är fattat för då är det för sent.Även vi på kronofogden är mänskliga :)
    Men, kan KF göra utmätning utan att den där blanketten med inkomstuppgifter skickats in?
    Skickar hon in den nu så står det ju att hon har 0 i inkomst. Om hon kan få uppskov så kan dom ju iaf utmäta en inkomst det kan dom ju inte annars... Slöseri med tid kan man tycka på att utreda en inkomst som inte finns när det ändå kommer en annan inkomst senare.

Åter till den verkliga saken, tror ni att dom kommer ta skattepengarna även om hon inte skickar in dessa blanketter alltså typ om hon är okontaktbar? (OM alltså, säger inte att hon ska göra så)

På skatteverkets hemsida, på hennes skattekonto står det nämligen att hon ska få ut pengar.. än så länge.. det står inget om utbetalningsspärr eller så, borde väl stå annars? Eller hinner dom fixa det tills dess säkert, det är väl ett par veckor kvar
Svar på tråden Ni som har skulder hos fogden se hit!!!!