• thessires

Namnfest, hur gjorde ni???

Vi ska ha en namnfest för lilla Sanja i Juni. Tänkte att ni som haft namnfest istället för dop kunde dela med er av era "fester". Tips, ideér osv... Ja, allt som kan vara bra att tänka på inför festen.

Hade ni någon speciell namngivningsceremoni? Hur gjorde ni med faddrar? Vad bjöd ni på att äta & dricka?

Dela med er!!!

• Svar på tråden Namnfest, hur gjorde ni???
  • Lilla Mimsan

Vi hade namngivning för vår dotter.
    Vi bjöd på diverse potatissallader, rosmarin marinerad fläskfilé som serveras kall och div såser. Kladdkaka, bullar och hallongrotta till desert.
    Vin och öl+läsk och saft till barnen.

Vi inledde med att hälsa alla välkomna, vi bjöd på bubbel. Vi berättade lite om resan från det vi +:ad till namngivningsdagen. Vi berättade varför vi valt namnet och sedan skålade vi för vår dotter. Sen käkade vi och hade det trevligt!
    Inga faddrar.

• guldplutt

Vi hade picnic i en slottspark. Alla fick ta med sig filtar att sitta på, vi bjöd på färskpotatissallad, marinerad fläskfilé, ostar, sallad och bröd, och sedan chokladtårta och kaffe. vin eller annan dryck till.

vi hade en liten ceremoni där vi berättade lite enkelt om lova och varför hon fick de namnen vi valt. sedan sa "gudmor och gudfar" några ord också, och så stod alla upp och skålade och hälsade vår flicka välkommen. det var mkt lyckats, mkt tack vare att vädret var så strålande.

• thessires
    Lilla Mimsan skrev 2008-05-19 15:44:06 följande:
    Vi hade namngivning för vår dotter.Vi bjöd på diverse potatissallader, rosmarin marinerad fläskfilé som serveras kall och div såser. Kladdkaka, bullar och hallongrotta till desert.Vin och öl+läsk och saft till barnen.Vi inledde med att hälsa alla välkomna, vi bjöd på bubbel. Vi berättade lite om resan från det vi +:ad till namngivningsdagen. Vi berättade varför vi valt namnet och sedan skålade vi för vår dotter. Sen käkade vi och hade det trevligt!Inga faddrar.
    guldplutt skrev 2008-05-19 15:48:18 följande:
    Vi hade picnic i en slottspark. Alla fick ta med sig filtar att sitta på, vi bjöd på färskpotatissallad, marinerad fläskfilé, ostar, sallad och bröd, och sedan chokladtårta och kaffe. vin eller annan dryck till.vi hade en liten ceremoni där vi berättade lite enkelt om lova och varför hon fick de namnen vi valt. sedan sa "gudmor och gudfar" några ord också, och så stod alla upp och skålade och hälsade vår flicka välkommen. det var mkt lyckats, mkt tack vare att vädret var så strålande.
    Det låter toppenmysigt !
  • Meria

Vi hade namnfesten på sonens halvårsdag i juni. Hyrde en lokal (gratis i byföreningen) som ligger precis vid en badstrand. När de kom bjöd vi på mat, tacos Var väldigt populärt, speciellt då det var många barn med. Sen paus där sambons morfar spelade dragspel.
    Efteråt höll jag ett kort tal där jag berättade om sonen, saker han gillade just då och nyliga framsteg han hade. Avslutade med en skål och det var "ceremonin". Paus och sen fika. Bjöd på kaffe/te/dricka med kladdkaka (med nougatöverdrag för "lyxen" ) och rulltårtebakelse (rulltårta med grädde och päronklyfta på).
    Efter det hade vi en linedanceuppvisning med prova på senare. De hade också fått en enkät med helt omöjliga frågor som vilket datum jag testade plus och vem som bytte första blöjan. Döpte det till "Hur har du hängt med?" och folk blev stressade och trodde de borde veta, tills vi berättade att det var ploj

Det var väl det, hur trevligt som helst och i sommar nästa år blir det namnfest 2 på samma sätt. Bilder finns i mitt galleri.

♥ Loketok 0612 & Lillfräs v.11 ♥
  • Vinbärssaft

Jag döpte mina barn i kyrkan, men jag har varit på flera namngivningsceremonier som gäst. En som var väldigt trevlig och välorganiserad, centrerade på namnen. Barnet fick tre förnamn. För varje namn tände en av föräldrarna ett ljus i en trearmad ljusstake. Sedan sa han eller hon namnet, berättade vad det betydde, och hur de hade fått idén till det.

Mellan "ljusen" var det någon kompis som läste en dikt, någon kompis som sjöng en sång o.s.v.. Det blev väldigt stämningsfullt trots att det inte var i kyrkan. Det enda man kan sakna är väl att det inte fanns någon naturlig roll för BARNET - som det ju finns i kyrkan, då barnet vattenöses och därmed automatiskt får uppmärksamheten. Men de hade det ju i famnen därframme i alla fall.

• eleja

Plantera ett träd är ju poppis.

• svartluvan

vilka bjuder ni? både vänner och familj/släkt eller bara familj/släkt?

• thessires

Vi bjuder både familj, släkt och vänner. Vi kommer dock inte bli jättemånga men ca: 30-35pers. blir det nog...

svartluvan skrev 2008-05-19 19:54:35 följande:
    vilka bjuder ni? både vänner och familj/släkt eller bara familj/släkt?
  • svartluvan

ja vi räknade så också ungefär. Om alla kommer blir det ca 40 personer. Med vänner då...det tycker jag verkar många för att vara "dop".

• Laisa
    Hade namnfest för min dotter sommaren 2005. Bjöd "bara" familjen men då blev vi 24 pers ändå. Hälsade välkommen, pratade om namnet, betydelse, hur många som bär det osv och hur vi valde det. Sen spelade mina syskon och sjöng en låt som dom valt själv och sen planterade vi ett träd. Därefter grillade vi kycling och fläskfilé och hade en massa tillbehör och lite vin, mycket trevlig dag.
    I sommar ska vi ha en likadan fest för lille sonen, ska bara fndera ut vart vi ska plantera hans träd
    Förvirrad tvåbarnsmorsa till Emmy 051213 och Tim 071129
  • snugglebunny

Vi hade namnfest för vår dotter Amanda i april. Finns lite bilder i mitt galleri. Vi hyrde en bygdegård, jättemysigt gammalt hus. Det började med en liten ceremoni då jag och sambon berättade lite om Amanda och hur vi känner inför att hon kommit till oss och så. En kompis till mig sjöng "Älskade barn". Sen berättade vi vilka namn Amanda fått och varför. Min syster läste en dikt som heter "Barnets önskan". Sen bjöd vi på smörgåstårta, princesstårta och kaffe.

Jag hade förberett en namnbok (ett scrapbookalbum) där vi ska spara minnen från festen som Amanda kan titta på när hon blir äldre. På festen la vi fram små lappar i olika färger och bad gästerna att skriva en hälsning till Amanda om de ville. Det var många som skrev, jättekul att läsa. Nu har jag satt in dem i boken, ska även sätta in foton. Vårt "manus" från ceremonin finns också i boken, samt dikten och sången.

Vi gav alla barn varsin nalle med ett sidenband runt halsen där det stod Amandas namngivning och datum. Det blev uppskattat.

Kan säga att vi har fått många positiva reaktioner, framför allt från "den äldre generationen". De var nog lite skeptiska först och undrade varför vi inte hade ett dop istället. Men de säger att de tycker att det blev så fint.

~~Mammas skatt - 071125~~
  • snugglebunny

Just det, vi bjöd familj, släkt och vänner, ca 40 vuxna och 10 barn. Vi har båda små släkter, så det var mest vänner.

Ett tips är att se till att få hjälp av några på festdagen med att plocka fram mat, duka av mm. Man vill ju hinna prata med gästerna lite och man har ju bebisen att tänka på också.

~~Mammas skatt - 071125~~
  • svartluvan

någon mer som hunnit ha kalas?

Svar på tråden Namnfest, hur gjorde ni???