• jag24

ni som jobbar på dagis hur mycket känner ni?

Hej

jag har väldigt dåliga information ,om löner när det gäller föskola ,men jag ska börja studera till detta ,jag är redan uska men tycker inte om mitt jobb pga tiderna går inte i hop med min man när man har liten son hemma ,nu har jag 18000 på heltid med öb tillägg och sen betalar jag skatten förståss.

• Svar på tråden ni som jobbar på dagis hur mycket känner ni?
  • miababia

beror säkert mycket på var man jobbar. men när jag jobbade som barnskötare (alltså bara gått barn och fritid på gymnasiet och jobbat som vik i ca 3 år) så hade jag drygt 17000 innan skatt.

det enda, tänk på att det kan vara jobbigt ibland att först jobba en hel dag med en massa barn och sen komma hem till sitt eget och känna att man har ork kvar. vet flera som funderar på att jobba med lite större barn istället just för de tycker att energin inte finns kvar när de väl kommer hem.

• jag24

a det stämmer min kompis säger samma sak.

• La Lola

Jag är utbildad barnskötare o tjänar 15700 på heltid.

Jag antar att du ska studera till förskollärare eftersom barnskötaryrket på sikt kommer att försvinna o deras löner är ju högre.

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • La Lola
    La Lola skrev 2008-05-20 08:43:07 följande:
    Jag är utbildad barnskötare o tjänar 15700 på heltid. Jag antar att du ska studera till förskollärare eftersom barnskötaryrket på sikt kommer att försvinna o deras löner är ju högre.
    tillägger att jag har jobbat till o från sen -94.
  • jag24

jag ringde i går stude väggledaren ,han sa att i min kommun anställar de inga personal om man inte har betygg från högskolan ,och en kompis säger som de säger att det kommer att försvinna.

• Gisney

Det är inte alls många som anställer bara barnskötare nu. Man kan få bli timvikarie men att få nåt fast verkar hopplöst. Ska själv läsa till förskollärare i höst!

• Tokitoj

Jag var på intervju i går kväll. Ett fritids där de söker en barnskötare eller fritidspedgog. Vi pratade inte om lönen men hon tog upp att det ju inte är ett högavlönat yrke och undrade hur jag ställde mig till det (med tanke på vad jag gör idag och vad jag tjänar i dag).
    Jag sa att utan att veta några exakta siffror så förstår jag att min nuvarande löän inte ens är jämförbar med lönen för sökt tjänst, men att det ju är med i beräkningarna.
    Nu är det så att detta fritids inte är ett kommunalt fritids, utan drivs på uppdrag av kommunen, av Ansgarförsamlingen och jag funderar på om de kan ha högre lön än på kommunen. Det visar sig, om/när jag blir påtänkt för tjänsten...

• jag24

det tycker jag överdrift att de kräver högskolutbildning för att jobba med barn på dagis.

• Tecken
    jag24 skrev 2008-05-20 14:08:30 följande:
    det tycker jag överdrift att de kräver högskolutbildning för att jobba med barn på dagis.
    Kan du utveckla det lite? Menar du att det är onödigt att gå 3,5 år på högskola för att lära sig att leka, och att barnen inte behöver pedagogik?
  • La Lola
    jag24 skrev 2008-05-20 14:08:30 följande:
    Men varför då?
    Det är ju inte vanlig enkel barnpassning förskolan sysslar med...
  • JennyL25

jag24:
    Ja jag vill med höra vad du anser med ditt inlägg.

JAg är barnskötare men funderar på att utveckla mig inom yrket och bli Förskollärare, dels för högre lön men mest för det pedagogiska tänkandet.

Här anställer man ochså mest förskollärare, knappt någon barnsköatare får fasta tjänster nu för tiden.

Svar på tråden ni som jobbar på dagis hur mycket känner ni?