ska anmäla en socialskreterare. Vart skickar jag anmälan?
Vår familj har bestämt att anmäla min brors socialsekreterare då han begått tjänstefel. Har skrivit en anmälan men vart skickar vi den? Länsstyrelsen i stockholm?
Vår familj har bestämt att anmäla min brors socialsekreterare då han begått tjänstefel. Har skrivit en anmälan men vart skickar vi den? Länsstyrelsen i stockholm?
Vad jag förstår så är det länstyrelserna som är kontrollinstans för socialen. Du kan ju alltid ringa och fråga dem.
Lycka till!
tack. då ringer jag dit o frågar.
Länsstyrelsen i det län handläggaren befinner sig.
ja ´jag har ringt o vi skulle skicka anmälan till Länstyrelsen sociala funtionen Malmö. Så får vi se om dom går vidare med det.Vad gör man annars? Är som att slåss mot vädermöllor.
Om tjänstefelet går att bevisa och det finns riktiga grunder för LST att granska och kritisera kommer dom att göra det.
Det gäller bara att formulera bristerna på ett bra sätt och inte svammla så brukar det gå vägen. :)
Lycka till.
Tror faktiskt att det är vanligare att JO tar upp ärenden än LS. Men det beror ju helt på vad det gäller också såklart. Har ni tagit upp det med chefen först?
Ja vi har tagit upp det med socialsekreterrens chef oxå men inget gehör.Så nu hoppas vi att länsstyrelsen reagerar. Vi har skrivit en bra utförlig redogörelse.
Man skickar anmälan till socialafunktionen på läanstyrelsen i det län soc är.
Kanske anlita en advokat för att få till bra formuleringar?
Anonym (seattle) skrev 2008-05-20 22:15:42 följande:
Men är inte tjänstefel ett brottsmål som ska handläggas av de civilrättsliga domstolarna, (tingsrätt)? Det är väl bara handläggningsfel som ska anmälas till länsrätt? Det är ju inte de sociala myndigheterna som ts vill anmäla utan socialsekreteraren som person.
Ok. Så det kan räknas som ett offentligrättsligt mål beroende på vari tjänstefelet ligger i? Tack för svaret.
Ja, dock anser ju jag personligen att samma anmälan även bör skickas till polis samt JO. För att uppmärksamma bristerna så de i framtiden går att göra någonting åt.
Lämnar en person in en anmälan på en handläggare kan dom förbise det. Lämnas det in 30 olika anmälningar från olika personer på samma handläggare bör det ske någonting.
Lika så i de ärenden man upptäcker att kränkningar mot Europakonventionen eller barnkonventionen sker bör man anmäla för att det ska bli bättre rättssäkerhet på lång sikt även där.