• dietist

Krukväxter som tål starkt solljus

Jag undrar om någon kan tipsa om krukväxter (förutom kaktusar) som tål starkt solljus? Solen ligger på vårt köksfönster ända fram till 16 tiden och de växter jag har där tappar färgen, som att de blir "solbrända". Men det borde väl finnas växter som inte ändrar färg, alltså tappar den gröna färgen, pga sol?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Krukväxter som tål starkt solljus
  • agnes05

Jag tycker att orkidéer, suckulenter, tex penningträd (crassula) garderobsblomma (zamiakalla), eller monstera klarar sig bra.

• oxytocin

Orkidéer vill ha mycket ljus, fast inte direkt solljus, förutom under perioden sep-mars. Jag har bara suckulenter i de fönster vi har starkast sol. Finns många fina såna;
    images.google.com/images&hl=sv&lr=lang_sv&newwindow=1&client=safari&rls=sv-se&q=suckulent&btnG=Sök+bilder

• Vispgrädde

Svärmorstunga! Har det i mitt fönster med sol från morgon till kväll!

• dietist

Hej, just för tillfället har jag sukkulenter i fönstret, och det är de som har blivit "solbrända", ja bruna i bladen, trots att de hade gröna tjocka blad från början. Orkideér hade jag inte vågat ställa där heller, känns som det är för mkt sol? Men jag är osäker vad det gäller dem dock.
    Svärmorstunga, hur ser den ut :)?
    Vet någon om peperomia (vet ej om de heter exakt så, men något åt det hållet) tål starkt solljus?
    Garderobsblomma gör det inte, det vet jag.
    Tacksam för era svar :)

• Stugmamman

Paradisträd klarar typ 40 graders direktsol och jag tycker de är vackra. Har precis tagit sticklingar från min mamma att ha i vårat gassigaste fönster.

• oxytocin
    dietist skrev 2008-05-20 20:22:21 följande:
    Hej, just för tillfället har jag sukkulenter i fönstret, och det är de som har blivit "solbrända", ja bruna i bladen, trots att de hade gröna tjocka blad från början.
    Är det solen då, och inte för mycket vattning? Då kan de liksom "ruttna" och bli bruna och skrynkliga.
  • Carisma95
    Vet någon om peperomia (vet ej om de heter exakt så, men något åt det hållet) tål starkt solljus? Garderobsblomma gör det inte, det vet jag.Tacksam för era svar :)
    Undrar då vad det är för konstig variant av garderobsblomma jag har i mina söderfönster, som klarar sig i direkt solljus + utan vatten (i stort sett)..?
    A stumble may prevent a fall....
  • dietist
    Svar på #6
    oxytocin skrev 2008-05-20 22:44:30 följande:
    Är det solen då, och inte för mycket vattning? Då kan de liksom "ruttna" och bli bruna och skrynkliga.
    Nej inte för mkt vattning, jag är försiktig med det :)
  • dietist
    Carisma95 skrev 2008-05-21 09:32:14 följande:
    Undrar då vad det är för konstig variant av garderobsblomma jag har i mina söderfönster, som klarar sig i direkt solljus + utan vatten (i stort sett)..?
    Jag tror att det beror på vilket väderstreck de står i, i söderfönster har jag också garderobsblomma och där klarar de sig fint. Mina "brända" blommor står i öster, med sol från tidig morgon till sen eftermiddag. Jag har en kompis som hade garderobsblommor i stark sol, och de bleknade väldigt i bladen.
  • Annis76

Pelargoner kommer älska ditt fönster med stark sol!

• oxytocin
    Vet någon om peperomia (vet ej om de heter exakt så, men något åt det hållet) tål starkt solljus?
    För tusan, jag har ju en peperomia i ett av fönstren med starkast sol. Den lever och frodas och har mått bra där iaf sen i höstas.
  • Lineri07

jag var i en blomaffär härom dagen och frågade efter en växt som kan stå i mitt sovrumsfönster (söderläge). fick till svar att ingen växt klarar det för att det blir för varmt (60-80 g). inte änns kaktusar.

vet inte om det stämmer. har tidigare haft en garderobsblomma där som mått ganska bra iaf. men det fick hur som helst bli plastblommor istället. trist meen blev rätt ok. bilder finns här för den intresserade; www.homepoint.se/index.php&Itemid=54&view=display&layout=album&id=54&bigimage=630

• RAF

Ursäkta men Pelargoner är väl ett felaktigt svar?
    De vill absolut inte stå i solen om de inte är utomhus....
    Bra tråd detta. Jag har samma problem. Har just nu fyllt mina fönster med örter i stället. Basilikan växer som ogräs och det är ju kanongott att ha till all grillad mat!
    Ska flytta mina orkideèr när jag kommer hem!

• MrsQ

Pelargoner älskar sol o värme

Problemet i ett fönster är att det blir varmare o bränner mer än ute.
    Så t.ex en grön växt bränner lätt sönder bladen.

Örter är jättetrevligt att ha, som RAF sa ovan.

Blomsterlönn är en bra blomma som älskar sol.

Nerium en annan!

Hoyor tål o vill ha mycket sol. De glömmer man bort o vattna så kommer det underbara blommor

Citrusträd (apelsin/citron) är oxå perfekta.

Olivträd likaså...

Så det finns många som gillar sol. Men tänk på att gärna duscha blommorna (inte pelargonen) på kvällen så de får lite luftfuktighet.

• RAF

MRS Q: Du verkar kunna mycket!
    Jag passar på att fråga dig (eller någon annan) om mitt Bonsaiträd. Vad gör man med den?
    Hur mycket vattnar jag? Sol eller inte?
    Något annat att tänka på?

• Rigmor Mortis
    Lineri07 skrev 2008-05-25 10:04:07 följande:
    jag var i en blomaffär härom dagen och frågade efter en växt som kan stå i mitt sovrumsfönster (söderläge). fick till svar att ingen växt klarar det för att det blir för varmt (60-80 g).
    Jag har alltid haft rosengeranier i söderfönster, de har mått alldeles utmärkt
  • Bast

Jag har en blomma som jag tror kallas Flaskilja (stor rotknöl, långa, smala ganska hårda blad) som är den ENDA blomma som jag har lyckats få överleva i söderfönster på söderfönster! De står på lecakulor i krukan, så det är ofta lite lätt fuktigt i krukan, men aldrig så pass att jorden blir blöt!

Svar på tråden Krukväxter som tål starkt solljus