Hej jullejag.
Jag var först i kontakt med AVA i Tammerfors och gjorde där ett IVF-försök som tyvärr resulterade i 5 ägg som var kromosomskadade. (Gjorde PGD)
På AVA-hemsidan finns även adresser till de andra AVA-klinikerna, bla St Petersburg och Riga. Sök på AVA clinic på google.
Jag kontaktade dem via email och fick svar inom ett par dagar.
Första besöket var drygt en månad senare och då stannade jag bara över natten, men det hade nog eg behövts två nätter för det blev lite stressigt på slutet eftersom jag hade en eftermiddagstid på kliniken och skulle flyga hem redan samma kväll.
Nästa besök (för ET) kommer att vara från 29 eller 30/6 (har tid 17.30 på kvällen den 30/6) med tidigaste hemresedag 4/7. Beräknad ET 2/7, men de garderar med + - en dag beroende på donatorn.
St Petersburg är en STOR stad med mycket att titta på om man är intresserad av historia, men jag tror ändå att jag kommer hinna bli rätt uttråkad i juli. Det finns dock allt möjligt västerländskt som vi är vana vid, tex McDonalds, Kentucky Fried Chicken, massvis med olika restauranger (absolut inte bara ryska). Många pratar engelska (med STARK rysk brytning), dock inte alla.
Överlag en trevlig stad, men som sagt, en STOR stad.
Jag har en gyn härhemma som är väldigt hjälpsam.
Jag ringde till den gyn jag alltid haft och fick besöka honom, men eftersom han är rätt upptagen (och lite äldre) bytte jag till en annan på samma klinik (yngre och mer öppen för nya metoder).
Jag har fått hjälp med mediciner, undersökningar och provtagningar, men självklart är det mer jobb för mig själv med att hålla koll på allt än om jag skulle sökt läkaren för någon annan "åkomma". De förväntar sig att jag ska ha rätt bra koll på läget.
Allt har i alla fall gått på högkostnadsskydden, både besök och mediciner. Det är tydligen helt lagligt, så länge de inte utför själva behandlingen här i Sverige. Dessutom är mycket av medicinerna sånt som man kan ha användning för utan att planera barn, tex p-piller eller andra cykelreglerande mediciner.