• trollurvas

Snart var det dags, behöver tips ang. handbagaget...

Hej, hej!

Ja, på fredag bär det i väg till USA! Jippi!
    Men nu börjar jag bli lite nojig över vad som behöv packas i handbagaget. Känns som jag helst vill ha hela lillens bagage där ;)
    Lillkillen är 10 månader och det självklara är ju med. Blöjor, ombyte, filt, bok, leksak, nässpray, bärsele... Men vad behöver an i matväg? Har en mellanlandning i Amsterdam sedan rakt över Atlanten till Chicago...
    Hur tycker du som rest med småbarn är lättast att göra med tex välling på flyget (vid lyft och landning har jag hört att det är bra om man ger de lite att dricka)

Har du några tips som gör resan lättare tar jag tacksamt emot dom... (Har rest mycket själv men nu ska ju en liten knodd med och jag som alltid har packat kvällen innan avresa började packningen för en vecka sedan, med lite lätt resfeber ;) )

• Svar på tråden Snart var det dags, behöver tips ang. handbagaget...
  • Prinsessan Zelda

vi ska snart flyga till usa själva. vår minsta kommer vara 10 månader då också. jag ger inget vid start och landning, har inte behövts förut. kom ihåg att bara ta med vällingpulver, vatten får man på planet. jag tar med det nödvändigast som du skrev. bärsele, blöjor, leksaker, lite majskrokar, burkmat, vällingpulver, extra kläder.

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
  • Silverkatten06

Vi förberedde genom att dosera vällingpulver i flakor och sedan tog vi med en tom termos. Termosen fyllde vi efter säkerhetskontrollen genom att blanda kallt vatten och tevatten på cafét. Visst får man vatten på planet, men det är inte alltid de har tid exakt när man vill och då är det himla smidigt med termos.

Jag skulle även ta med ett par barnmatsburkar, man vet ju aldrig om man får nåt lämpligt på planet/flygplatsen för en 10-månaders...

• strojes

Om ni tar med burkmat tänk på att inte ta med glasburkar utan lägg över i plastburkar. Tror inte glasburkar är tillåtna att ta med på planet.

• Silverkatten06
    strojes skrev 2008-05-20 11:26:47 följande:
    Om ni tar med burkmat tänk på att inte ta med glasburkar utan lägg över i plastburkar. Tror inte glasburkar är tillåtna att ta med på planet.
    När vi flög förra sommaren var det tillåtet med oöppnade glasburkar köpemat, men inte hemmalagade matlådor eftersom de då inte vet vad som är i...

Lägg maten i en genomskinlig plastpåse och visa upp vid säkerhetskontrollen så ska det inte vara nåt problem.
  • Mayen

Jag reser ganska ofta med min dotter, nu drygt 2 år gammal.

Det är BRA att ge nåt att äta/dricka vid start o landning för att minska trycket i öronen. Trycket släpper lite / undviks när man sväljer. Är barnet minsta täppt i näsan är det bra om man ger nässpray 10-15 min före start och landning.

Bra att ta med:

Mycket olika saker att äta/dricka som DIN bebis gillar.
    Favoritleksaker / böcker / bärbar DVD (fast din bebbe är kanske lite liten för DVD....)
    Klädesombyte
    En skön filt + liten kudde - skönt för er båda om barnet somnar i din famn

Lycka till!

• strojes
    Silverkatten06 skrev 2008-05-20 11:31:22 följande:
    När vi flög förra sommaren var det tillåtet med oöppnade glasburkar köpemat, men inte hemmalagade matlådor eftersom de då inte vet vad som är i...Lägg maten i en genomskinlig plastpåse och visa upp vid säkerhetskontrollen så ska det inte vara nåt problem.
    Kan ju ha blivit ändrat. Kompisar till mig fick kasta barnmatsbuken (oöppnad) eftersom den var i glas. Andra som haft barnmat i plastburk har fått smaka på den i kontrollen för att visa att det går att äta... men de har släppts igenom med plastburken.
  • Mayen

Jag har alltid fått ha med mig oöppnade barnmatsburkar i glas + liten nappflaska med vatten i.
    En gång fick jag lämna en glasburk med marmelad som jag tänkt ta med mig, men det gick inte igenom.

• Mayen

Jag har alltid fått ha med mig oöppnade barnmatsburkar i glas + liten nappflaska med vatten i.
    En gång fick jag lämna en glasburk med marmelad som jag tänkt ta med mig, men det gick inte igenom.

• Prinsessan Zelda

jag har också rest mycket med barn och har aldrig haft besvär vid start och landning. men det kan ju vara bra att ge nåt att dricka för säkerhets skull.

då är det nog bäst att ta med oöppnad barnmats burk och en plastlåda att lägga det i ifall de inte går med på glasburken.

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
  • trollurvas

Tack för tipsen.

Har kollat med flygbolaget och det skulle gå bra att ta med div barnmat om det var oöppnade burkar i orginalförpackning, så jag tolkar det som att det e ok med glasburkar.
    Välling e ok i pulver, vatten kan man ju fixa när man passerat säkerhetskontrollerna...

Nån mer som har tips är mer än välkommen att skriva...

• TjorveniSkåne

Ta med ombyte (t-shirt) även åt dig själv. Flera ombyten till barnet (talar av egen erfarenhet av diarré under flygning)
    Plastpåsar för att förvara smutsiga kläder och annat ofräscht

Underhållande plockmat (russin)

Strunta i filt, det finns på planet (om han inte är snuttefiltberoende).

Om du reser ensam med honom: Minimera handbagaget. Lägg ner ev. ytterjacka i väskan du checkar in.

Har du fått välja sittplats på planet redan? Om inte kom i god tid till flygplatsen och be att få raden vid nödutgången (bättre utrymme).

Kön när man går på planet är enormt lång och tar tiid (stort plan över atlanten). Du har ju din plats, så vänta in i det sista att ställa di i kön för tiden i planet blir lång nog ändå.

Lycka till!

• Silverkatten06
    TjorveniSkåne skrev 2008-05-24 22:11:35 följande:
    Har du fått välja sittplats på planet redan? Om inte kom i god tid till flygplatsen och be att få raden vid nödutgången (bättre utrymme).
    Normalt sett så får man inte sitta vid nödutgångarna om man har småbarn eftersom man ska kunna hjälpa till om man sitter där. Däremot brukar det finnas lite extra benutrymme längst fram och även "baby baskets" som man kan sätta på väggen där. På vissa bolag kan man förboka plats online...
  • Coccolina

Jobbar i säkerhets kontrollen så jag kan svara på vad som du bör tänka på där iallafall

Silverkatten06 skrev 2008-05-20 11:25:45 följande:
    Vi förberedde genom att dosera vällingpulver i flakor och sedan tog vi med en tom termos. Termosen fyllde vi efter säkerhetskontrollen genom att blanda kallt vatten och tevatten på cafét. Visst får man vatten på planet, men det är inte alltid de har tid exakt när man vill och då är det himla smidigt med termos.Jag skulle även ta med ett par barnmatsburkar, man vet ju aldrig om man får nåt lämpligt på planet/flygplatsen för en 10-månaders...
    Väldigt bra tänkt det där med vattnet!! Du får dock ha med dig vatten i nappflaska, termos, färdigblandad välling MEN du måste antingen ta smakprov eller stryk prov (dvs att du tar några droppar på handen samma sak gäller för övrigt linsvätska) vilket kanske inte rä så lockande om du har en termos med kokande vatten...

När det gäler drickor så ta inte med er festis eller MER då de inte anses som barnmat/dricka däremot säljer bla semper speciella sådanna drickor som man får t amed sig!!(då de är special gjorda för små barn)
    strojes skrev 2008-05-20 11:26:47 följande:
    TVÄRT OM!!!! Har du lagt över barn mat i plast burkar får du inte ta med dig det (om de inte är mindre än 100ml!!!!) Endast förslutna barnmats burkar godkänns!!!

En bra sak att tänka på är att barnmats burkar och välling och allt likande är vätskor och skall därför visas upp men behövs inte stoppas ner i liter påsen läg de däremot inte utspritt i väskan då du kommer behöva ta fram ALLA och visa upp i kontrollen!!
    Även krämer och oljor och annat för barns hud är flytande så har du tex barn olja och sånt så köp 100ml förpackningar (Skall stå på dem att de endast rymmer 100ml för att du skall vara säker sånna finns att köpa bla i väsk affärer) och fyll över från större förpackningar i dem så kan du få med dig det på resan men kom ihåg att det då skall ligga i 1l påse och att man endast får ha en 1l påse per person!!

Mediciner får man ta med sig men är de flytande eller krämer skall de visas upp

saxat från www.luftfartsstyrelsen.se

Sedan den 6 november 2006 gäller nya regler inom EU (även Norge, Island och Schweiz) för säkerhetskontroll vid flygning. Bland annat begränsas mängden vätska man får ha med i handbagaget. De nya reglerna gäller för alla flygningar från svenska flygplatser, dvs. både inrikes och utrikes (inkl till destinationer utanför EU). Incheckat bagage påverkas inte av de nya begränsningarna.

Följande får du ta med:

Vätska, gelé och spray som får tas med i handbagaget begränsas till behållare som rymmer max 100 ml (1 dl). Behållarna (flaskor, burkar, tuber osv) ska placeras i en genomskinlig en-liters plastpåse och utan problem få plats i påsen, som ska vara stängd. Plastpåsen ska dessutom vara återförslutningsbar. Det är tillåtet att medföra en (1st) en-liters plastpåse per varje passagerare som har biljett/boardingkort. Vad avses med vätska? Vätskor omfattar geléer, krämer, blandningar av vätska och fasta ämnen samt innehåll i tryckbehållare. Exempel på detta är vatten, tandkräm, hårgelé, drycker, soppor, saft, parfym, raklödder, sprayer och annat med liknande konsistens.

Dessutom får du ta med: Mediciner Barnmat Vätska som ingår i särskild diet

som du behöver under resan.

Dietmat och barnmat

Du får i första hand ta med så mycket speciell barnmat (t.ex. välling och barnmatsburkar) och dietmat som du behöver under flygresan. Du kan dock ta med dig barnmat och dietmat för hela din bortavaro om du är osäker på om du kan köpa produkterna på resmålet och/eller den bara finns i större förpackningar.

Tänk på att säkerhetskontrollanten kan göra stickprov på flytande barnmat/dietmat som du har med i handbagaget. Du kan då bli ombedd att smaka av vätska alternativt stryka lite vätska på handen.

(Informationen ovan omfattar flygresan och vad som gäller när du passerar genom säkerhetskontrollen vid resa från Sverige.)

Noggrannare lista om vad som räknas som flytande finns här: www.luftfartsstyrelsen.se/upload/Luftfartsstyrelsen/Resenarsinfo/Exempel_p%C3%A5_V%C3%84TSKOR_080429.pdf

Detta är exempel på
    VÄTSKA

Vatten, läsk, öl, vin, sprit

Livsmedel:
    Maträtter med blandning av fasta och
    flytande ingredienser, t ex kött och potatis
    med sås, Janssons frestelse. Även frysta.
    Kaffe, te
    Kaviar i tub
    Marmelad
    Mjukost
    Mos
    Rödbetor i vätska
    Saft, juice
    Sillinläggningar
    Smör
    Soppor, såser
    Sylt
    Ägg

Övrigt:
    Deo roll on
    Flytande tvål
    Flytande ögonskugga
    Foundation
    Hårmousse
    Hårspray
    Krämer
    Kylklampar
    Läppglans
    Mascara
    Nagelacksremover
    Parfym
    Raklödder
    Schampo och balsam
    Tandkräm

Detta är exempel på vad som
    INTE är VÄTSKA

Livsmedel:
    Bröd, kakor och tårtor, inkl smörgåsar oavsett
    pålägg
    Chokladkakor och chokladaskar och annat
    godis i fast form
    Grönsaker, frukt och bär som inte förädlats,
    mosats o.s.v
    Kaviar/rom (löjrom, stenbitsrom och
    liknande)
    Kött- och fiskprodukter som inte ligger i
    vätska.
    Pulver
    Patéer i konservburk (Ren, Älg, Fågel, vilt)
    Gåslever Konservburk
    Delikatessostar ( Camembert, Blue, Chévre,
    Blåädel)
    Krabbkött i burk

Övrigt:
    Deo-stick (ej roll on)
    Läppstift (ej läppglans) och cerat
    Pennor, spritpennor etc
    Puder
    Snus
    Tabletter
    Tomma flaskor och behållare
    Tvål i fast form
    Våtservetter
    Ögonskugga i fast form

Hoppas jag kunnat vara till lie hjälp!

Life's a bitch get used to it!!!
  • Dixie

Jag har alltid tagit med välling i tetrapak - smidigt och enkelt och sonen har även ätit den rumstempererad. Gröt och andra "mellanmålsburkar" är bra att ta med, de går oftast lättare ner än mat, och kan ju med fördel ätas rumstempererade.
    Ang. mat kan det vara bra att ta med lite mer än man tror det ska gå åt, har man otur så blir baggaget försenat, och då vill man ju inte stå utan mat till den lille!

Svar på tråden Snart var det dags, behöver tips ang. handbagaget...