• Perickles

"Liten"- Den lilla åsnan... Finns den?

Hej!
    Nån som kan hjälpa?
    Då jag var liten ( e 30 nu) fanns det en bok och en film om en åsna som hette "Liten"

Jag ska nu själv få en liten (bebis :) och vill så gärna få tag på boken/filmen.

Åsnan var som sagt liten och dög inte till andra grova sysslor, tills en dag då en man vid namn Josef kom förbi och behövde låna en åsna för att bära sin gravida fru Maria...

Bekant för nån?

I TV sjöngs en vacker "vaggvisa" med texten
    "Liten, Liten
    Hör nu på mig
    Det finns en vän,
    som väntar på dig..."

Nån som minns o vet var jag kan hitta den gamla film/bok versionen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-20 08:11
    OBS! Det är inte ABIB-den lilla åsnan... för den kom ut år 2000. Jag söker en äldre version

• Svar på tråden "Liten"- Den lilla åsnan... Finns den?
  • Dragonmind

Jag tror att det finns någn cd med disney-julfilmer och på den finns Min lilla åsna/Liten.
    Såg den i julas, men blev djupt besviken då de hade omöversatt den och sången var helt annorlunda.

Boken ha rjag inbte sett sedan jag va rliten, :( Jag tror att det kan finnas en bok liggandes hemma hons mina föräldrar men...den vill jag i så fall ha kvar sjölv :-P

Trevlig att träffa någon annan som älskade Liten som liten

• mini79

Oh! Den hade jag på band när jag var liten. Blev helt nostalgisk nu...

• Dragonmind

oj, samma länk två ggr, såg inte att du lagt ut en också ^^

• Dragonmind

Från svneska wikipedia sv.wikipedia.org/wiki/Min_lilla_%C3%A5sna

"I den svenska originaldubbningen hette åsnan, vars namn i originalet är Small One, Liten, men när filmen omdubbades år 2002 (i och med släppet av dvd:n "I väntan på julen med Disney") fick han namnet Lilleman."

• Perickles
    Svar på #7
    Tack för era svar :)
    Har hittat mer info på nätet gällande
    "Small One"
    "Liten"

Tråkigt att omdubbningen gjord 2002 inte håller samma nostalgiska kvalité.

Däremot kan jag säkert få tag på den äldre engelska vhs eller dvd versionen. Men nog skulle de va toppen o hitta den svenska gamla versionen.

Kanske jag borde utlysa en auktion.

JAG VILL KÖPA ALLT som har med den äldre utgåvan av "Liten" den lilla åsnan. Nån som vill sälja eller har förslag?

KRam
  • Perickles

mini 79...

Hade du en såndär bok+kasett?
    Jag hade också en sån, men den försvann :(

• Dragonmind

Jag hade en sådan där bok+kassette. Jag HOPPAS att den finns kvar hemma hos mina föräldrar.

• nean82

Om du letar efter den gamla versionen så kolla loppisar och antikvariat. Jag hittade min på en secondhandaffär av en slump. Jättefin kvalitet :).

• HokusPokus

Åhh den var min favorit när jag var liten! Jag hade den på band och liten "pocketbok"
    Bandet är borta men boken finns kvar och jag brukar jag läsa för mina barn

Svar på tråden "Liten"- Den lilla åsnan... Finns den?