• Anonym (undrar)

    Vad tjänar man som väktare och hur gör man för att bli det?

    Väldigt nyfiken och intresserad av det yrket. Men hur gör man för att bli väktare? Vad ligger lönen på? Jag bor i skåne, vart vänder jag mig? Lönen är inte det viktigaste för mig utan själva jobbet. Måste man själv bekosta utbildningen och var gör man den? Vad kostar det osv? Har läst lite på hemsidor men tycker det är lite dålig info..nån väktare här som vill ge tips och råd?

  • Svar på tråden Vad tjänar man som väktare och hur gör man för att bli det?
  • Cuthalion

    Du går in på t.ex. Securitas eller G4S hemsida, eller något av de övriga, och ser vilka tjänster som är utlysta.

    Är det någon du är intresserad av som rondväktare t.ex. så skickar du in en ansökan. Blir du antagen så får du de utbildningar du behöver.

    Lönen ligger på cirka 16 000 första halvåret. Därefter är det 18 000 i ett år och därefter lönegruppsplaceras du och får en lön på mellan 20 och 25 000.

  • Anonym (undrar)

    Tack för svaret. Men kan man inte bara gå in på ngt av deras kontor och lämna in en intresseanmälan? Jag tänkte göra det men det är kanske fel?

  • Anonym

    vilka vill du jobba för för det första G4S securutas ordningvaktcenter finns nog mer.

  • Anonym

    min sambo är väktare snart färdig. man går in via ett bevaknings företag och gör sin anmälan, men det är svårt att bli väktare om man inte tidigare har kontakter på ex securitas eller G4S. sen om dom är intreserade så blir man skickad på utbildning 1 nio dagar första utblidningen sen kommer det en till 6 månader senare om man vill ha behörighet till batong samt handfängsel.

  • Anonym (min sambo)

    Min sambo har jobbat som väktare natt (vanlig ronderande med störningsjour) sedan december 07. Den här månaden fick han ut 20tkr efter skatt, utan att ha jobbat över! Han hade lägre lön under de första 6 månaderna, men fick sen fulla lönen + löneförhöjning.

    Han sökte en ledig tjänst på företaget och blev kallad till infomöte, prov och intervju. Efter urval fick han tjänsten och fick åka på Väktarutbildning 1 i två veckor som de betalade.

    Fråga gärna mer så kan jag höra med honom :)

  • Anonym (undrar)

    vad kul att ni svarat :) jag har ju ingen utbildning, känner ingen som jobbar som väktare iheller. G4S har ju kontor lite här och var i närheten. jag funderade på att lämna en intresseanmälan där..men det verkar kanske dumt? Via hemsidan finns ju bara jobb som i stort sett kräver att man redan har jobbat som väktare innan. Men jag vill ju veta hur man gör för att "komma in" i karusellen? Kanske svårare för tjejer också eller?

  • Anonym (min sambo)

    Jag tror (hoppas) att det inte är svårare att komma in som tjej. Men det beror väl på hur företagskulturen är på just det kontoret. På min sambos ställe är det inte 50/50 men nästan, det är jättebra!

    Det är väl aldrig dumt att lämna in en intresseanmälan! I infon på det jobb han sökte stod det "vi utbildar dig om du är rätt person". Han hade inga som helst kontakter in i företaget innan.

  • smulan 75

    Du måste ha gått vu1(första väktarutbildningen)sen ha praktik på ett väktarbolag sen gå vu2(utbildning 2) sen va ostraffad,körkort och ha ordnad ekonomi. + i kanten om man har gjort lumpen samt har ordningsvaktsutbildningen.

  • Anonym (undrar)

    hm..okej, vissa säger man måste ha utbildning medans vissa säger man kan få det genom bolaget om man anses lämplig. Så hur ligger det till?? eller det skiljer sig från bolag till bolag??

Svar på tråden Vad tjänar man som väktare och hur gör man för att bli det?