Ni som har skulder hos fogden se hit!!!!
Vill bara veta lite fakta och inget annat.
Nu kommer ju snart skattepengarna och jag undrar hur det funkar då egentligen om man har skulder hos fogden.
Ni som har skulder där, vad står det på ert skattekonto/skattebesked på internet när ni loggar in? Om ni nu gjort det. Står pengarna som en utbetalning där eller står det att det finns en utbetalningsspärr?
Vet ju att fogden tar pengarna om man har skulder men jag undrar hur det står.
En annan sak, visst tar dom bara pengarna om det finns beslut om utmätning?
Om dom inte kommit så långt som till beslutet om utmätning eller om det finns en färdig utmätning så kan dom inte pengarna va?
Hur går denna utmätning till? Är det då man ska skriva på papper om hur mycket man tjänar och sådär?
Nu gäller detta INTE MIG, så ni som är sugna på att moralpredika behöver inte slösa er tid.
Det handlar om en kompis som sitter i lite taskig sits och hon har fått brev om att sökanden (inkassobolaget) vill ha utmätning, men inget mer ännu. Det står att om pengarna inte finns på ett visst konto innan en viss dag så kommer utmätning göras och då ska hon säga hur mycket hon tjänar osv.
MEN nu är det så att hon får pengar tillbaka på skatten, men om utmätningen inte hinner bli av så får hon pengarna ändå eller? Hon har anmält konto för utbetalning till skatteverket så hon får dom i början av juni isf.
Alltså hon skulle ju lika gärna kunna betala dom pengarna till skulden men grejen är att hon har noll inkomst i juni så skattepengarna blir hennes enda inkomst, annars får hon gå till soc och då blir det ju ändå staten som betalar så man tycker ju det är hugget som stucket. Kan hon på nåt sätt säga detta till fogden så dom inte tar skattepengar utan börjar utmäta hennes lön i juli istället? (lite uppskov)
Mycket tacksam för svar från nån som VET eller har erfarenhet.