• BejbyBoo

Någon läkare som kan hjälpa mig med ett begrepp?

Jag har ett utdrag från min journal och undrar över följande ord:
    Ligamentum rotundum

Vad ligamentum betyder förstår jag: ligament. Men vad innebär rotundum?? Eller är det bara det hela ordet för ligamentet?

Kämpa ärtan, kämpa....
  • Svar på tråden Någon läkare som kan hjälpa mig med ett begrepp?
  • Intelligenti pauca
    BejbyBoo skrev 2008-05-19 15:14:58 följande:
    Jag har ett utdrag från min journal och undrar över följande ord:Ligamentum rotundumVad ligamentum betyder förstår jag: ligament. Men vad innebär rotundum?? Eller är det bara det hela ordet för ligamentet?
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14882606 Här finns länken på engelska.Det gick inte att få bra länk till den svenska översättningen.
    .Den andra parten bör också höras.
  • BejbyBoo

Hmm... vet inte om jag blev mycket klokare...   Googlade dock också och hittade några bilder. Det verkar helt enkelt som att det ligamentet är runt = rotundum?!
    Kanske var det så enkelt..!?

Kämpa ärtan, kämpa....
  • Intelligenti pauca
    BejbyBoo skrev 2008-05-19 15:26:49 följande:
    Hmm... vet inte om jag blev mycket klokare...   Googlade dock också och hittade några bilder. Det verkar helt enkelt som att det ligamentet är runt = rotundum?!Kanske var det så enkelt..!?
    Varför inte prata med läkaren?
    .Den andra parten bör också höras.
  • Abrakadabra

Jo, såvitt jag kan få fram när jag googlar så betyder rotundum just runt. "Ligamentum rotundum" betecknar såvitt jag förstår ett vist ligament som finns i nedre delen av buken (I Nordisk familjebok betecknas det som "ett rundt lifmoderband").
    Jag fick även en träff på någon medicinsk tentamen där en av uppgifterna handlade om en kvinna där en sterilisering hade blivit felaktigt utförd, läkaren hade snört av ligamentum rotundum istället för äggledaren. Det verkar som att man behöver "öppna" eller flytta på l.r. vid vissa operationer också, för att komma åt sådant som ligger bakom.

Som Intelligenti pauca säger så kan läkaren svara på frågor om vad olika saker i journalen (antar att du sitter med en journal?) betyder.

• BejbyBoo

Tack för svar!

Jodå, läkaren kan alldeles säkert svara på vad det är. Det var bara jag själv som kom att tänka på att jag läst något om ligamenten i den där journalen för länge sedan och nu undrade jag bara spontant vad det betydde.
    Har nämligen så här tidigt i graviditeten (v 7+4) fått väldigt ont i vänster sida och nu vet jag varför!

Kämpa ärtan, kämpa....
Svar på tråden Någon läkare som kan hjälpa mig med ett begrepp?