• igc

Nån mer än jag som riskerar nollning av SGI för att vara hemma länge?...

Som rubriken lyder, är jag ensam om detta? Har stött på så många frågasättande Fösäkringskassetanter så jag blir snart trött! Har under min flickas första år tagit totalt 50 dagar, vissa månader inget o andra lite. Har "levt snålt" och på min man. Då känns det ju dumt att helt plötsligt ta fullt, när jag inte "behöver" så mycket pengar, bara för att inte SGI ska nollas? Jag vill hellre kunna vara hemma under delar av året, sommar, jul etc under hennes första åtta år. Jag har bestämt mig för att strunta idetta, och min SGI är nu noll. Kommer inte arbeta heltid sedan så SGIn kommer ändå inte bli vad den har varit. Är otroligt tacksam för att jag har möjligheten att göra detta, så jag vill inte gnälla - bara se om det finns andra i samma situation?

• Svar på tråden Nån mer än jag som riskerar nollning av SGI för att vara hemma länge?...
  • Snorkis

Det är väl helt upp till er...!

• Söderböna

Nej, så gjorde jag inte... Vi har också en hel del dagar kvar, just för att kunna ta ut under lov när pluttan börjat skolan. Istället för att snåla med dagarna arbetade jag lite hela tiden som jag var hemma (då var jag anställd - nu är jag företagare).

Jag tog bara helt ledigt under första månaden, sedan jobbade jag några dagar i månaden (bl a genom att skriva saker och att hålla föredrag). Det gick alldeles utmärkt. Och jag höjde faktiskt min årsinkomst det år pluttan föddes

• Yoko

Att försäkringskasse"tanterna" är på dig och påpekar att du får 0 i SGI kan ju vara för att de säkert råkat ut för många många föräldrar som nollats och sedan är helt oförstående hur det kunde gå till. De kanske bara vill försäkra sig och dig om att du verkligen förstår vad det innebär att få 0 i ersättning vid långtidssjukskrivning. Många tänker inte framåt och sedan blir upprörda och beklagar sig över att de har dålig ekonomi. Säger inte att du skulle göra det, men det kan ju vara en förklaring till att de ligger på. Se det som att de vill dig väl istället för att lite nedlåtande kalla dem för tanter. De kan ju inte veta att ni har det så ekonomiskt förspänt att ni skulle klara leva på bara din mans inkomst om du skulle bli långtidssjuk och dinman skulle vara hemma med barn, alternativt att om din man lämnar dig eller går bort under tiden du är sjuk. Såna saker är ovanliga men kan hända och de flesta har ine ekonomiska förutsättningsr att klara det utan att gå på soc.

• K med lilla E
    Yoko skrev 2008-05-20 09:28:27 följande:
    Att försäkringskasse"tanterna" är på dig och påpekar att du får 0 i SGI kan ju vara för att de säkert råkat ut för många många föräldrar som nollats och sedan är helt oförstående hur det kunde gå till. De kanske bara vill försäkra sig och dig om att du verkligen förstår vad det innebär att få 0 i ersättning vid långtidssjukskrivning. Många tänker inte framåt och sedan blir upprörda och beklagar sig över att de har dålig ekonomi. Säger inte att du skulle göra det, men det kan ju vara en förklaring till att de ligger på. Se det som att de vill dig väl istället för att lite nedlåtande kalla dem för tanter. De kan ju inte veta att ni har det så ekonomiskt förspänt att ni skulle klara leva på bara din mans inkomst om du skulle bli långtidssjuk och dinman skulle vara hemma med barn, alternativt att om din man lämnar dig eller går bort under tiden du är sjuk. Såna saker är ovanliga men kan hända och de flesta har ine ekonomiska förutsättningsr att klara det utan att gå på soc.
    Håller med. Det är nog bara för att vara helt säkra på att informera dig vad du gör för val. De har nog varit med om det mer än en gång att folk fått SGI:n nollad och sedan varit helt oförstående till hur det kunnat gå till. Dessutom kan ju din man bli arbetslös eller låntidssjuk och då är det ju också bra om man räknat med att kunna klara sig på mindre pengar.

Så jag tror också att det är av ren välvilja de informerat dig TS.
  • igc

Menar inte att vara kritiserande mot fk, men är förvånad över att inte de litar på att man själv vet vad man tar för beslut. Det är väl var och ens ansvar? Sen är det inte så att vi är ek. oberoende, jag har noga vägt in riskerna, men det är risker som jag är beredd att ta. Jag vill inte leva och gardera mig för allt som kan hända. Vi har kämpat flera år för att få vårt barn och jag försöker leva i nuet, och tillbringa mycket tid med henne. Åter till min fråga, finns andra med samma erfarenhet? Hur resonerar ni? Jag tänker på sånt som att ens egen pension drabbas, ska man gardera sig med privat sjukförsäkring osv?

• igc

Jag sparar redan, men ska man tänka att vi tillsammans ska avsätta mer på mitt sparande eftersom min pension drabbas?

• guldplutt

absolut. du måste se om ditt hus ordentligt. om man ska vara riktigt krass vet du inte ens om du kan åtnjuta din mans pension när den tiden kommer. Inte för att man vill eller kan tänka sig en skilsmässa idag, men man kan aldrig säga aldrig. Och det kan ske tidiga dödsfall etc. Och det är ju inte precis som att mannen offrar ngt i onödan - är man fortfarande tillsammans båda när det är dags för pension så får ni ju ut mer tillsammans att leva för då också!

• älskadebarnbarn

jag tycker att det är bra att FK talar om ordentligt hur det ligger till innan man blir nollad. min dotter som har FP tycker att det är jätte krångligt med alla dagar hit och dit. hon vill också vara hemma med barnen så länge det går, så efter barnets 1 års dag arbetar hon på pappanas lediga dagar för att kunna vara hemma länge och behålla sin SGI.
    dom skulle aldrig klara sig på pappans lön.
    när mina barn var små ( många) hade jag det lägsta i FP och var ändå hemma helt i 15 år och vi levde på pappans pengar. jag är väldigt tacksam att vi kunde göra så.
    så om ni klarar er så tycker jag helt klart att du gör rätt, även om inte många skulle göra så nu. men nog måste det väl finnas några fler?!??
    när jag var hemma med mina barn var det heller inte många som var hemmamammor.

• Abessiniern

Jag håller med det som många redan skrivit att klarar man sig på pengarna ändå och är medveten om att ens SGI nollas, så är det ens eget val och inget som behöver ifrågasättas. Var och en gör som den själv vill så klart. Det finns ju inget förbud mot att nolla sin SGI. Däremot tycker jag faktiskt att det är bra att Försäkringskassan upplyser noggrant om att det är just det som händer och kanske faktiskt ifrågasätter det lite.

Skulle man separera och kanske i samband med det bli sjukskriven, så är det ju ganska trist om man nollat sin SGI t.ex. Tror kanske att "Försäkringskassetanterna" varit med både en och två gånger om människor som tycker att det inte gör något att SGI nollas och som sen inte kan förstå att de plötsligt inte får den sjukersättning de tycker de ska ha.

Svar på tråden Nån mer än jag som riskerar nollning av SGI för att vara hemma länge?...