• Vitvå

Vad gör man med en lekmatta?

Min dotter fick en lekmatta av sin farmor och farfar.
    De är inte kända för att ge bort genomtänkta eller användbara presenter men det här tog priset.

En lekmatta.

Inte en sån med bilvägar på (en sån kan jag förstå användningsområdet) utan en ganska gräslig med 3 nallar på.

Jag frågade svärmor vad hon hade tänkt sig med en sån.
    Hon svarade att min dotter skulle leka på den...*gapar*

Leker barn på lekmattor?
    Min dotter leker överallt uton just där och roar sig med att dra bort trådar från denna lekmatta. Katterna använder den som klösmatta...

Vad ska man med en lekmatta till....egentligen?

Någon som vet?

• Svar på tråden Vad gör man med en lekmatta?
  • Nyfiken gul

en lekmatta är ju till för att lekas på - oavsett motiv...

bygga pussel på, lego, köra bilbanan osv...

en lekmatta behöver man alltså inte vara så rädd om och tål en hel del stryk och är till för att användas.

• Vitvå

Nyfiken gul skrev 2008-05-19 18:58:41 följande:

en lekmatta är ju till för att lekas på - oavsett motiv... bygga pussel på, lego, köra bilbanan osv... en lekmatta behöver man alltså inte vara så rädd om och tål en hel del stryk och är till för att användas.
    Men då kan det inte vara en lekmatta hon har fått. Min dotter kan pilla loss långa trådar från den och den är ju ordentilgt sliten redan. Och det var den innan katterna började klösa på den...

Men att leka på?
    Kan man inte leka på golvet eller så?
    Varför just en matta?
    Jag har aldrig hört talas om detta, hade aldrig nåt sånt när jag var liten.
  • Nyfiken gul

då är det nog bara en vanlig barnmatta - även om syftet var att leka på den.

Vitsen med en lekmatta är ju att man inte ska sprida ut sig över hela golvet utan bara använda sig av mattans yta - som man ju gör om man har en lekmatta med bilvägar tex...

dottern har en matta med nån form av dockmotiv - ska väl föreställa ett större dockskåp eller något. Finns olika rum att möblera i och så... hon använder den idag till att leka med sin hamster på (hon är 13 år) och bygger en labyrint åt hamstern...

sonen har en klassiker med bilbana/vägar på - men använder den mest att bygga lego på då den är helt slät och inte glider iväg.

• Vitvå

Ja, den här glider runt, den är inte still.
    Men jag undrar om man kan förvänta sig att en liten tjej på 2½ år kan hålla sig till att leka på en matta och hålla sina leksaker just där?

• P2007

Vår dotter på 9 månader har en lekmatta. (en pusselmatta)
    Tanken vi hade när vi köpte den var att det skulle vara skönare för henne att sitte ner och leka, varmare om rumpan och att hon när hon blir större vet att i vardagsrummet är det det stället som gäller för alla leksaker. Självklart kommer hon få leka lite överallt men det kan vara bra att ha ett ställe där allt är tillåtet!

Svar på tråden Vad gör man med en lekmatta?