• Anonym

Hemorrojder.. gravid v. 40... ???????

Har fått jätte mycket hemorrojder senaste dagarna. Har aldrig haft det förrut... det är helt fruktansvärt. Kan knappt gå, stå, ligga eller sitta. Igår började det blöda massor.. fick en chock när jag såg allt blod i trosorna.

Känns inte som att jag orkar mer nu.... BF om några dagar.. Hur sjutton ska man kunna föda ett barn med den här smärtan i baken???

Känner mig helt deprimerad... vill bara gråta...

• Svar på tråden Hemorrojder.. gravid v. 40... ???????
  • Imox

andvänd någon salva stolpiller som finns..
    e lite smärtstillande o antiinflamatorisk i..
    antingen xyloproct eller ac3 comfort..

hemorrojder blir vanligtvisst större innan förlossningen pga trycket..
    men om du blöder mycket bör du även ringa en läkare..

vet att det är jobbigt

• Amazina

Tag även något mjukgörande så att inte avföringen river upp dem när du går på dass. man är knas i magen nog som det är när man är höggravid (kan jag tänka)...

• Anonym

Har xyloproct både salva och stolpiller. Vågade dock inte använda stolpillrena när jag blödde så... tänkte att det kanske blir värre. Blöder inte nu så jag tror inte jag behöver träffa läkare. Någon som vet om man brukar få problem efter förlossningen också?? Om det nu är så illa innan jag kan jag bara föreställa mig hur det blir efter en förlossning.. :(

• Amazina

Visst kan det göra ont att gå på dass efter förlossningen. men det beror ju mer på bristningar osv. anledningen till att du får hemorrojder nu är ju för att blodet stockar sig och det trycker extremt på venerna i baken. Det är ju även därför man lätt får åderbrock på benen som gravid. jag tror attd et kommer bli bättre direkt efter förlossningen.

• Imox

ok men tror inte det är någon fara att andvända stolpillren men du kan ju ringa sjukvårdsupplysningen o fråga..

oftas brukar problemen bli bättre eller försvinna efter förlossningen..
    man får hemorrojder som gravid pga den ökade blodvolymen i kroppen, förstoppning eller att bebisen trycker på så neråt..
    så det bruklar bli bättre o förhoppningsvist försvinner helt efter förlossningen..
    men är inte säkert...

• Anonym

En kompis hade precis som du och hon sa att hemorojderna inte kändes under förlossningen och att de försvann ganska fort efteråt. Själv har jag bara en och tycker att det är jättejobbigt, så jag lider verkligen med dig!! Skickar en värmande kram :)

• Amazina

I FASS står det ang Xyloproct att riktiga studier saknas och att det för säkerhets skull ska användas så lite som möjligt...

Adekvata data från behandling av gravida kvinnor med Xyloproct saknas.

Hydrokortison

Även om påverkan på fostret och det nyfödda barnet har setts efter långvarig användning av orala kortikosteroider, bedöms systemexponeringen för en lågpotent kortikosteroid som hydrokortison vara så låg efter topikal användning på en begränsad yta att inga kortikosteroidinducerade effekter förväntas.

Lidokain

Djurstudier är ofullständiga vad gäller effekter på graviditet, embryonal-/fosterutveckling, förlossning och utveckling efter födsel. Det är rimligt att förmoda att lidokain har använts av ett stort antal gravida kvinnor och kvinnor i fertil ålder. Inga särskilda störningar i reproduktionsprocessen såsom ökad missbildningsfrekvens eller direkt eller indirekt fosterpåverkan har rapporterats. Emellertid är riskerna för människa inte utredda. Därför bör lägsta möjliga dos och kortast möjliga behandlingstid eftersträvas vid användning av Xyloproct under graviditet.

• Anonym (usch ja...)

Jag fick problem med detta efter förlossninge, hade inga innan alls. Men när man krystar är det vanligt att man får en eller annan... köpte en salva, som de rekomenderade mig på BB, som hette alcosanal. Helt fantastiskt. Problemet försvann på ett par dagar bara. Detta var även en salva man kunde med hjälp av en särskild "kasyl" föra upp en bit om man nu inte vill ta stolpiller! Köp den där salvan genast så du slipper ha ont i baken redan innan förlossningen! Lycka till!

• Anonym

Jag läste också det där om Xyloproct, men tolkade det som att det var ok att använda...??

• Imox

ja det står så om många preparat..
    bm sa att det var helt ok me xyloproct..
    sen du ska ju förhoppningst visst inte vara gravid länge till!!!
    sen ska ju den andvändas i rekomenderad mängd i max 3 veckor annars uppsöka läkare

• Amazina
    Anonym skrev 2008-05-20 09:44:38 följande:
    Jag läste också det där om Xyloproct, men tolkade det som att det var ok att använda...??
    "Därför bör lägsta möjliga dos och kortast möjliga behandlingstid eftersträvas vid användning av Xyloproct under graviditet."

Men är du i v 40 så spelar det nog ingen roll... Man kanske ska vara försiktigare i v 10...
  • Anonym

Jo tänkte som du att förhoppninsvis så är väl denna graviditeten över snart så det borde inte vara någon fara....
    Tack för tips och stöttning iaf.. :)

• Anonym (Jobbigt)

Har precis upptäckt att jag fått en hemorrojd är i v38 (37+3) och undrar om det finns något man gör åt dem?? Den gör varken ont eller blöder så jag störs egentligen inte utav den mer än att de kliar lite ibland men blev väldigt rädd nu när jag upptäckte den. Kommer den sitta kvar där ända tills förlossningen eller går man och tar bort den? Tänker att den kommer spricka under förlossningen annars eller? Usch blev supet nojjig nu :/

• Anonym (Redan???)

Jag är bara i vecka 25 och jag har börjat se blodspår på pappret.

Det gör ont när jag torkar mig och det kliar och svider.

Kan det vara så att jag redan har fått hemorrojder?

Någon som känner igen sig?

• Anonym (japp)

Jag är i v.35 och har haft problem med det sen ca 2mån tillbaka. Läkaren sa att det enda man kan göra nu är att använda xyloproct. Jag har provat både salva och stolpiller men inget hjälper riktigt. Det är ju dock lite bedövande om man har ont av dem.

Har fått det efter mina andra förlossningar men inte under grav. Då har jag kört med salva i några dagar, sen har de varit borta.

• Anonym (Fia)

Fick hemmorojder under /av förlossningen med dottern -de gjorde ondare efteråt och blev gigantiskt stora än underlivet (där jag sydde). Med lite salva gick det värsta dock över på ett par dagar. Vill absolut inte skrämmas men det kan vara bra att veta om att det kan bli så (har pratet om det med vänner och jag verkar inte vara ensam om den upplevelsen)

Nu när jag är gravid med nr 2 är de redan tillbaka (ej lika illa som direkt efter fl men ändå) kom i V 16 eller nåt och lär inte bli bättre på vägen tror jag (V 24 nu)

Svar på tråden Hemorrojder.. gravid v. 40... ???????