• jullejag

Fråga ang äggdonation

Hej.
    Har lite frågor ang äggdonation.
    Vår doktor på ivf-kliniken sa att en äggdonation utomlands kostade ca 30-40 000 skr ungefär dubbelt så mycket som en ivf behandling.
    Gled in på AVA klinikens hemsida för Finland.
    Kan det vara möjligt att en äggdonation där kostar 7400 euro?
    Alltså ca 70 000????
    Vilken klinik kan han ha menat ??

• Svar på tråden Fråga ang äggdonation
  • Pimpinellan

Nä,30-40000 kostar det inte. Har aldrig läst att det är så billigt nånstans. Det kostar snarare mellan 50-1000 beroende på vilken klinik man väljer. Han måste ha antingen sagt fel eller inte vetat ordentligt.

• Raspberry81

EGV i Lettland har äggdonationsbehandling i den prisklassen tror jag. De kan möjligtvis ha höjt priserna lite.

I St Petersburg kan man även göra fresh embryoadoption för runt 3500 euros. Men där har får barnet varken dina eller din mans gener. Fast iof har jag snappat upp att man kan dela äggen med ett annat par där.

Man kan alltså hitta kliniker under 50 000 beroende på vad man kan tänka sig.

• Raspberry81

Glömde skriva det att St Petersburg även har frozen embryoadoption för runt 1500 Euros. Där övertar man ngn annans embryon som de inte behöver helt enkelt.

Att det är dyrare i Finland beror på att det finns färre donatorer & antagligen andra orsaker som valuta.

• hymafr

I St Petersburg tror jag ni kan använda din mans spermier.
    Jag ska göra ÄD + spermadonation med färska ägg. Det kostar ca 3500 Euro, men då får jag dela äggdonator med någon/några andra.
    Däremot får jag välja egen spermadonator, så då borde det ju inte vara några hinder för er att välja din man.

Om man däremot vill ha alla ägg från samma ÄD vid ett tillfälle, så kostar det ca 2000 Euro extra, dvs ca 5500 Euro. Men då blir det ju förstås bara färska ägg vid första tillfället. Resten blir era ägg som fryses för ev FET.

Om man vill ha frozen embryoadoption så har man ingen/liten möjlighet att ha önskemål om donatorernas utseende etc.

• jullejag

hymafr-Tack för info, hur kom du i kontakt med kliniken?
    Har du någon bra sida till denna klinik, kanske även till andra kliniker?

• jullejag

hymafr-Läste en annan tråd som du svarat på "mycket att tänka på med äggdonation.
    Hur många dagar var du iväg när du träffade dem första gången ?
    Hur många dagar är man där när själva ingreppet sker ?
    Har hört/läst att man kan göra ultraljud och kontroller i Sverige innan man åker dit på besök?
    Tack på förhand

• Annikamarie

Vill tala om att det kostar ca 40.000 sek i Köpenhamn.Men då måste man betala läkarbesök oxå, sen mediciner som man kan ta på svenska apoteket, inga problem med danska recept här i Skåne och betala som alla svenska medborgare.Om man vill ta ut mediciner i Danmark då är det dyrare.

• hymafr

Hej jullejag.

Jag var först i kontakt med AVA i Tammerfors och gjorde där ett IVF-försök som tyvärr resulterade i 5 ägg som var kromosomskadade. (Gjorde PGD)

På AVA-hemsidan finns även adresser till de andra AVA-klinikerna, bla St Petersburg och Riga. Sök på AVA clinic på google.

Jag kontaktade dem via email och fick svar inom ett par dagar.

Första besöket var drygt en månad senare och då stannade jag bara över natten, men det hade nog eg behövts två nätter för det blev lite stressigt på slutet eftersom jag hade en eftermiddagstid på kliniken och skulle flyga hem redan samma kväll.

Nästa besök (för ET) kommer att vara från 29 eller 30/6 (har tid 17.30 på kvällen den 30/6) med tidigaste hemresedag 4/7. Beräknad ET 2/7, men de garderar med + - en dag beroende på donatorn.
    St Petersburg är en STOR stad med mycket att titta på om man är intresserad av historia, men jag tror ändå att jag kommer hinna bli rätt uttråkad i juli. Det finns dock allt möjligt västerländskt som vi är vana vid, tex McDonalds, Kentucky Fried Chicken, massvis med olika restauranger (absolut inte bara ryska). Många pratar engelska (med STARK rysk brytning), dock inte alla.
    Överlag en trevlig stad, men som sagt, en STOR stad.

Jag har en gyn härhemma som är väldigt hjälpsam.
    Jag ringde till den gyn jag alltid haft och fick besöka honom, men eftersom han är rätt upptagen (och lite äldre) bytte jag till en annan på samma klinik (yngre och mer öppen för nya metoder).
    Jag har fått hjälp med mediciner, undersökningar och provtagningar, men självklart är det mer jobb för mig själv med att hålla koll på allt än om jag skulle sökt läkaren för någon annan "åkomma". De förväntar sig att jag ska ha rätt bra koll på läget.
    Allt har i alla fall gått på högkostnadsskydden, både besök och mediciner. Det är tydligen helt lagligt, så länge de inte utför själva behandlingen här i Sverige. Dessutom är mycket av medicinerna sånt som man kan ha användning för utan att planera barn, tex p-piller eller andra cykelreglerande mediciner.

• Hoppets ängel

hej
    Vi åker till Tjeckien i sommar, kostar 3000 euro. Du kan titta in på www.reprofit.cz/index.php. JAg hittade dem via ett Amerikanskt forum. Lycka till

• Lyckas

Jag har just gjort en äggdonation i Tammerfors men det blev inget av det. Priset stämmer som du skrev ca 70000.
    Vi var där nästan 1vecka. Äggplock och sperma dag 1, isättning dag 3 och därefter fick vi åka hem.

• cetta

En av skillnaderna mellan klinikerna i andra länder och i Finland är att numera har de samma lagstiftning i Finland som i Sverige. Dvs. att ett eventuellt barn har rätt att ta reda på sin genetiska mamma när det fyller 18. Det påverkar naturligtvis antalet donatorer. Det tror jag är en av orsakerna till att det är så mycket dyrare i Finland. Men jag tror också att det är en fördel att barnet kan ta reda på sitt genetiska ursprung för sin egen del...

Svar på tråden Fråga ang äggdonation