• Anonym (Tjockis)

Hur mycket kostar en magsäcks operation?

Hej jag är en tjej som i nuläget säkert väger 130-140 kilo (får ångest när jag ska väga mig så därför vet jag inte exakt hur mycket jag väger)..
    Skulle vilja göra en magsäcksoperation, men är rädd för att inte ha råd.. Vill inte ta lån efetersom jag redan är ganska kraftigt skuldsatt..
    Någon som vet?

• Svar på tråden Hur mycket kostar en magsäcks operation?
  • Anonym

115.000 min kompis h gjort en nyss

• Anonym (!!!)

Jag kollade på det förra året och har för mig att det låg på ca 120 000:-

En fråga.. Vill du göra op mycket snart?? Varför inte gå till en läkare som skickar en remiss till op och få det gratis??

• Anonym (Tjockis)

Nej så bråttom är det väl inte, så visst kan jag gå till en läkare och få en remiss. Trodde man var tvungen att väga mer än jag för att få den gratis bara.. Tror du att jag kan få en? Hoppas!

• Anonym (!!!)

man ska ha ett bmi på över 40.

Så om du väger 130-140 kilo och är under ca 180 cm så finns det hopp för dig

• Anonym

Man kan göra en minskning/försnävning av magsäcken också. Den metoden är ju inte lika omfattande och omvälvande som en gastric bypass. Den görs iofs oftast på patienter som är lite mindre överviktiga.

Ett pris jag hört för denna är ca 90 000 kronor. Vet inte om den görs genom landstinget, men det borde den väl?!

• Anonym (!!!)

jo, det borde den göra.

Jag har själv gått ner från 132 kg till 117 kg på ungefär ett halvår med hjälp av reductil (läkemedel).
    Kanske är något för dig??

• snissi

Du ska göra det som känns bäst för dig.

Får jag rekommendera

www.viktop.se alternativt www.viktdropp.se

Där kan du läsa om tips och råd från oss andra som är opererade. Jag har själv gjort en Gastric Bypass operation för ca 5 månader sedan, har sedan dess tappat ca 28 kg. Det går olika fort för alla. Men, innan någon läkare kommer remittera dig kommer de vilja att du har provat allt.

Jag själv provade ex. viktväktarna, viktmedicinen reductil, viktsköterskor, dietister, personliga tränare... till och med kognitiv beteendeterapi... När det var dags för remiss till op var det inget snack om saken. Hade jag kunnat gå ner i vikt på egen hand hade jag dock givetvis självklart gjort det!!! Men tyvärr så funkade det inte för mig.

Lycka till på din färd!

• Anonym

vadå funkade inte? Menar du att det var fysiskt omöjligt för dig att gå ner i vikt utan operationen?

• Dennis1337

jag är 13 år väger 86 kg och är 153 cm lång.mit bmi är 36,7 

vad ska man göra för att gå ner i vikt 

det sista jag vill göra är att fettsuggning

• Anonym (Jag)
    Anonym skrev 2008-05-20 00:36:37 följande:

Man kan göra en minskning/försnävning av magsäcken också. Den metoden är ju inte lika omfattande och omvälvande som en gastric bypass. Den görs iofs oftast på patienter som är lite mindre överviktiga.

Ett pris jag hört för denna är ca 90 000 kronor. Vet inte om den görs genom landstinget, men det borde den väl?!

• Anonym (Jag)
    Anonym skrev 2008-05-20 00:36:37 följande:

Jag råkade trycka på skicka innan jag hann skriva...

De operationer där man bl.a. sätter ett band runt magen har inte samma resultat som gastric bypass. De på verkar inte hormonerna, som gastric bypass gör.
Svar på tråden Hur mycket kostar en magsäcks operation?