• hoppet787878

Barn med kolik- vad hände sen?

Är mycket nyfiken på hur era barn som har haft kolik,utvecklades efter det. Var dom snabba i utvecklingen, kröp dom hur blev deras personlighet? var dom lugna eller rastlösa eller hyperaktiva? Skriv så mycket som möjligt och gärna hur svår kolik dom hade och hur länge den varade.

• Svar på tråden Barn med kolik- vad hände sen?
  • April 99

jag kan väl börja...typisk kvällskolik som började några veckor efter födseln. Började vid ca 16 på eftermiddaghen o höll på till runt 21 någonting. Varade tills han var ca 2 ½ månad. Inget hjälpte, spände sig som en i en båge o sprakade mde benen. Bara bära o bära.

Idag är en fullt frisk i farten kille på snart 8 månader. Han är ganska snabb i utvecklingen o har suttit, krypit, hävt sig upp i snart 2 månader. Han har börjat babbla för fullt är nästan för nyfiken för sitt eget bästa :)

Skulle kunna skriva massor, som mamma är man ju super stolt över sitt barn så bara att fårga om det är något mer du vill vet.

• Lalla3

Min lilla kille hade svår kolik i ca 4 månader. Nu är han världens lugnaste kille. Han var normal med allt annars. Satt vid 6 månader, gick vid 11 månader. Lätt att lära sig prata. Har aldrig vart nåt problem, lyssnar alltid vad man säger. Lite blyg kanske, men det är ju ingen nackdel.

• hoppet787878

Laila: Hur gammal är din son nu och blev han lugn direkt efter koliken? Aldrig varit rastlös eller aktiv eller så?

• Sunshine79

Jag kan väl fortsätta, min son hade kolik tills han var ca....6 månader alltid ont i magen, sov inte på nätterna och knappt på dagen, ville inte ligga i barnvagnen(fick skaffa sitt vagn när han var ca 5 månader), hjälpte lite,så man kan säga att vi hade ett H med honom.....man kan skrattar åt det när man tänker tillbaka, han är så himla fin, men gud vad han var jobbig...miniform dropparna hjälpte inte.....jätte glad annars, väldigt aktivt och snabbt att lära sig, gick när han var 11 månader, kröp vid ca 6....babblar sitt eget språk (är två språkig), men efter 6 månaders ålder har han varit mycket sjk alltid, förkyld, ont i magen, maginfluensa massor....efter många läkar besök så har man kommit fram till att han är mjölkallergiker....nu är han jätte glad, och är väldigt nyfiken

• Mollan

Mitt kolikbarn fyller snart 8 år. Hon var ganska tidig i utvecklingen och speciellt finmotoriskt. Hon behöll sitt, förlåt att jag säger så, vidriga humör tills hon var ca 4. Hon var först supergnällig tills hon var ca 1,5 och sen byttes det mot ett vansinnigt trots med affektsvimningar och affektkräkningar osv. Sen blev hon plötsligt världens goaste tjej med ett helt normalt humör. Hon är mjölkallergisk.

• Vicka81

Min Lovisa hade kolik tills hon var..5-6 månader kanske? Svårt tt veta när det slutade. Nu är hon 13 månader ocg fortfarande suuuupergnällig! Jag älskar henne över allt annat men jag hoppas verkligen hennes gnällighet snart ger med sig. Successivt har skriken blivit till gnäll istället. Hon har ett sjuhelsikes temperament kan jag tillägga Hon är lite långsammare i sin utveckling, började krypa vid 11½ mån och nu reser hon sig mot möbler ocg går stadigt med gåvagnen. Hon är väääldigt blyg men hon älskar verkligen oss - hennes mamma och pappa

• Vicka81

Spooky: Ojoj, är det vad vi kan vänta oss då eller??!!

• BulanOchJag

Min son hade kolik från nån dag efter födseln tills han var 6 mån. Han är idag 15 mån och är fruktansvärt gnällig och missnöjd och har ett helvetes temprament. (svärmor säger att sambon va likadan tills han var 4 år. NEEEJ!) Han kröp vid 8-9 mån och började gå strax före ettårsdagen.

• BulanOchJag

Däremot så pratar han ingenting än, men förstår ord och pekar på va vi pratar om.

• Mollan

Vicka81: Jo, det tog ett tag men resultatet blev ju bra. Jag trodde ju hon hade värsta adhd'n eller nåt.

BulanOchJag: Ja, men min dotter blev ju "normal" i 4-årsåldern hon med.

• hoppet787878

Vad tror ni själva att kolik är?

• HjärtatAlicia

Min lillebror hade kolik i sju månader. Fast han skrek hela dygnet runt så fanns det ljusa stunder, stackaren hade ju ont i magen! Han var lite sen på att gå, 15 månader som han var. Men han var tidig med att krypa, och sprang sedan på knäna. tror det var därför han var sen med att gå, eftersom han tyckte det gick likabra med knäna :P

Det enda som jag kan tycka han är speciell med idag (11 år) är att sen han lärde sig prata så har han alltid varit så nyfiken. redan som ettåring skulle han vara med pappa överallt i huset och fixa. När han var fem kunde han byta däck på en bil :D men eftersom vi syskon är 8, 10 och 12 år äldre än honom så har han ju blivit vuxen till och från lite snabbt. Han är ganska sprallig och blir lätt rastlös, men om detta beror på koliken tror jag inte eftersom mina andra två brödrar va likadana!

• Vicka81

Hoppet: Från början trodde jag absolut at det var magknip... och ja, visst vill jag fortfarande tro det men tanken på att det är ett hett temperamt avfärdar jag inte helt heller. Kanske en kombination? Lovisa skrek nästan hela tiden (fleeera timmar i sträck...) på bb oxå och redan då bör hon väl inte haft magknip? Eller så hade hon det! Vem vet!? Men det verkar finnas 2 grupper av kolikbarn. De som efter 3-4 månader blir lugna och nöjda barn och sen verkar dessa gnälliga och missnöjda, "krävande", barn finnas. Kan det vara så att de som blir nöjda efter 3-4 månader hade magknip och dessa andra har det i temperamentet?

• BulanOchJag

Här berodde i alla fall mycket av det på ont i magen. Det märktes så tydligt när det gick över. När han var 5½ månad minskade skrikandet snabbt och var sen borta i en vecka innan han fick magsjuka, då blev det HEMSKT igen i en månad tills han var helt återställd. Han fick minifom under koliktiden, som minskade skummet i tarmarna, men det hjälpte inte nämnvärt. Vi fick ibland hjälpa till med termometern när han behövde bajsa eller fisa

• sassy123

Min son hade "kvällskolik" och skrek otröstligt i 1-3 timmar per dag, resten av tiden var han gnällig och missnöjd. Det gick över när han var 2,5 månader. Han fortsatte dock att vara väldigt krävande tills han började gå.

Idag är han 1,5 år. Motoriskt har han varit ganska normal, kröp vid 10 månader och gick vid 11 månader. Han har tidigare varit väldigt aktiv och hyperaktiv (jag trodde att han hade adhd), men han har blivit lugnare nu. Språkligt är han nog rätt så tidig. Han kan säga ca 100 ord, har precis börjat prata i treordsmeningar och kan alla siffror och nästan alla bokstäver. Han är väldigt envis, och det är viktigt för honom att alla saker är där de brukar vara. Hittar han en pappersbit så ska den läggas i papperskorgen, hittar han en strumpa så måste han stoppa den i tvättmaskinen, drar vi ned en persienn så ska han dra upp den igen, osv. Hindrar man honom så blir han jätteledsen. Han leker nästan inte alls med sina leksaker, utan tycker det är mycket roligare att hjälpa oss med tex matlagning och dammsugning. Och så är han väldigt gosig, älskar att kramas och pussas Glad

• Malin103

Hej. Min dotter ade kolik i 5 månader, fick receptbelagd kolikmedicin. Hon är bra nu men är väldigt krävande. Ska vara hos en hela tiden, sover i snitt 30 min på dan. Ska ha tutten jämt, asjobboigt.

• sassy123
    hoppet787878 skrev 2008-05-20 15:32:57 följande:
    Vad tror ni själva att kolik är?
    Jag tror att det finns olika typer av kolik, och olika skäl till varför barn får det. Om man pratar om den vanligaste formen (då barnet börjar skrika när det är runt 3 veckor och slutar när det är 3 månader, bara skriker under en viss tid varje dag och har mycket gaser) så tror jag att det beror på barnets personlighet i kombination med att det inte får ett visst behov tillfredsställt. Det kan tex vara så att barnet bara kan somna under vissa förutsättningar (tex genom amning) och att föräldrarna inte ger barnet möjligheten att sova tillräckligt ofta, eller att barnet har ett stort sugbehov medan mamman har en överproduktion av mjölk (eller för stort hål i flaskan) och att barnet behöver snutta men det kan inte eftersom det är mätt, eller så kan det vara så att barnet får för mycket synintryck och behöver lugn och ro, eller vad som helst. Jag tror att dessa saker leder till att barnet blir stressat och börjar äta i snabbare takt, vilket leder till att det sväljer ned luft, vilket leder till att barnet får magknip och svårt att sova, vilket leder till att barnet mår dåligt, vilket leder till mer luftsväljande... Det där med att kolikbarn äter snabbare än andra barn och sväljer ned luft finns det bevis för, resten är bara min egen teori.
Svar på tråden Barn med kolik- vad hände sen?