När vet man att det är dags att gå?
Önskar lite kloka råd, är så osäker på om det bara är jag som är gnällig eller om det kanske faktiskt finns skäl nog att gå...
Lever i en relation sedan 5 år tillbaka där vi har ett gemensamt barn och jag ytterligare ett sedan tidigare.
Under dessa år har det bitvis varit mycket turbulent med otrohet, spelmissbruk och ibland även psykisk misshandel.
Idag är allt betydligt lugnare, och det kan vara en ganska kärleksfull relation, men ändå kan jag inte låta bli att undra vad som är okej eller inte i en relation.
Som situationen är nu så är arbetsfördelningen hemman följande: han lagar all mat, och jag gör allt annat. Och då menar jag verkligen allt! All städ, tvätt, hushållsarbeten, hämtning/lämning dagis, gör alla ärenden inklusive hans egna. Han kan tex inte lägga sin tvätt i tvättkorgen, har under fyra år aldrig städat toaletten, tömmer diskmaskinen ca en gång i månaden osv. Jag är tacksam för att han lagar all mat, men köket ser ut som en krigszon efteråt. När han är hemma ligger han, oavbrutet, på soffan. Om jag har städat i flera timmar innan jobbet, för att det är skönt när det är fint hemma, kan det se tom värre ut än innan när jag kommer hem. Det känns så otacksamt!
Han är ofta "trött och slut". Då har han ett jäkla humör och kan ställa orimliga krav, tex kan han be om att få sovmorgon när jag kommer hem efter att ha jobbat natt. När han är som mest grinig är han riktig elak. Skriker, kallar mig fruktansvärda saker, ibland även inför barnen. Det kan vara tex att jag inte skall rätt honom om han säger fel, eller att jag "slösat" pengar och köpt något till mig själv. Då kan jag vara "cp-skadad, helt jävla dum i huvudet, egoist, vidrig människa, att jag ska ta mitt feta arsle och sticka" osv.
Han säger att han är medveten om snedfördelningen hemma, och att hans fula och elaka språk är brist på mognad. Och givetvis säger han att han ska bättra sig. När jag försöker prata med honom så fnyser han, lyssnar gör han mycket sällan...
Jag är i dagsläget helt slutkörd och funderar starkt på separation. Jag har levt som ensamstående och är inte rädd för just det. Det jag är rädd för är att jag skall ångra mig om jag går och att jag faktiskt splittrar en familj.
Snälla någon, kom med lite råd, har ingen att prata med...