• Ryssa

Gå ner i vikt utan att amma

Någon som har erfarenhet av att man går ner i vikt om man inte ammar. det är alltid snacka om att man blir av med kilona när man ammar, men om man inte ska amma går man runt och är överviktig resten av sitt liv då?

• Svar på tråden Gå ner i vikt utan att amma
  • Miss Lau

Jag har gått upp 30 kg varje graviditet och inte ammat alls. Och jag har inte haft några problem alls med att gå ner i vikt.

• chrissepisse

Jag gick upp 25 respektive 22 kilo vid mina graviditeter och har inte ammat alls. Första gången gick jag ner allt med på ca sex månader genom att följa viktväktarna och gå dagliga promenader.

Minstingen är sex månader nu och jag skulle tro att jag har gått ner ca 20 kilo hittills (har ingen våg hemma). Jag började viktminska vid årsskiftet så det går i ungefär samma takt som förra gången. Även denna gång följer jag viktväktarna och går långa promenader mint fyra gånger i veckan.

Det är inte så att kilona försvinner av sig själv, men jag upplever inte att det är något problem att bli av med dem så länge jag äter vettigt och rör på mig.

• noraa

Jag har inte ammat överhuvudtaget. Under graviditeten gick jag upp 22 kilo. Jag gick ner 17 kilo på några veckor och 5 kilo till under kanske två månader, så jag är till och med smalare nu än innan jag blev gravid.

Det är ju inte amningen som gör att man går ned i vikt. Man går ned i vikt när man gör av med mer energi än man får i sig. Det är sant att amningen visserligen kräver mer energi av kroppen, jag tror att helamning kostar ungefär 500 kcal varje dag och det kan vara till hjälp att gå ner. Men det funkar ju bara om du inte ersätter dom kalorierna med annat.

Så att amning automatiskt innebär viktnedgång är tyvärr en myt.

• Suneboll

Klart man kan gå ner ändå...man rör ju sig mkt när man e fl, sen kan man ju äta nyttigt o promenera med vagnen.

Precis som noraa skrev så blir nog många smala ändå, jag gick upp 8kg på 2 mån när jag började jobba, trots att jag ammade nästan lika mkt då, borde jag ju inte gjort om det bara var amningen som stod för viktnergången.

• Valkyriah

Gick upp 33 kg och kunde inte amma.
    Hade gått ner allt inom 2 månader utan att göra något alls.

Att slåss för fred är som att knulla för att bli oskuld!
  • amasonas

jag har gått ner efter avslutad ammning!! så det borde ju fungeraGlad

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • noraa
    Suneboll skrev 2008-05-20 12:46:26 följande:
    Klart man kan gå ner ändå...man rör ju sig mkt när man e fl, sen kan man ju äta nyttigt o promenera med vagnen.
    Precis! Tänk på att du aldrig kommer ha tid att äta, vara uppe hela nätterna och enda sättet att få lugn och ro är att gå ut och gå med vagnen. En bra lunch är en näve cornflakes direkt ur paketet stående vid diskbänken. Om jag hade ammat hade jag knappt synts idag. Jag tror därför att det är viktigt att gå upp mycket under graviditeten.
Svar på tråden Gå ner i vikt utan att amma