Hur gör jag egen välling?
Vi är ganska snåla. Men vill självklart ge det bästa till vårt barn.
Hur gör man egen, mjölkfri välling till barn från 6 månader?
tacksam för svar :D
Vi är ganska snåla. Men vill självklart ge det bästa till vårt barn.
Hur gör man egen, mjölkfri välling till barn från 6 månader?
tacksam för svar :D
Fråga bvc, men jag tror det är svårt att få den tillräcklig näringsrik om man gör den själv.
Oki... Hmmm. Det låter lite lustigt :S
Mjölkfri välling kan man göra på Solhavre och havremust och 1 tsk/200ml vätska.
Det här receptet har jag fått av en bekant som är dietist, det behöver inte alls va näringsfattig för att man gör den själv, denna innehåller kalcium,järn,fett,c-vitamin så de är väl ungefär som en vanlig välling. dessutom är den mycket godare :)
200ml havredryck (icas solhavre alt. oatly+kalcium eller beneviva+kalcium)
1msk havremust (alt. maizena, vetemjöl)
1tsk rapsolja
2krm mjölkfritt järnrikebröd/paltbröd
10ml barndryck
Tillagning:
Koka upp hälften av havredrycken. Vispa i havremusten och koka upp på nytt. Ta kastrullen från spisen. Tillsätt olja, krossat järnrikebröd (jag brukar riva på rivjärn) och barndrycken.
Blanda i resterande mängd havredryck. Att göra på detta sätt får du en lämplig ättemperatur direkt till ditt barn.
Vet man hur mycket välling barnet dricker dagligen kan man tillreda hela dagsintaget direkt. OBS, vällingen ska då kylas ner direkt och är hållbar i 24 timmar.
Lycka till!
Jeanette1986: Tack för det fina receptet! Min tjej tyckte inte att det var tokigt alls!
Har inte velat prova andra recept jag sett, för det har verkat så "fattigt". Men med rapsoljan kändes det helt rätt!
Köpte palttunnbröd, men det ville liksom inte lösa upp sig så jag silade bort det. Tror inte det spelar nån roll, för tjejen tyckte att det var gott att tugga på vid sidan av.
Har du själv använt receptet?