• aktuelle

Prisvärda hus som har platta på mark?

Vi har en tomt som står och väntar på oss brevid min mans föräldrar, men vi funderar på vad man ska bygga för hus. Vi har kikat på älvsbyhus en hel del, men känns inge vidare med torpargrund. Så, vad finns det för prisvärda hus som har platta på mark, behöver inte vara något fancy utan något enkelt på ca 115-125 kvm med tre sovrum. Förslag?

IRMA 0612 & HELGE 0801
  • Svar på tråden Prisvärda hus som har platta på mark?
  • Oktober Längtan

vad är sillnaden på torpargrund och platta? rent funktionellt m.m?

• Carisma95

LB-hus "ugglan-serie" byggs på platta och har prisvärda hus.
    Likaså Eksjöhus. (Som jag hade kunnat tänka mig, om vi inte hade byggt med Hjältevadshus, som då har krypgrund).

A stumble may prevent a fall....
  • Oktober Längtan

har nämligen tittat på älvsbyhus TYR, visste inte att det var torpargrund, vet inte vad det innebär.

• Carisma95
    Oktober Längtan skrev 2008-05-20 13:43:59 följande:
    vad är sillnaden på torpargrund och platta? rent funktionellt m.m?
    Om man säger så här;
    En RÄTT utförd krypgrund fungerar lika bra som en platta på mark.
    Men det finns de som haft fuktproblem och därför har t.ex. älvsbyhus idag en luftavfuktare som standard när man köper deras hus. ("Just in case").

OM man skulle få problem med en platta, så är det svårare att åtgärda i efterhand, än det är på en krypgrund!

Googla på det, så får du all information i världen.
  • aktuelle

eksjöhus har vi fått ett kostnadsförslag men de var ganska dyra ändå, vi kollade på kvadraten minns inte vad den hamnade på, men den är helt klart ett bra alternativ. LB-hus har vi inte kollat närmare på. Det ska göras :) Tack för tipsen :)

Carisma95 skrev 2008-05-20 13:44:35 följande:
    LB-hus "ugglan-serie" byggs på platta och har prisvärda hus.Likaså Eksjöhus. (Som jag hade kunnat tänka mig, om vi inte hade byggt med Hjältevadshus, som då har krypgrund).
    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • JeanetteP

Hej hopp.
    Har inget tips, vill bara säga att ni inte kan räkna med priserna på älvsbyhus hemsida när ni kalkylerar..
    Vi bor i ett Älvsbyhus Ägir och färdigbyggt landade vi på 2,3 milj ca. (För endast hus)
    Då har vi plockat ut kök och alla vitvaror och satt dit det själv istället, samt lilla toaletten utan inredning.
    Priset som anges på deras hemsida är utan entrepenadkostnader och helt i standard. (Ex våtrumstapet ist för kakel, plastmatta i hela huset etc.. )
    Endast entrepenadkostnader landar på minst 500.000:-
    Hoppas ni hittar vad ni söker och kan börja bygga inom kort för det är underbart med sitt eget nybyggda hus! Skrattande

• aktuelle

tydligen är inte fläkten man får med någe vidare för de större husen om man ska tro de i min bekantskap. Samtliga har torpargrund och är väl medvetna om problemen :S 

Carisma95 skrev 2008-05-20 13:46:36 följande:
    Om man säger så här;En RÄTT utförd krypgrund fungerar lika bra som en platta på mark.Men det finns de som haft fuktproblem och därför har t.ex. älvsbyhus idag en luftavfuktare som standard när man köper deras hus. ("Just in case").OM man skulle få problem med en platta, så är det svårare att åtgärda i efterhand, än det är på en krypgrund!Googla på det, så får du all information i världen.
    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • JeanetteP

Och föresten så har vi inte haft några problem hitintills med vår krypgrund. Bott i huset i snart 2 år. Där hålls perfekt fuktighet året runt! (Enligt avfuktaren som ingår vid husköp)

• JeanetteP

Tillägg: Vi har deras största hus och som sagt; Inga problem...

• Carisma95
    JeanetteP skrev 2008-05-20 13:49:50 följande:
    Hej hopp.Har inget tips, vill bara säga att ni inte kan räkna med priserna på älvsbyhus hemsida när ni kalkylerar..Vi bor i ett Älvsbyhus Ägir och färdigbyggt landade vi på 2,3 milj ca. (För endast hus)Då har vi plockat ut kök och alla vitvaror och satt dit det själv istället, samt lilla toaletten utan inredning. Priset som anges på deras hemsida är utan entrepenadkostnader och helt i standard. (Ex våtrumstapet ist för kakel, plastmatta i hela huset etc.. )Endast entrepenadkostnader landar på minst 500.000:-Hoppas ni hittar vad ni söker och kan börja bygga inom kort för det är underbart med sitt eget nybyggda hus!
    Entreprenadskostnader tillkommer ju alltid, oavsett vilket hus (till vilket pris) man väljer.

Och man KAN ju räkna med priserna på hemsidan (vad gäller huset) om man kan tänka sig standarden. Personligen tycker jag inte älvsbyhus är en prisvärt alternativ om man vill ha kakel/klinkers, dyrare kök, m.m. Då kan man lika gärna välja en annan husleverantör som är lite dyrare, men som har högre standard.
Svar på tråden Prisvärda hus som har platta på mark?