• Anonym (fattiglapp)

Självrisk på bilen - vad hade ni gjort?

Vi ska lämna in vår bil för två skador.
    Skadorna inträffade vid två olika tillfällen men det känns surt att behöva betala två självrisker

Vad hade ni gjort? Kan man t ex prata med verkstaden så dem kan hjälpa en med detta? Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Självrisk på bilen - vad hade ni gjort?
  • Anonym

Blir nog svårt. Verkstan vill inte fuska, då kan de riskera att inte längre bli anlitade av försäkringsbolaget.

Ofta måste verkstan dessutom skicka in bilder och beskrivning till försäkringsbolaget som sedan godkänner skadan.

• Anonym

Min man jobbar på bilverkstad och brukar ibland berätta om folk som försöker fuska (alltså lura även de på bilverkstaden att flera skador uppstått vid samma krock). Försäkringsbolaget går inte på vad som helst, och om är väldigt duktiga på att räkna ut hur stora skador olika olyckor bör resultera i och inte.... Blir man påkommen får man ingen hjälp alls av försäkringsbolaget.

Kör på sanningen!

• Anonym (fattiglapp)

Ok... ja det är väl inte mycket mer att göra

• Miffomorsan

Kolla med verkstaden om de kan göra ett bra pris på den andra skadan, kanske det blir billigare i slutändan än två självrisker.

Min bil blev påkörd och eftersom nästan hela ena sidan skulle bytas så fick jag ett bra pris på att fixa en buckla på framskärmen som uppkommit tidigare. Den stora skadan gick på den vållande förarens försäkring, så vi betalade en mindre summa för att fixa resten. De hade ju ändå bilen på verkstaden redan.

• Anonym (fattiglapp)

Jag kollade med dem idag på verkstaden men de skulle ha ca 4000 spänn för den andra skadan i vilket fall som helst. Den ska dessutom in på oljeservice så summan kommer sluta på 10-15000... inklusive hyrbil den perioden dem har den inne... *gråter*

• Miffomorsan

Anonym (fattiglapp) skrev 2008-05-20 17:39:11 följande:

Jag kollade med dem idag på verkstaden men de skulle ha ca 4000 spänn för den andra skadan i vilket fall som helst. Den ska dessutom in på oljeservice så summan kommer sluta på 10-15000... inklusive hyrbil den perioden dem har den inne... *gråter*
    Men blir det så dyrt även om du tar det på 2 självrisker? En vanlig oljeservice kostar ju inte mer än max 2000 kr, då får man i o f sig kanske ta det på en annan verkstad. Det lönar sig att jämföra. Om jag lämnar in min på service på märkesverkstad så kostar det nästan 4000 jämfört med 1500 kr hos en annan verkstad.

Värt att kolla upp om du kan ta tillägg i din försäkring gällande hyrbil - det kostar runt 20 kr/månad och täcker kostnaden för hyrbil om olyckan är framme igen.
  • Anonym (fattiglapp)

Ja, det blir det. 2 st självrisker *2 är 6000 kr plus oljeservicen på 2000 spänn (ren gissning) plus en hyr bil i 2 veckor, säg ett par tusen där också...

Svar på tråden Självrisk på bilen - vad hade ni gjort?