• MammaSara80

Det här med allergi... vad äter era små för allergimedicin?

Har en dotter på 3 år som troligtvis har någon form av allergi, mot nåt som vi inte kommit på vad det är. Man kan ju misstänka pollen nu dessa tider, men hur blir era barn? hur börjar allergin?
    Hon har fått zyrlex men det tycks inte hjälpa. Hon är bara så otroligt trött oxå.
    I torsdags fick hon en "kur" kortison och då försvann allt, men nu i em/kväll verkar det va påväg tillbaka...
    Trist när man inte vet vad det beror på...

• Svar på tråden Det här med allergi... vad äter era små för allergimedicin?
  • Snutten

Min dotter äter aerius. Hon har lite olika allergier och hon tar den för att dämpa klådan.

• MammaSara80

Hur fick ni reda på vad hon är allergisk mot?
    Pricktest eller?
    Min dotter så ut som ett monster rent ut sagt förra helgen hon var så svullen i ansiktet så vi knappt kände igen henne.
    Så tråkigt när man inte vet vad det beror på.

• Snutten

Hon har multipla födoämnesallergier. De visar inget på pricktest men vi har kört med uteslutningsmetoden och sedan provocerat och sett reaktionerna.

Men är det inte annolikt att det är pollenallergi din dotter har då? Rinner det i ögonen osv? Har hon astma?

• MammaSara80

Det börjar med att ögonen rinner, sen övergick det i utslag i anskitet och på händer.
    Tills hon fick kortison i torsdags, men nu börjar ögonen bli likadana igen, jag har ingen aning om vad det kan va..
    Inget kul detta.
    Vilka ämnen är hon allergisk mot?

• Snutten

hon är allergisk mot mjölk, fisk, ägg, soja, nötter, skaldjur, kiwi, citrus och tomat. Hon har ignen konstaterad pollen allergi men hon reagerar med astman på pollen.

Men jag tycker att det låter som typiskt pollen allergi som din dotter har. Om zyrlex inte hjälper ska ni begära att ni får något alternativ. Eller två i kombination. De ska ju inte behöva kortison för att må bra.

• MammaSara80

mm jag ska nog kontakta våran barnläkare imorgon för o se vad han säger, vill inte att det ska gå lika långt igen..
    Så man kan alltså behöva ge olika för att det ska hjälpa.
    Han tyckte däremot att ett pricktest skulle göras i höst.

• CamoMillan
    Hannah har aerius , sirap mot sin pollenallergi, samt bricanyl som hon andas in i nubinette. Vi ska göra pricktest till hösten för man kan inte göra det under pågående allrgis säsong.
    ♥Hannah ♥ Tindra♥ Mitt liv , mitt allt .
  • Snutten

Det stämmar att man inte ska göra pricktest under pollensäsongen och igentligen är det ju inte jätteintressant exakt vilket pollen som orsakar allergin. Det viktigaste är ju att man lyckas lindra symtomen på att bra sätt.

Jag tror det är bra om ni kontaktar läkare igen för att få rätsida på problemen. En del frukter är korsallergena med pollen och det kanske är klokt att undvika dem innan ni fått mer ordning på allergin. Dessa är bla äpplen, päron, kiwi, citrus och nötter. Ni kanske har märkt skillnad efter hon har ätit någon frukt.

• MammaSara80

Ok det där med frukter va ju intressant, hon har ätit just äpple och päron idag på dagis.
    Och vad jag minns har hon inte ätit nån sån frukt hemma sen i torsadags.
    Men hur kommer man på allt detta? Ett helt företag att ta reda på vad som kan vara orsaken.

Det här med pricktest, kan det inte va bra o veta vad man är allergisk mot, tänkte viss medicin kanske hjälper mot något, medans en annan kanske hjälper mot nåt annat... Eller jag vet inte, kan typ inget om allergier. Hara knappt kommit i kontakt med det alls.

• Snutten

Om man har en pollenallergi så spelar pollensorten ingen roll för vilken medicin man väljer. Däremot så kan olika sorters medicin vara olika bra för olika personer.

Fundera över det där med frukter. Banan ska vara ganska säkert.

Svar på tråden Det här med allergi... vad äter era små för allergimedicin?