Semesterersättning vid föräldraledighet?
De första 120 dagarna av föräldrapenningen är semestergrundande, är det någon som vet om det gäller alla arbetsgivare med kollektivavtal. Någon som har koll på vad transport avtal säger isåfall?
De första 120 dagarna av föräldrapenningen är semestergrundande, är det någon som vet om det gäller alla arbetsgivare med kollektivavtal. Någon som har koll på vad transport avtal säger isåfall?
De första 120 dagarna är semestergrundande enligt lag! (LAS = Lagen om anställningsskydd).
Sen kan lokala kollektivavtal ge ÄNNU mer dagar.
Tack nu känner jag mig nöjd :)
Hoppas bara min förra arbetsgivare betalar ut mina dagar så jag slipper kavla upp ärmarna :)
Va? Menar du att jag har rätt till semesterersättning för 120 FP dagar?
Hur många dagar blir det då och kan jag alltså ta ut det i ledighet och få betalt för det?
Undrar om min arbetsgivare har koll på det? Han har ett litet företag och för tillfället är det bara jag som är anställd. Han verkar veta mindre än mig om allt som har med lön, semesterersättningar och allt att göra.
jepp, lagen säger att de första 120 dagarna av föräldraledigheten är semestergrundande. dvs för de flesta blir det 8-10 semesterdagar, beroende på hur många veckor man har i vanliga fall.
du kan säkert hitta föräldraledighetslagen på webben och printa om du vill ha underlag.