• tillymilly79

Långtidsamning och mens...

Nu har jag ammat i ett år och ingen mens någonstans... Är det helt kört att få tillbaka mensen utan att sluta amma tror ni? Lillkillen äter en gång på natten och på eftermiddagen när jag kommer hem från jobbet. Vill ju så gärna få en till! Hur har det varit för er andra?

• Svar på tråden Långtidsamning och mens...
  • Suskiv

jag fick mensen efter 15 månader.

De flesta får tillbaka mensen tillsist

• rosakaninen

Den har kommit tillbaka efter 12-14 månader trots att jag inte dragit ner på amningen.

• Suneboll

Min mens kom efter 2år....dock fick jag inget utslag på ÄL-stickorna förrän jag drog ner amningen till 1g/dag, då var han 2.5 år. Då kom den efter 30 dagar och jag fick utslag på ÄL-stickan efter det....sen gick det snabbt att bli gravid, förklarar varför det inte hänt ngt innan :0)

De flesta som får tillbaka mensen lite senare brukar väl få den mellan 1-2år

• BinniBoo

Det är inte helt kört att få tillbaka mensen utan att sluta amma! Jag fick tillbaka min men 7½ vecka efter förlossningen trots att jag helammar! Så inte är det omöjligt! Men det tar ju olika lång tid för alla.. jag skulle gärna byta med dej ;)

♥ (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯) ♥
  • MegaMaxIna

Men gud, Det där har jag inte ens tänkt på! Man måste ju få tillbaka mensen för att kunna göra syskon! Och jag vill amma länge men ha barn tätt.. hur går det ihop? Får hoppas den kommer ändå.. iaf innan hon blir 1,5 år. Har ju "planerat" att bli gravid med nr 2 sept - nov 09 :-P

• Fru Dina

Ammar sedan 17 månader - ingen mens i sikte...

• Andaloal

Ammade tösen några mens efter 14 månader.
    Ammar sonen 13 månader ännu och ingen mens ännu.

Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • vovvemor

Fick tillbaka mensen efter 5 månader med första, då helammade jag ännu, ammade sedan genom hela graviditeten och har nu fick tillbaka mensen 11 månader efter andra barnets födelse, ammar massor. Så det är väldigt olika.

• canmamma

Jag tror att världssnittet för att få tillbaka mensen är 14 månader efter förlossningen. Själv kom min tillbaka efter 16 månader och då ammade jag nog 4-6 ggr per dygn. Saker som kan skynda på är att se till att äta ordentligt så att du håller en bra vikt och lite lagom med motion och se till att få sova ordentligt.

• Suneboll
    MegaMaxIna skrev 2008-05-20 20:41:59 följande:
    Men gud, Det där har jag inte ens tänkt på! Man måste ju få tillbaka mensen för att kunna göra syskon! Och jag vill amma länge men ha barn tätt.. hur går det ihop? Får hoppas den kommer ändå.. iaf innan hon blir 1,5 år. Har ju "planerat" att bli gravid med nr 2 sept - nov 09 :-P
    Därför vi drog ner rejält på amningen :0( Vi ville ha syskon jättetätt...sen fick vi ett barn som var tuttberoende ;0) och jag tänkte att det var dumt att satsa på nått man inte ännu har isf det barn man har, tänkte ge det tills han var 2år o sluta då om inte mensen kommit...men så fick jag mens just då, men nån ÄL hade jag inte fattar jag nu i efterhand...den kom ju inte förrän han var 2.5år o vi bara ammade max 1gång/dag.....men då blev jag gravid, så då kunde vi amma lite till ;0)
    en tyckte jag ändå att han var stor o dax att sluta så vi drog ner o hans intresse svalnade när mjölken sinade....och nu i efterhand tycker jag att det är superbra med 3.5år mellan barnen :0) torplutten är ju både blöjfri sen länge, åker inte vagn o kan klä sig själv.....
  • rosakaninen

Vad olika det är! Jag ammar min 19.månaders ca 10 ggr per dygn men nog fick jag tillbaka den för några månader sen ändå. Hade gärna sluppit!

• MegaMaxIna

Suneboll: Ja, det låter faktiskt som ett bra åldersintervall mellan barnen.. (det där med blöjfri och klär sig själv ;)jag tänker rent ekonomiskt när jag planerar tvåan innan nov 09, annars får man inte basera min mammapenning på min lön, utan på denna mammapeningen jag har nu.. Den dära konstiga gamla regeln.. Men det kan väl kvitta.. ammar jag på och inte får min mens.. då får det vara så till det sker naturligt.. Saknar inte mensen direkt :-P ..och att amma är nog lika stort nöje för mig som för min dotter. Och som sagt.. man lever i nuet och för det barn man har.. inte det man har i huvudet

• Helene m Olivia o Sigrid
    MegaMaxIna skrev 2008-05-21 23:03:59 följande:
    Suneboll: Ja, det låter faktiskt som ett bra åldersintervall mellan barnen.. (det där med blöjfri och klär sig själv ;)jag tänker rent ekonomiskt när jag planerar tvåan innan nov 09, annars får man inte basera min mammapenning på min lön, utan på denna mammapeningen jag har nu.. Den dära konstiga gamla regeln.. Men det kan väl kvitta.. ammar jag på och inte får min mens.. då får det vara så till det sker naturligt.. Saknar inte mensen direkt :-P ..och att amma är nog lika stort nöje för mig som för min dotter. Och som sagt.. man lever i nuet och för det barn man har.. inte det man har i huvudet
    Så länge du har jobb / föräldrapenning / sjukpenning / studiestöd / a-kassa (det räcker egentligen med att vara inskriven på AF) fem dagar i veckan så behåller du din SGI oavsett hur långt det är mellan barnen!

Efter Olivia fick jag tillbaka ägglossningen efter sju månader (helammade 6½ mån) Blev gravid när hon var 14 mån, ammade hela graviditeten, syskonammade i sju månader och fick inte tillbaka ägglossningen förrän jag hade ätit medicin i flera månader (Pergotime i tre månader, Apiforce i sju månader) och blev gravid igen några månader senare, när Sigrid var drygt 2 år. Ammar henne lite än.

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
  • Pistou

Ja, det är underligt att det kan vara så olika!

Jag helammade vår son i 5,5 månader, men fortsatte ändå att amma honom väldigt mycket varje dag efter det. Jag fick tillbaka min mens när sonen var 10 månader och då fortsatte vi ändå att ha väldigt många amningstillfällen om dagen under hela det första året och i alla fall 3-4 st. tills han var 2 år och 4 månader.
    Men som redan har nämnts är det säkert väldigt mycket annat som spelar in förutom amningen för att mensen ska komma tillbaka.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • MrsFreckles

Jag ammar och fick min mens nar dottern var runt 5 manader, hon ar nu 7,5. Hon borjade klara sig langre stunder pa natten utan mat (dvs sov langre perioder) redan vid 6-8 veckor sa sedan dess har jag sallan ammat under natterna, kan ha gatt 5-9 timmar.

• Dimisi

Vi ville oxå ha en till fort efter första. Min mens kom två veckor efter att jag börjat jobba. Då var sonen 8,5 månader. Jag ammade då morgon, eftermiddag och kväll. Sen fortsatte jag amma under hela graviditeten och ammar nu både storebror och lillebror. Jag är glad att jag inte slutade amma för att få tillbaka ägglossning, vilket jag ett tag övervägde.

Svar på tråden Långtidsamning och mens...