• Ina79

Snart 4 år och stora problem med kiss i byxorna för jämnan!

Jag har en gullig busig, vild kille som blir 4 i juni. Sen han var i 2,5 års åldern började vi toalett/pottträna honom....
    Det gick halvbra ett tag, sen fick han en lillebror i november 2006 och då gick det inte lika bra. Men under sommaren som kom bodde vi i radhus och han kissade ute ibland men var fortfarande opålitlig. Båda barnen började ett nytt dagis i januari i år, vet inte om det kan bero på att han varit ännu mer strulig... Det går upp och ner på dagis och hemma, men mest ner.
    Ibland är det 3-4 par byxor och kalsonger nerkissade per dag. Jag blir galen. Han vet att man går på toa och han KAN det, men bryr sig ibland inte att han är nerkissad ordentligt, är för upptagen, i sin egen värld. Säger inte till alla gånger heller.
    Vad ska jag göra??? vill så gärna sätta på honom byxblöja lite oftare, men är det fel???
    Hur mycket jag påminner honom och försöker, händer det fortare än man anar.

• Svar på tråden Snart 4 år och stora problem med kiss i byxorna för jämnan!
  • Suneboll

Jag hade inte satt på blöja igen....
    Kan du inte kissa honom på rutin, alltid vid uppvaknandet på morronen, efter el innan han äter etc, så att toabesöken kommer ihop med andra rutiner...tror precis som du säger att han inte har tid att känna efter. Att fråga o tjata funkar ej, han kommer bara att säga att han inte är nödig. men att säga "innan vi äter kissar vi o tvättar händerna" funkar nog bättre. Säg till på dagis att de gör likadant så vänjer han sig vid det.

• Ina79

Jo det ligger nog nåt i det där...
    Ska prova!

• Suneboll

Det brukar funka för de flesta barn. Många abrn känner ju inte efter förrän det är för sent o då hinner de knappt säga till förrän det kommer.
    Man lär ju sig efter ett tag hur ofta han behöver kissa och då kan man följa det sen...kanske blir lite ofta i början, men bättre det.
    Lycka till!

• Pyff

Jag tycker personligen att du inte ska stressa honom, det kommer när han är redo helt enkelt Alexander fyller 4 i augusti och har inte varit intresserad för fem öre av att gå på toaletten innan så vi har helt enkelt struntat i att "pott-träna" honom. Är helt övertygad om att just det är en sak som kommer av sig självt när de är REDO. Helt plötsligt förra veckan ville Alexander börja gå på toaletten och hans kompis på dagis skulle börja testa utan blöja vilket gjorde att han oxå ville det Nu efter en vecka är han helt torr dagtid! Inte en enda olycka sedan i fredags morse - alltså tog det 3 dagar så var han torr (visst kommer det säkert att ske nån olycka framöver) Jag är övertygad om att det inte är någon idé att stressa fram detta utan låta barnet visa när det är redo, då går det såååå mycket lättare

Pyff på er!
  • små räkorna

jag hade problem med att få min son torr oxå.
    Hans tvillingsyrra blev torr vid 3 år,försökte med honom oxå men det gick inte.
    När jag satte honom på toa så kom det inget och han hade inte tid att sitta där heller.
    2sek.satt han på toa sen tyckte han att han var färdig.
    men däremot så kissade han på golvet jämt och ständigt pga att han inte kunde slappna av när han satt på toaletten.
    V i gav då upp och satte på blöja.....han var helt enkelt inte färdig för detta ännu.
    vi provade en gång till men med samma resultat.....
    han blev torr först 2 mån. innan han skulle fylla 4.
    och det berodde nog på att han blev op.och hade lite problem med kissandet efteråt.
    då när vi provade så gick det snabbt,han blev torr på både dag&natt under 2 veckors tid.
    så det kanske är så med din son oxå att han inte är intresserad&då kanske man får ta en paus och försöka igen lite senare......

min kille är precis som din värkar vara inne i sitt och har inte tid att gå på toa.

och då blir det lätt nerkissade kalsonger eftersom din kille då inte hinner till toa i tid....

det har nog oxå betydelse att han blivit storebror&börjat på ett nytt dagis....
    så mitt tips till dig är:ta en paus och försök igen lite senare och se om han är mera intresserad då,fungerar det ändå inte skull jag ringa till BUP.
    dem kan ju ha lite tips och råd om hur du ska bete dig!!!!!

stolt tvillingmamma-hoppas på ett syskon
Svar på tråden Snart 4 år och stora problem med kiss i byxorna för jämnan!