• gumsan76

Spasmer hos 7-månaders bebis

Vi har en 7-månaders bebis som häromdagen satt och jollrade och "pratade" i sin babysitter. Han var glad och på gott humör, ingen feber, hade ätit och sovit bra. Helt plötsligt ändrade han ansiktsuttryck och det såg ut som om han fått en smak i munnen som han inte tyckte om. Samtidigt fick han spasmer och ansiktet / överkroppen började liksom att rycka. Man såg att han tyckte det var obehagligt, och han började gnälla lite, dock inte skrika. Spasmerna höll på i ca tre minuter och totalt kom det kanske ett tiotal ryckningar. Efter detta har det inte hänt igen, och det är två dagar sedan. Vi ringde sjukvårdsrådgivningen, men dom hade inget bra svar. Deras gissning var att han kanske hade bajsat eller haft ont i magen. På barnmottagningen säger dom bara att vi ska vara observanta på om det händer igen, och i så fall komma in med honom.

Är det någon som har en gissning på vad detta kan ha varit? Vi är två oroliga föräldrar som går och skrämmer upp varandra just nu, och ställer den ena diagnosen värre än den andra...

• Svar på tråden Spasmer hos 7-månaders bebis
  • LIVochLinnea

Jag tycker att ni ska åka in med honom till närmaste barnsjukhus. Det behöver tas prover och ibland behöver man göra EEG de flesta barn har absolut inte epilepsi och får aldrig mera kramper igen men det ska alltid kollas upp! Jag tycker att det var ett ovanligt korkat svar av sjukvårdsrådgivningen.

• gumsan76

Ja, vi tyckte också det här med magen lät väldigt långsökt... Jag har ringt till två barnmottagningar och båda säger samma sak, att vi ska vara observanta och genast åka in om det händer igen. Jag vet inte hur långt vi ska dra det i nuläget eftersom han verkar må bra i övrigt. Men det ligger ju och gnager i oss att vi inte vet vad det var som hände.

• gumsan76

abovo:

Tack! Jag läste länken men just den typen av spasm stämde inte överens med hur sår son såg ut. Det var mer koncentrerat till ansiktet och överkroppen. Han såg precis ut som om någon gett honom något jätteäckligt i munnen samtidigt som ansiktet ryckte till åt ena sidan. Svårt att förklara på ett bra sätt, men det var inte hela kroppen som ryckte.

• abovo

Jag googlade nämligen men tyckte det var väldigt svårt att hitta någon relevant info. Skönt att dte inte verkar vara sådana spasmer.
    Men själv skulle jag nog kontakta en privatklinik (det är gratis där för barn också). Vi har alltid fått bäst mottagande på en sådan barnklinik och själv ger jag tyvärr inte så mkt för vårt BVC iaf.

• gumsan76

Jag håller också på och googlar för allt jag är värd, men det mesta man läser handlar om olika typer av epilepsi. Nu var det inte BVC jag ringde utan direkt till barn- och ungdomsmottagningen, men jag kan också tycka att dom tog lite lätt på den här typen av "anfall" eller vad man nu ska kalla det. Tack ändå att du tog dig tid!

• dubbelt upp

Hejsan

Hur har det gått för er?
    Jag letar oxå info om spasmer.
    Min ena tvillingpojke har vid två tillfällen (med ca 1 veckas mellanrum) då han ätit sin efterrätt fått ett slags spasm.
    Han har då vridit huvudet åt vänster snett bakåt och det är en snabb ryckning som ser helt ofrivillig ut. Samtidigt så ser det ut precis som du skriver att det är något som är jättesurt eller illasmakande som han fått i munnen och att han egentligen bara vill rysa till men istället blir det en ryckning.

Man blir ju sååå orolig!!
    Hoppas du fått svar och att det är ett positivt sådant.

Kramar Marie

• gumsan76

Halloj,

Dubbelt upp;

Nä, jag har inte fått ett enda vettigt svar. Jag har ringt sjukvårdupplysningen, två barnmottagningar samt BVC och ingen har kunnat ge mig ett svar. Ingen har heller sagt att vi behöver ta några prover, alltså kan dom ju inte se så allvarligt på det. Konstigt tycker jag! Till slut känner man sig bara som en nojig förstagångsmamma

Som tur är har det inte hänt igen.

• dubbelt upp

Hej igen,

Mäste bara berätta hur det gått för oss. Vår lille kille har gjort likadant flera gånger efter detta när han har ätit, men för varje gång har det sett mer och mer ut som en medveten rörelse. Nu kan han skaka på huvudet (som man säger nej) och gör det varje gång han är mätt och inte vill ha mer mat. Så jag var som du sa en nojjig 1:a gångsmamma som inte visste hur det såg ut när barn inte har färdiga muskler och vet hur man ska anävnda dom.

Så min oro har lagt sig...

Hoppas det löser sig för er oxå.

Massa kramar Marie

• Oktoberkrabaten

Hej!
    Vår son gjorde också så (liknande rörelser). Slog ut med armarna ett 10-tal gånger. Började vid 6 månaders ålder. Vi stod på oss och tack vare vår gulliga BVC-sköterska fick vi komma till barnspec på Ackis i Uppsala. Nu går han på utredning för att vi ska få reda på vad kramperna beror på (så han har gjort EEG, MRT, LP och tagt massa blodprov) Jag tycker absolut att ni ska åka till akuten om ni inte får komma till en barnspec mottagning! Vad jag förstår så är det bättre ju tidigare man upptäcker/behadlar (OM det är så att man måste behandla!!!) Så även om det är jobbigt och tufft med utredningen och all ovisshet just nu så är det bra att få hjälp tidigt! Om ni bor nära uppsala kan jag rekommender Margaretha Dahl på barnspec. Jätteduktig och klok! Sen är alla kanonbra uppe på neurologen.
    Lycka till och stå på dig så att du får reda på vad det är för kramer!!!
    Kram!

Svar på tråden Spasmer hos 7-månaders bebis