• tjej 77

Har man sämre immunförsvar som gravid?

Kan det vara så att man har ett undertryckt immunförsvar som gravid. Har i princip varit förkyld ända sedan jag blev gravid och det var annars länge sedan sist. Någonstans i bakhuvudet så har jag för mig att jag läst att immunförsvaret blir undertryckt. Stämmer detta?

Tjej 77

• Svar på tråden Har man sämre immunförsvar som gravid?
  • Terre79

Ja, min bm sa att immunförsvaret är försämrat under graviditeten. Jag var förkyld under de första veckorna och även nu nu har jag fått en förkylning (är i v.37).

• Me76

Jag har under mina tidigare graviditeter o även än så länge me den här, blivit mer infektionkänslig plus att min allergi blir mycke värre..

• Cece2

Min kompis bm har sagt att antingen är man sjuk hela tiden under graviditeten (försämrat immunförsvar) eller så smittas man inte av nånting för att kroppen arbetar med att skydda bebisen (alltså ett starkare immunförsvar) ????. Jag hoppas på det senare alternativet...

• Mausiii

Absolut. Jag har aldrig varit sjuk så mycket som nu under graviditeten. En vanlig förkylning har tagit 3 veckor att gå över istället för 1... Har mer förkylningsblåsor också.

• JMME

Cece2: Det kanske stämmer? För jag har inte ens varit lite småförkyld under hela min graviditet. Har aldrig mått bättre! Konstigt...

• Susanne1981

Peppar peppar. Jag har aldrig varit så frisk som jag varit nu under graviditeten. Inte ens en liten förkylning. Alla är nog olika.

• AMEN

Det stämde/stämmer på mig i alla fall. Jag var förkyld 4ggr, influensa 1gång, halsfluss 1gång mellan December & Februari. Annars har jag ett hejdundrande försvar. Nu sedan Mars mår jag prima(!!!) är nu i v23.
    Kram

• Mallan76

Vad lustigt att vi alla är så olika. Själv har jag aldrig varit så frisk som jag är nu under graviditeten. Är i vecka 24, har bara varit lite småförkyld en gång. Folk runt omkring mig hostar och snörvlar, men jag smittas aldrig. Känns toppen!

• Saga09

Jag har också varit förkyld i 3½ vecka nu (inte influensa, utan vanlig förkylning) och en kompis som är BM säger att kroppen prioriterar att ge energi till bäbisen och därför inte "orkar" bli frisk lika fort som annars.

• Hushi

Jag har inte fått en förkylning på hela vintern ... så hos mig verkar det som tvärtom.
    Hushi v22

Svar på tråden Har man sämre immunförsvar som gravid?