• Shagwell

Bränner det i era bröst EFTER amning?

Ska eländet aldrig ta slut??
    En fråga, fler här som upplever att det bränner i bröstet och på bröstvårten EFTER amningen?
    Dessutom blir bröstvårten efter en stund (inte direkt när jag tagit ut bröstet ur mun på honom) vit.
    Provade att pumpa med elektrisk pump för att se om det blev bättre eller kändes annorlunda men det är samma sak där/då. Knepigt!

Lilleman har fått torsk/svamp på tungan som vi behandlar med vichy och kokar nappen mellan varven..kan det vara en orsak?? någon som varit med om det??

• Svar på tråden Bränner det i era bröst EFTER amning?
  • LovelyMeLovelyYou
    Shagwell skrev 2008-05-20 10:11:59 följande:
    Ska eländet aldrig ta slut??En fråga, fler här som upplever att det bränner i bröstet och på bröstvårten EFTER amningen?Dessutom blir bröstvårten efter en stund (inte direkt när jag tagit ut bröstet ur mun på honom) vit.Provade att pumpa med elektrisk pump för att se om det blev bättre eller kändes annorlunda men det är samma sak där/då. Knepigt!Lilleman har fått torsk/svamp på tungan som vi behandlar med vichy och kokar nappen mellan varven..kan det vara en orsak?? någon som varit med om det??
    Tror jag har läst att det kan vara så att man har svamp då.
  • Saga

Det kan absolut vara så att du också fått svamp, det ger en brännande känsla i brösten. Har du en amningsmottagning i närheten tycker jag att du ska kontakta dem, annars kanske Bvc kan hjälpa dig.

• yava

Oj, jag hade exakt samma bekymmer och efter mycket om och men så blev förklaringen att min son sög för hårt och slet loss munnen när han ätit klart istället för att lätt släppa taget! Det blir som blodförlust i bröstvårtan och det bränner när blodet kommer tillbaka. Min son fixade dessutom "brännblåsor" på bröstvårtan och det såg ut som vit hud längst ut på vårtan. När det var uppblött så såg det ut som om man kunde pilla bort död hud men så var inte fallet.
    För mig tog det ett par veckor att bli av med och nåt som är viktigt vid såna här problem är att hålla bebisens huvud tätt mot bröstet och hjälpa bebisen att släppa taget försiktigt genom att lirka med ett finger i mungipan på barnet så att trycket försvinner!
    Fördel med att dom suger så hårt är att dom lätt suger loss en mjölkstockning

Lycka till och undrar du mer så fråga gärna!

Anton 000811 , Elias 040418 , Lukas 071212
  • Numminen

Jag hade också liknande problem, men det försvann av sig själv efter några veckor (tack och lov). Jag pratade med BCVsköterskan och hon trodde att det kunde vara Rudyards syndrom - kramp i blodkärlen som gör att bröstvårtorna vitnar och sen bränner det när blodet strömmar tillbaka. Det är inte farligt och eftersom jag har sådana problem med fingrarna vid kyla eller vibrationer tror jag att det stämmer.

• mammajoanna

du har svamp i bröstet..=) jag hade det med i början när ag ammade. gjiorde väldigt ont. låter exakt som det du beskriver. ring till din läkare och få mycistatin och behandla din bebbe och smörj in bröstvårtyorna med en kräm du får av läjaren också. går fort över med behandling. lycka till!

Svar på tråden Bränner det i era bröst EFTER amning?