• Norahs mamma

*Hur ramlar en bebis från skötbord? Rullar

Hur ramlar en bebis från skötbord?
    Rullar dem ner, åt sidan, eller hasar ner... hur gör dem?
    Vad är vanligast?

Jag har ett brett skötbord med höga (10cm), tvära kanter å jag förstår inte hur dem kan rulla ner från det (men bebisen kan nog om hon försöker riktigt)...
    Min dotter riskerar nog att hasa ner isf...

• Svar på tråden *Hur ramlar en bebis från skötbord? Rullar
  • Mandi74

Min tjej snurrade..första gången hon vände från rygg till mage..antagligen måste hon ha legat lite snett på skötbordet..hon ramlade ju så hon hamnade framför skötbordet..vi hade ett sånt som satt på badkaret så det var ju ganska högt..men på vägen ner så slog hon i både badkaret och handfataakåpet som var precis jämte..hon bröt armen..men det var för att hon fastande med armen i skötbordet så den drogs av..jag stod precis jämte..jag vänder mig om och ser henne falla..så släpper man blicken från skötbordet så ska man ha en hand på barnet..helt klart..
    Jag ser ju på min lilla kille nu han är ju överallt på skötbordet..snurrar på alla håll..är livrädd att samma sak ska hända honom..men går jag därifrån eller om jag flyttar på mig så får någon annan komma in och stå hos honom eller så lägger jag honom på golvet..vill inte ha ett barn till i golvet..*hu*

• ebben

barnet kan ju sätta sig o tippa över,eller ställa sig på knä/alla fyra typ........
    jag fattar inte hur sånt kan hända,jag har en aktiv son ,men håller alltid en hand på honom,eller tittar hela tiden-Inget har hänt våra 2 barn.det är trist o onödigt att NÅT barn alls råkar ut för det...........

• Anni

Jaha du alla har ju inte skötbord med så höga kanter antar jag. Jag har ett sånt fär ihopfällbart ifrån Ikea (blått tyg på stålstänger) och de kanterna är inte så svåra att komma över. Emilia har aldrig ramlat ner och jag håller alltid en hand på henne men jag förstår absolut hur lätt hänt det kan vara. Nu är hon 11 månader och slänger sig runt fort som tusan, tar liksom tag i kanten svingar över benet och så försöker hon komma ner på golvet. Behöver jag skriva att hon _avskyr_ blöjbyten och ålar som en tok för att komma ifrån *suck*. Snart dags att börja byte på golvet här hemma.

• Norahs mamma

Jag är livrädd att hon ska ramla ner...
    När jag var liten (9 år) bytte jag på min syster å vände mig om efter en tvättlapp å när jag tittade igen så var hon borta!
    Hon hade rullat ner, men som tur var så rullade hon ner åt sidan där det var en stor klädhög! Åt andra sidan var badkaret!
    Det var en uppblåsbar skötbädd på tvättmaskinen,,, Hon klarade sig utmärkt å tyckte nog bara att det var kul (hon skrattade när jag lyfte upp hon)

Jag berätatde aldrig det för min mamma å bytte aldrig en blöja mer...

• Mandi74

ebben: det är ju inte så att man låter sitt barn ramla från skötbordet..men en olycka händer lätt och det kan gå snabbare än man tror ibland..
    SÅ jag tycker att vissa komentarer i ditt inlägg var ganska onödiga..
    Du skrev: "jag fattar inte hur sånt kan hända.." jag fattar inte hur några olyckor kan/får hända..??
    och så skrev du: "det är trist o onödigt att NÅT barn alls råkar ut för det........... " tror du att nån vill det..?? Jag ville det inte..men det hände ändå..

• Norahs mamma

Håller med Mandi...
    Fick lite "pekfinger"-känsla...

• scorpion

ebben;

tycker jag var en fruktansvärt onödig kommentar, ursäkta mej, men det ögonblicket kanske kommer till dej en dag...då kanske du förstår.

kan säga att min dotter är Väldigt aktiv oxå, sprattlar med armar & ben, rullat runt har hon gjort på skötbordet sedan hon var 1 ½ månad...ska ta i saker, våtservetter, blöjjor, handukar när hon ligger där.

inget har hänt, men när har det varit, det gåt snabbt..

Men dina barn kanske inte har den snabbheten!!!
    & då kanske inget händer heller...

• scorpion

ebben;

tycker jag var en fruktansvärt onödig kommentar, ursäkta mej, men det ögonblicket kanske kommer till dej en dag...då kanske du förstår.

kan säga att min dotter är Väldigt aktiv oxå, sprattlar med armar & ben, rullat runt har hon gjort på skötbordet sedan hon var 1 ½ månad...ska ta i saker, våtservetter, blöjjor, handukar när hon ligger där.

inget har hänt, men när har det varit, det gåt snabbt..

Men dina barn kanske inte har den snabbheten!!!
    & då kanske inget händer heller...

• ebben

I många såna här frågor/inlägg så får man till svar typ att :" det händer alla nån gång....."
    Osv. Nej,varför? Jag har aldrig lämnat mina barn på soffor eller sängar eller skötbord utan att hålla i de eller titta på de..............Man kan faktiskt fixa det utan att barnen ramlar ner.
    Jag tycker att det ÄR den mest "onödiga olyckan" som händer barn,för man KAN ha sån koll att det inte sker..........
    Dottern var i och för sig lugnare,men sonen ÄR en vilding både PÅ skötbordet o på golvet.Gick sina första steg vid 8 månader o håller igång än,vid 10 mån.
    JAG fattar att olyckor händer! Men inte från skötbord,det kan man faktiskt förhindra.Ev kan man ju byta på golvet om man nu tycker det är för svårt att hålla i barnet.
    Förlåt,men jag känner så..........

• mamma till L

Ebben: Jag håller med dig, absolut! Även om jag själv vart väldigt dålig på att visa respekt för skötbordet och sonen. Men peppar peppar, så har inget hänt. SÅ jag kan förstå att folk intye håller handen på sitt barn hela tiden, för jag gör inte heller det. Men det är helt klart en väldigt vanlig, helt onödig olycka!

Det är synd att vi är så många som inte tänker på det förrän efteråt.

Nhoras mamma: Lukas har aldrig ramlat ner, men han var på väg en gång. Då ställde han upp benen så han nästan stog i brygga och sparkade ifrån..... Allt gick jättefort och vips så var hela underkroppen och halva överkroppen utanför skötbordet. Gudskelov han jag ta emot honom.

• scorpion

ebben; jag förstår, jag har oxå tänkt som du gör! tills den dagen där var nära ändå!

Det tror jag nog alla förläldrar gör, tänker som du gör....& tycker att de är en ganka ONÖDIG olycka, och förstår inte HUR en sådan olycka kan hända även om man har stenkolla, hålelr handen på magen osv..., tills det händer dem själva, då kanske man förstår att de ÄR SÅ LÄTT HÄNT!!! barn är livliga!!!!
    vet aldrig vad de kan hitta på!=)

• Mandi74

ebben: visst du får tycka vad du vill..men att dömma folk för att en olycka hänt tycker jag är fel..för som sagt inget vill ju att det ska hända deras barn..oavsett vad du verkar tro..jag ville det absolut inte..men tyvärr så gjorde det de ändå..och oavsett vad folk tycker så går det inte att får det ogjort..
    SÅ du får gärna tycka som om du vill men att skriva det som om alla vars barn har ramlat är dåliga föräldrar det är något jag tycker är fel..för som sagt..jag vill inte att mitt barn skulle ramla ner..

• ebben

Jag dömer ingen o har inte sagt/tyckt att nån är dålig förälder för att det händer...........
    jag fattar att olyckor sker även om just denna typ ÄR bland de onödigaste,tycker JAG!
    Att vara DÅLIG förälder-då ska det mer till-anser jag,så det har jag inte alls påstått.Jag HAR en otroligt livlig son! Så jag VET att barn kan ställa sig och allt möjligt på skötbordet,jag lovar! MEN jag håller i honom. Jag vet dessutom fall där barnen faktiskt dött av ett sånt fall,därför FÅR det inte ske.

• kristinah

Min dotter for i golvet, hon låg på mage och på nåt vis åkte hon med fötterna före i marken. Jag stod precis bredvid, hade höften mot skötbordet och vände mig för att hämta en blöja.
    Hon vände sig inte eloch rullade inte utan tryckte ifrån.
    Det gick på 1 sekund...inte 2 utan 1!!!
    jag vet att man ska hålla handen på och tro inte annat än att jag hade dåligt samvete för att jag lät det ske.
    Så lämna aldrig barnen på skötbordet hur säkert du än tycker att det verkar.

Svar på tråden *Hur ramlar en bebis från skötbord? Rullar